۲۸ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۳۰
کد خبر: 85598823
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سیاه و سفیدِ بازار رنگارنگ مدارس در فارس

۲۸ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۳۰
کد خبر: 85598823
سیاه و سفیدِ بازار رنگارنگ مدارس در فارس

شیراز - ایرنا -بازار رنگارنگ مدارس فارس این روزها شاهد حضور پر شور دانش‌آموزانی است که دست در دست پدر و مادرشان برای خرید مایحتاج تحصیلی خود راهی مغازه‌ها شده‌اند اما قیمت بالای کیف و کفش و لوازم تحریر برخی خانواده‌ها را غافلگیر و بازگشایی مدارس را به دغدغه بزرگی برای آنها تبدیل کرده؛ این در حالیست که مسئولان نیز در تلاشند با برگزاری نمایشگاه‌های پاییزه این دغدغه را به حداقل برسانند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کمتر از یک هفته به بازگشایی مدارس مانده، این روزها شور و شوق بسیاری میان دانش‌آموزان برای خرید لوازم مدرسه ایجاد شده و بازارها مملو از حضور پررنگ کودکان و نوجوانانی است که همراه با پدر و مادر خود برای خرید وسایل ضروری مدرسه راهی فروشگاه‌های مختلف شده‌اند.

با آغاز سال تحصیلی جدید تقاضا برای خرید انواع نوشت افزار، کفش و کیف دانش‌آموزی در بازار افزایش یافته و عده‌ای از فروشندگان نیز از این فرصت استفاده کرده و نسبت به افزایش قیمت‌ها اقدام کرده‌اند، اقدامی که می‌توان آن را با تفاوت قیمت‌ها در فروشگاه‌ها احساس کرد؛ فروشگاه‌هایی که برخی از آنها حتی اجناس خود را قیمت‌گذاری نکرده‌اند و کالاهای خود را بدون برچسب قیمت به فروش می‌رسانند.

این در حالیست که در آستانه ماه مهر و بازگشایی مدارس، نظارت بر بازار و قیمت اجناس موردنیاز دانش‌آموزان در دستور کار متولیان امر قرار گرفته که این مهم در قالب اجرای طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس در حال انجام است.

در واقع با افزایش تقاضا برای خرید وسایل مورد نیاز دانش‌آموزان طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس در شهرستان‌های مختلف فارس به اجرا درآمده است.

در این طرح نظارتی که از ۱۵ شهریور آغاز شده و تا ۱۵ مهرماه ادامه دارد، بازرسان اداره صمت و اتاق اصناف با همراهی بسیج اصناف و تعزیرات حکومتی در قالب گشت مشترک بازرسی روزانه در ۲نوبت صبح و عصر از واحدهای صنفی کیف و کفش و پوشاک و مانتو و نوشت افزار بازرسی می‌کنند و برای واحدهای متخلف در زمینه گرانفروشی، عدم درج قیمت و عدم ارائه فاکتور پرونده تعزیراتی تشکیل و جهت سیر مراحل قانونی به اداره تعزیرات حکومتی ارسال شود.

همچنین به منظور کمک به معیشت خانواده‌ها، سه نمایشگاه فروش پاییزی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس، پارک بعثت و جنت شیراز برپا شد؛ در این نمایشگاه‌ها تلاش شد تا قیمت اجناس مناسب‌تر و منطقی‌تر باشد و تمامی اجناس با تخفیف ۲۰ تا ۲۵ درصدی به مردم ارائه شود.

بدون شک برگزاری نمایشگاه‌های پاییزه نقش مهمی در سهولت و دسترسی آسان برای خانواده‌ها جهت خرید وسایل جانبی فرزندان‌شان با قیمت مناسب ایفا می‌کند اما این پرسش‌ها مطرح است که این تدابیر تا چه اندازه توانسته از دغدغه والدین برای تأمین مایحتاج تحصیلی فرزندانشان بکاهد؟

بدون شک برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی نقش مهمی در سهولت و دسترسی آسان برای خانواده‌ها جهت خرید وسایل جانبی فرزندان‌شان با قیمت مناسب ایفا می‌کند؛ به گفته متولیان امر و فروشندگان تخفیف‌های ویژه، تنوع محصولات، خرید آسان، قیمت مناسب و حذف واسطه‌ها از مهمترین اهداف برپایی این نمایشگاه‌هاست؛ نمایشگاه‌هایی که هر ساله با استقبال قابل توجهی از مردم نیز مواجه می‌شوند.

اما این پرسش‌ها مطرح است که این تدابیر تا چه اندازه توانسته از دغدغه والدین برای تأمین مایحتاج تحصیلی فرزندانشان بکاهد؟ آیا دسترسی به این نوع نمایشگاه‌ها برای خانواده‌ها در مناطق مختلف استان فراهم شده و برپایی این فضاها توانسته به عدالت آموزشی کمک کند؟ چه تمهیداتی برای برگزاری این نمایشگاه‌ها در طول سال اندیشیده شده؟ آیا تولیدکننده‌های ایرانی در سال‌های اخیر توانسته‌اند با تولید انواع نوشت‌افزارهای با کیفیت، بازار کشور را به دست گرفته و محصولات خارجی را به چالش بکشند؟

فروشندگان حاضر در نمایشگاه پاییزه فارس معتقدند در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی توانسته‌اند به جایگاه خوبی در بازار مدارس دست یابند و در این نمایشگاه هم هرگونه کالایی با تنوع، کیفیت‌ و قیمت‌های متفاوت وجود دارد و دست مشتری برای خرید باز است.

اما آنچه که موجب گله‌مندی فروشندگان شده کم‌رونقی بازار مهر است؛ آنها دلیل کم‌رونقی بازار را اینگونه مطرح می‌کنند که این روزها قدرت خرید مردم بسیار کم است و هزینه بالای ثبت‌نام و خرید لوازم ضروری مدارس هم باعث شده خانواده‌ها توانی برای تأمین کالای جانبی فرزندان خود نداشته باشند.

امسال والدین گله‌مندی بسیاری از هزینه‌های بالای لباس فرم مدارس دارند؛ طبق اعلام والدین در سال جاری، قیمت لباس فرم ابتدایی پسرانه بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان متغیر است و قیمت لباس فرم ابتدایی دخترانه از ۴۵۰ تا ۷۰۰ هزار تومان تعیین شده؛ قیمت لباس فرم دبیرستان دخترانه و پسرانه نیز در بازه ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان قرار دارد.

در هر صورت نرخ مصوب شده لباس فرم مدارس نباید بالای یک میلیون تومان باشد.

این در حالیست که خرید لوازم جانبی از جمله دفتر مشق ۱۰۰ برگ ۴۰ تا ۳۰۰هزار تومان هزینه دارد و قیمت دفترهای سیمی فانتزی هم بین ۷۰ تا ۱۰۰هزار تومان متغیر است؛ دفترهای کلاسوری نیز تا بیش از ۵۰۰هزار تومان هم قیمت‌گذاری شده‌اند.

با گذری در بازار مدارس می‌توان اقلامی مانند جامدادی را هم با قیمت‌های متفاوتی تهیه کرد؛ قیمت جامدادی از حدود ۴۰هزار تومان شروع می‌شود اما قیمت مدل‌های پرفروش بیش از ۱۰۰هزار تومان است؛ برخی از انواع لوکس آن با طرح‌های خاص تا یک‌میلیون تومان هم قیمت دارند.

شماری از خانواده‌ها بر این باور هستند که نیاز دانش‌آموزان به لوازم و وسایل تحصیلی تنها محدود به اول مهر نمی‌شود بلکه این لوازم در طول سال باید به صورت مستمر تأمین و در اختیار فرزندان‌شان قرار داده شوند؛ لذا نیاز است شرایط برگزاری نمایشگاه‌های ویژه برای تهیه کالاهای تحصیلی در طول سال هم فراهم شود.

قیمت هر بسته مدادرنگی ۱۲تایی هم بسته به برند آن از ۳۰ تا ۷۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود؛ البته مدادرنگی‌های با تنوع رنگ بیشتر، قیمت میلیونی و بسیار بالاتری دارند.

امسال کوله‌پشتی مدرسه نیز در محدوده قیمتی بین ۳۰۰هزار تومان تا پنج میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود و کفش هم با قیمت‌های ۳۰۰ تا یک میلیون تومان نرخ‌گذاری شده است‌.

این در حالیست که هنوز هم برخی خانواده‌ها در گوشه گوشه استان پهناور فارس هستند که پرداخت هزینه‌های جانبی تحصیلی برای آنها بسیار دشوار است به گونه‌ای که این مخارج توان تأمین مایحتاج اولیه تحصیلی فرزندانشان را هم از آنها گرفته است.

این گروه معتقدند تنوع محصولات لوازم التحریر در بازار زیاد است و این تنوع باعث شده انتظار فرزندان آنها از خرید وسایل مدرسه بالا برود اما قیمت‌های در نظر گرفته شده برای اقلام مدارس منطقی نیست و به یک دغدغه بزرگ برای خانواده‌ها تبدیل شده است.

شماری از خانواده‌ها نیز بر این باور هستند که نیاز دانش‌آموزان به این لوازم و وسایل تنها محدود به اول مهر نمی‌شود بلکه این کالاها در طول سال باید به صورت مستمر تأمین شوند؛ لذا نیاز است شرایط برگزاری نمایشگاه‌های ویژه برای تهیه کالاهای تحصیلی در طول سال هم فراهم شود و اتخاذ تدابیر اساسی جهت در اختیار قرار دادن لوازم‌التحریر و دیگر ملزومات مدرسه با پایین‌ترین قیمت به خانواده‌های کم‌درآمد در اولویت قرار گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha