۲۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۳:۰۳
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85599315
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

برنامه سفر مقام ارشد روس به پاکستان؛ بریکس و روابط اقتصادی در دستورکار

اسلام‌آباد- ایرنا- معاون نخست وزیر روسیه قرار است در صدر یک هیات بلندپایه برای دیدار با مقام‌های پاکستان به این کشور سفر کند و منابع دیپلماتیک بررسی درخواست اسلام‌آباد برای عضویت در بریکس، توسعه روابط دوجانبه به ویژه گشایش‌های جدید در همکاری‌های کلان اقتصادی را در دستور کار مذاکرات دو کشور عنوان کردند.

به گزارش روز سه‌شنبه خبرنگار ایرنا، بازدید الکسی اورچوک از اسلام‌آباد درحالی صورت می‌گیرد که پاکستانی‌ها برای عضویت در بریکس روی حمایت روسیه حساب باز کرده‌اند. اسلام‌آباد اوایل آذرماه سال گذشته درخواست رسمی خود برای پیوستن به سازمان بریکس را ثبت کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان ساعاتی پیش اعلام کرد که الکسی اورچوک معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه بنا بر دعوت همتای پاکستانی خود فردا چهارشنبه برای بازدید ۲ روزه رسمی وارد اسلام‌آباد می شود.

ممتاز زهرا تاکید کرد: پاکستان و روسیه از روابط صمیمانه مبتنی بر حسن نیت، دوستی و اعتماد برخوردارند که در همکاری های چندجانبه و دوجانبه در زمینه‌هایی از جمله تجارت، انرژی و ارتباطات منطقه‌ای منعکس شده است.

یک هیات بلندپایه در این سفر معاون نخست وزیر روسیه را همراهی خواهد کرد. دیدار با رئیس جمهور، نخست وزیر و معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه پاکستان از برنامه‌های کاری مقام ارشد روس در اسلام‌آباد خواهد بود.

در همین حال رسانه‌های پاکستانی به نقل از منابع دیپلماتیک عنوان کردند ‌که دورخیز این کشور برای پیوستن به بریکس اهمیت سفر معاون نخست وزیر روسیه را دوچندان می کند و قرار است درخواست رسمی اسلام‌آباد برای عضویت در بریکس تحت بررسی بیشتر قرار گیرد.

رئیس کمیسیون امور دفاع مجلس سنای پاکستان در جریان سفر خود به روسیه در اواخر سال ۱۴۰۲ با معاون شورای امنیت ملی و وزیر امور خارجه این کشور دیدار کرد و گفت: اسلام‌آباد عزم جدی برای همکاری‌های نامحدود با مسکو دارد و روی حمایت روس‌ها برای عضویت در بریکس حساب ویژه باز کرده است.

مناسبات پاکستان و روسیه طی سالیان اخیر علیرغم کارشکنی غرب و سنگ اندازی آمریکا رشد قابل توجهی داشته و این دو کشور به تحکیم همکاری‌های مشترک در شرایط مختلف از جمله تغییر دولت‌ها ادامه داده‌اند و ارتباط سران روسیه و پاکستان پس از تشکیل دولت جدید در اسلام‌آباد از مصادیق آن است.

سفر نخست وزیر وقت پاکستان به روسیه در بهار سال ۲۰۲۲ به رغم مخالفت صریح آمریکا، غیبت مستمر اسلام‌آباد از جلسات ضد روسی در مجامع بین المللی از جمله سازمان ملل و افزایش چشمگیر همکاری‌های دو جانبه دفاعی و نظامی نمونه‌ای از تلاش دو کشور برای توسعه این مناسبات به شمار می‌رود.

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در اجلاس اخیر سران سازمان همکاری شانگهای در آستانه در دیدار با پوتین ضمن اعلام تمایل جدی کشورش برای گشایش‌ کانال مالی و بانکی با مسکو، اعلام کرد: ما به واردات نفت از روسیه ادامه خواهیم داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha