برگزاری نشست تخصصی توسعه دریامحور در دانشگاه امیرکبیر

تهران- ایرنا- نشست تخصصی توسعه دریامحور با شرکت مسئولان ارشد صنایع دریایی به میزبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.

به گزارش گروه علمی ایرنا از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، رئیس این دانشگاه در نشست تخصصی توسعه دریامحور، به اهمیت صنعت دریا و توسعه دریا محور اشاره کرد و گفت: با نگاه به ابلاغیه‌های مقام معظم رهبری در زمینه سیاست‌های توسعه دریا محور و دیگر سیاست‌های ابلاغی در این زمینه، چند محور مهم از جمله سیاستگذاری یک‌پارچه امور دریایی، تقسیم کار ملی، مدیریت چابک و کارآمد، توسعه فعالیت‌های اقتصاد دریامحور، ایجاد قطب‌های توسعه دریایی پیشران مورد تاکید قرار گرفته است.

علیرضا رهایی افزود: در ابلاغیه‌های فوق، تامین و ارتقای سرمایه انسانی به عنوان یکی از مسائل مهم در توسعه دریا محور مورد توجه قرار گرفته است، ضمن اینکه مدیریت متعهد، کارآمد، ایجاد پشتوانه علمی، آموزشی و پژوهشی و به دنبال آن توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری در طرح‌های بزرگ‌مقیاس دریا محور، زیست‌بوم نوآوری و فناوری دریایی از دیگر موارد تاکید شده در این عرصه است.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: بخش ایجاد پشتوانه علمی، آموزشی و پژوهشی برای توسعه فعالیت‌های دریا محور به نوعی تکلیف دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی است و لذا مراکز علمی و تحقیقاتی باید اهم ظرفیت خود را در خدمت برنامه توسعه دریامحور قرار دهند و با صنایع مرتبط، همکاری نزدیک و تنگاتنگ داشته باشند.

رهایی اظهار کرد: باید بتوانیم تابلویی از نیازهای کشور در زمینه‌های مختلف داشته باشیم تا در مسیر پاسخ به این نیازها حرکت کنیم، تأسیس دانشکده مهندسی دریا و پردیس دریاساحلی در تهران و بندرعباس پاسخ به این امر مهم بوده است.

این استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: این دانشگاه از ابتدا شاید نسبت به دیگر دانشگاه‌ها توجه بیشتری نسبت به مسائل دریایی داشته است و تاسیس دانشکده مهندسی دریا از سال ۱۳۶۶ بیانگر این توجه ویژه است.

رهایی تاکید کرد: در دانشکده مهندسی دریا در تهران و پردیس دریاساحلی و بندرعباس تلاش شد همه رشته‌های مرتبط با دریا تعریف و راه‌اندازی شود، خوشبختانه در این دوره نسبتا طولانی موفقیت‌های خوبی نیز حاصل شده است اما امروز به نظر می‌رسد نقطه عطف دیگری با ایجاد پژوهشکده مشترک در حوزه فعالیت‌های دریا محور شکل می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای طرح‌های کلان و بزرگ تحقیقاتی، یک مجموعه مرکز تحقیقات و پژوهشکده با هدف گردآوری متخصصان رشته‌های مختلف تاسیس می‌شود.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر یادآور شد: در سال ۱۳۹۰ تعداد ۴۳ طرح کلان ملی در کشور مطرح شده و از این تعداد، ۱۶ طرح در دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام می‌شود، بر همین اساس دانشگاه صنعتی امیرکبیر بزرگ‌ترین سهم را در طرح‌های کلان ملی در زمینه‌های مختلف داشت که البته این طرح‌های کلان تعریف، شروع و فعالیت آن موفقیتی برای آموزش عالی و کشور بود.

رهایی توضیح داد: طرح‌های فوق در ارتباط با مسائل مختلف اعم از سامانه‌های فضایی، ساخت هواپیما و شبکه ملی اطلاعات، شبکه هوشمند برق و شبکه هوشمند حمل و نقل بود، پس از مطرح شدن این طرح‌ها، بررسی گسترده‌ای انجام شد که برای انجام آن‌ها چه ساختاری ایجاد شود که در نهایت برای هر حوزه‌ای، پژوهشکده تاسیس شد.

وی بیان داشت: در هر یک از پژوهشکده‌ها مجموعه‌ای از متخصصان رشته‌های مختلف جذب و فعال می‌شوند که به صورت گروهی فعالیت خواهند کرد، حتی این امکان وجود دارد که از صنعت نیز افرادی در پژوهشکده‌ها حضور داشته باشند تا زمینه انجام کار بزرگ ملی فراهم شود.

رهایی ادامه داد: مقام معظم رهبری در کنار تاکید بر فعالیت‌های توسعه دریامحور، به دفعات بر توسعه هوش مصنوعی نیز تأکید داشته‌اند، دنیا با این ابزار به سرعت پیشرفت می‌کند و کشور ما نیز نباید در این زمینه عقب بماند؛ بخش‌های مختلف صنعت نیز به این حوزه علاقه‌مند هستند و نیازهای خود را ابراز کردند.

وی خاطرنشان کرد: مدیران ارشد در بخش‌های مختلف صنعت بر ضرورت توجه به هوش مصنوعی تاکید دارند، دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز بنا به وظیفه خود اقدام به تأسیس یک پژوهشکده هوش مصنوعی و سامانه‌های هوشمند کرد و امروز جمع بزرگی از همکاران متخصص در رشته‌های مهندسی کامپیوتر، برق، صنایع و علوم کامپیوتر در این پژوهشکده فعال هستند، ضمن اینکه دانشکده‌های دیگر نیز به شکل موردی با این مرکز همکاری می‌کنند و این پژوهشکده پتانسیل بزرگی برای فعالیت‌های تحقیقاتی در زمینه هوش مصنوعی فراهم کرده است.

در حاشیه این نشست، طرح احداث ساختمان جدید دانشکده مهندسی دریا و پژوهشکده علوم، مهندسی و فناوری دریایی دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز آغاز شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha