بیان دغدغه‌های روسای دانشگاه‌ها در حضور وزیر علوم

تهران- ایرنا- اجلاس روسای دانشگاه‌های کشور با موضوع برنامه‌ریزی برای آغاز سال تحصیلی جدید برگزار ‌شد و مدیران دانشگاه‌ها با بیان دغدغه‌های خود در حضور وزیر علوم‌ خواستار توجه ونکاه ویژه در آموزش عالی شدند.

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، اجلاس یک‌روزه روسای دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزشی وابسته به وزارت علوم و دستگاه‌ها در آستانه سال تحصیلی جدید و به منظور افزایش هماهنگی بین روسای دانشگاه‌ها و ستاد وزارتخانه صبح امروز (شنبه) در دانشگاه شهید بهشتی با حضور محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور ‌حسین سیمایی صراف وزیر علوم‌ برگزار شد و عصر امروز با سخنرانی سیمایی صراف به کار خود خاتمه داد.

در نوبت عصر روسای دانشگاه های کشور در حضور وزیر علوم‌ به مسائل مختلف آموزش عالی از اعتبارات ومولدسازی گرفته تا دیپلماسی علمی در سطح بین المللی پرداختند و در این بین برخی مدیران دانشگاهی با اشاره به ایجاد فرمانداری ویژه در برخی استان از سیمایی صراف این نوع نگاه ویژه را در آموزش عالی خواستار شدند.

همچنین در پایان اظهارات روسای دانشگاه ها معاونان وزارت خانه به موضوعات مطرح شده روسای دانشگاه در حوزه مرتبط پاسخ دادند.

برپایی کرسی های اندیشی از ابتدای سال تحصیلی دانشگاهی
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم‌ درباره اقدامات انجام شده در حوزه مختص در دانشگاه ها گفت: ابلاغیه آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها دو روز گذشته به تمام دانشگاه ها اعلام شد و در آن به طور کامل درباره نودانشجویان و مشارکت دانشجویان‌ در دانشگاه ها نکاتی به تفصیل بیان شد.

عبدالحسین کلانتری گفت: ایجاد احساس مسئولیت به دانشجویان وعضویت آنها در برنامه های دانشگاهی و استفاده از ظرفیت های آنها از جمله مواردی است که به روسای دانشگاه ها تاکید شده است. دانشگاه ها ذخایر بی نظیری دارند که باید از آنها استفاده کرد همچنین طرح سرمد در دانشگاه ها، تقویت در کنش مساله محور دانشجویان، بر پایی کرسی های ازاد اندیشی از ابتدای سال تحصیلی مواردی است که باید دنبال شود.

تخصیص ۵۰ درصد بودجه آموزش عالی نیمه نخست سال
معاون مالی و اداری درخصوص تامین بودجه دانشگاهها گفت: وزیر علوم طب مکاتبه ای که با سازمان برنامه و بودجه داشت ۲ همت از محل صندوق توسعه ملی را اخذ کردیم و ۱ همت نیز برای پرداخت بدهی تغذیه اخذ شد و با احتساب تمام موارد درصد تخصیص بودجه دانشگاه ها ۴۰.۵ درصد شد و ۸ درصد دیگر نیز تا پایان شهریورماه اختصاص می یابد و براین اساس ۵۰ درصد بودجه دانشگاه در ۶ ماه انجام می شود و امیدواریم ۵۰ درصد مابقی را در نیمه دوم سال نیز تامین شود.
علی خطیبی توضیح داد: مفهوم مولدسازی به معنی ساخت مسکن برای کارمندان نیست بلکه به معنی تامین نیازهای خود دانشگاه خواهد بود در سال ۱۴۰۲ نزدیک ۱۰ همت مولدسازی شد و امیدوارم امسال نیز این رقم تامین شود.

وی درباره ایجاد خوابگاه دانشجویان گفت: اعتبار مورد نیاز خوابگاه از چند محل تامین می شود؛ یکی مولدسازی، درآمد اختصاصی و وام نهضت ملی مسکن است و تلاش کردیم مسیر اخذ وام نهضت ملی مسکن برای خوابگاه ها را هموار کنیم و دانشگاه خوارزمی نیز توانست .ام نهضت ملی مسکن را دریافت کند.

معاون مالی و اداری وزیر علوم درباره جذب هیات علمی گفت: پس از فراخوان ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نزدیک به ۵۰۰ نفر امادگی خود را اعلام کردند و هم اکنون در حال تلاش برای جذب آنها هستیم. همچنین در بحث آمایش باید توجه داشته باشیم که باید اراده جمعی در این امر وجود داشته باشد.

وی درخصوص ساختار جدید، دانشکده و رشته که مورد سوال روسای دانشگاه بود نیز گفت: اکنون سه میلیون مترمربع فضای عمرانی نیمه کاره در آموزش عالی داریم، اگر صد درصد اعتبار عمرانی تامین شود و تورم صفر شود باز هم ۱۳ سال نیاز داریم تا این طرح ها تمام شود. بنابراین تقاضا داریم دانشگاه‌ها طرح جدیدی شروع نکنند.

معاون آموزشی وزیر علوم نیز گفت: سال گذشته آیین نامه دروس مهارتی با هدف مهارت افزایی ابلاغ شد و هم اکنون ۱۵ واحد درسی در دو ه های فنی و مهندسی تعیین شد. بنابراین تقاضا داریم در برنامه جدید دانشگاه ها دروس مهارتی را مدنظر قرار دهند و پیشنهاد مشخص ما این است که کارگروهی با محوریت رئیس دانشگاه برای این موضوع تشکیل شود.

روح‌الله رازینی تاکید کرد: دو سال است که دانشجویان نو ورود دیر به دانشگاه می آیند خواهش می کنیم این امر مدیریت شود همچنین در بحث سرآمدان آموزشی بایستی مورد توجه قرار گیرد و الگوهای مشخص برای شناسایی سرآمدی مشخص شود

وی با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به کاهش دروس عمومی دانشگاه (کاهش سه واحدی دروس ادبیات) گفت: این کار مورد نقد قرار گرفت و جمع بندی شد سه واحد بودن دروس ادبیات امسال نیز تغییر نکند و طبق روال قبل ارائه شود.
٢ راهکار برای رفع مشکل بورس صنعت
معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان هم درباره خوابگاه های متلاهلان و مسکن استادان گفت: طی صحبتی که با معاون اول رئیس جمهور شد قرار است برای رفع مشکلات خوابگاه متاهلان و مسکن استادان اقداماتی انجام گیرد.
سعید حبیبا درباره بورس صنعت هم گفت: ما در بورس صنعت دو راهکار داریم تا مسائل پیرامون این بورس رفع شود.

معاون پژوهشی وزارت علوم هم درباره ماده ١١ و ١٣ قانون جهش تولید دانش بنیان گفت: استفاده از ظرفیت ماده ۱۳ قانون جهش دانش بنیان قانون بسیار خوبی برای شرکت های دانش بنیان و مدیران ارتباط با صنعت است؛ یعنی این قانون می‌تواند فعالیت حوزه ارتباط با صنعت را متحول کند. مطابق با این ماده قانونی، شرکت‌های دولتی و خصوصی که بخش تحقیق و توسعه دارند می‌توانند با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه ها قرارداد ببندند و از مالیات معاف شوند.
پیمان صالحی ادامه داد: بر این اساس حدود ۱۰ روز پیش نشستی با معاون فناوری رئیس جمهور نشستی درباره مواد قانون دانش بنیان داشتم که با توجه به حمایت ویژه افشین از روسای دانشگاه ها خواستاررفع این موضوع هستم.

وی درباره مفاصا حساب دانشگاه هم گفت: برای اولین بار در برنامه هفتم توسعه ذکر شده که باید مفاصا حساب دانشگاه ها بدون قید و شرط و درخواست اطلاعات دیگر ثبت شود، اما خوش بین هستم در سال جاری این روند محقق شود. آیین نامه پژوهانه جامع قانون خود دانشگاه هاست، اگر مشکل مربوط به هزینه های مالی است کسری از آن می تواند پرداخت شود، بر این اساس قانون هم باید اجرا شود.

معاون پژوهشی وزارت علوم هشدار داد که موضوع چاپ مقالات علمی به هیچ عنوان مقابل صنعت و دانشگاه قرار نگیرد، بلکه این دو هم راستای هم هستند. اکنون ۸۲ هزار هیات علمی داریم، اما هنوز به یک درصد چاپ مقاله در جهان نرسیده ایم و باید این وضعیت بهبود یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha