نصب کنتورهای هوشمند یک ضرورت اساسی است

تهران- ایرنا- مدیرکل هوشمندسازی و فناوری‌های نوین شرکت تولید، انتقال وتوزیع نیروی برق (توانیر) با تاکید بر اینکه نصب کنتورهای هوشمند یک ضرورت اساسی است، گفت: نیمی از بار مصرفی در شبکه برق رویت پذیر شده است و اندازه‌گیری دقیق آن توسط کنتورهای هوشمند انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا از توانیر، «حامد احمدی» درباره تاثیر این موضوع در برنامه‌ریزی ها و مزایای آن افزود: وقتی ابعاد شبکه از یک حدی بالاتر می‌رود، نیاز به ابزارهایی است که لزوما سنتی و قدیمی نیستند و نمی‌توانند پاسخگوی نیاز شبکه باشند.

وی ادامه‌داد: به طور مثال، زمانی استفاده از گوشی موبایل کالایی لوکس بود اما اکنون به نیاز تبدیل شده است، زیرا بسیاری از کارهای روزانه از طریق همین گوشی ها انجام می‌شود.

این مسئول از الزام قانون برنامه هفتم برای پایش هوشمند ۹۰ درصد بار مصرفی شبکه برق کشور خبر داد.

احمدی خاطرنشان‌کرد: در خصوص کنتورهای هوشمند نیز نخستین و مهمترین چیزی که صنعت بزرگی مانند برق برای توسعه، کنترل و بهره برداری بهینه و مهمتر از همه در کاهش هزینه ها و مدیریت مصرف نیاز دارد، اندازه گیری دقیق از مصرف برق است.

مدیرکل هوشمندسازی و فناوریهای نوین توانیر گفت: امسال در ابتدای همه خروجی های پست‌های فوق توزیع و فیدرها (جایی که برق به محله و مجموعه‌ای از مصارف نهایی مانند منازل یک منطقه می‌رسد) یک کنتور هوشمند گذاشته شد و به این ترتیب اطلاعات آن را دقیق رصد می کردیم.

احمدی اضافه‌کرد: همچنین با هماهنگی انجام شده با یکی از اپراتورهای مخابراتی کشور، مشترکان منطقه شناسایی و به صورت مستقیم برای مشترکان همان منطقه پیامک ارسال و به آنان نسبت به وضعیت افزایشی بار شبکه اطلاع‌رسانی و برای کاهش مصرف درخواست و راهکار ارائه شد.

وی خاطرنشان‌کرد: اکنون این تبدیل به یک نیاز و ضرورت شده و برای توسعه آن هم برنامه‌ریزی شده است که بر اساس هدف گذاری انجام شده در قانون تا انتهای برنامه هفتم باید ۹۰ درصد از بار مصرفی شبکه از طریق کنتورهای هوشمند رصد شود.

مدیرکل هوشمندسازی و فناوریهای نوین توانیر درباره گذر از ناترازی تابستان و وظایف و مسئولیت‌ها در این خصوص گفت: فرهنگ مدیریت مصرف نباید فراموش شود، زیرا شدت مصرف انرژی ایران شامل همه مصرف کنندگان خانگی، تجاری، صنعتی و... ۲ برابر میانگین جهانی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha