خوشه دهی کشت دوم برنج مازندران با گذر از طغیان آفت کرم ساقه خوار

ساری- ایرنا- کشت دوم برنج حدود ۱۰۰هزار هکتار از شالیزارهای مازندران بر خلاف سال گذشته بدون تنش آبی ،با گذر از هجوم آفت کرم ساقه خوار به مرحله خوشه دهی رسیده است.

مشاهدات خبرنگار ایرنا از زمین های شالیزاری دشت ۱۱۰هزار هکتاری هراز در منطقه مرکزی مازندران نشان می دهد که اگرچه بعضی از کشاورزان در ۲ مرحله با طغیان نسل سوم و چهارم آفت کرم ساقه خوار مواجه شدند، اما با عملیات به موقع مقابله بیولوژیکی و شیمیایی از این خطر اجتناب ناپذیر شالیکاری عبور کرده و طبق گزارش رسمی حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان این آفت تحت کنترل و مهار شده است.

بررسی ها نشان می دهد که در حدود یک دهه اخیر شالیکاران مازندران با انجام توصیه های کارشناسان کشاورزی به ویژه عملیات به موقع شخم و شیار زمستانه تا ۹۰ درصد از فعالیت نسل اول و دوم آفت کرم ساقه خوار در کشت اول جلوگیری می کنند و از طرفی جلو افتادن زمان شالیکاری از اردیبهشت ماه به اواخر اسفند نیز سبب شد تا تخم ریزی کرم ساقه خوار اصلا در این ۲ نسل به حداقل برسد.

از نظر کارشناسی شرائط آب و هوایی گرم تابستان و تداوم آن در نخستین ماه از فصل پائیز برای به بار نشتن خوشه های برنج کشت دوم ضروری است، ضمن این که کشاورزان باید نسبت به طغیان کرم ساقه خوار نسل سوم و چهارم هم هوشیار بوده و اقدامات پیشگیرانه لازم را انجام دهند.

خوشه دهی کشت دوم برنج مازندران با گذر از طغیان آفت کرم ساقه خوار

شالیکاران نگران طغیان آفت کرم ساقه خوار نباشند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابل اعلام کرد که با توجه به دما و رطوبت مناسب در مرداد ماه افزایش ۱۱ درصدی آفت ساقه خوار برنج در مراحل اولیه رشد در مزارع کشت مجدد و رتون وجود داشته است که خوشبختانه با اقدام به موقع اعم از توصیه های فنی مروجین جهاد کشاورزی و مبارزات تلفیقی شامل مکانیکی (وجین و حذف بوته های آلوده) و شیمیایی با استفاده از سموم کم خطر این آفت بدون زدن خسارت مهار شد.

محسن آهنگری افزود: طبق بررسی های میدانی کارشناسن خدمات کشاورزی درحال حاضر با کاهش شکار آفت مذکور در تله های ردیابی مواجه هستیم. علاوه بر آن با توجه به بارندگی‌های اخیر و کاهش دما جمعیت پروانه های ساقه خوار برنج در تله های ردیابی کاهشی بوده و تهدیدی برای مرحله ی زایشی برنج (خوشه) از طرف این آفت نخواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به اخبار منتشره در فضای مجازی مبنی بر خسارت جدی به مزارع برنج، کشاورزان عزیز با توجه به نظر کارشناسان خبره حفظ نباتات و اجرای به موقع دستور العمل های فنی، نگران خسارت طغیان آفت نباشند.

وی عنوان کرد: کشاورزان با محلولپاشی ترکیب سیلیکات پتاسیم به میزان ۲ لیتر در هکتار در مزارع خود، می توانند علاوه بر افزایش مقاومت برنج در مرحله خوشه دهی به آفت ساقه خوار برنج، محصول خود را نیز از انواع تنش های محیطی حفظ کنند.

مدیر جهاد کشاورزی بابل با بیان این که بارندگی مناسب و تامین آب کافی سبب شد تا ۳۴ هزار هکتار از اراضی شالیزاری این شهرستان زیر کشت دوم برود، اظهار داشت: ۲۶ هزار و ۷۵ هکتار کشت مجدد برنج و در هشت هزار ۶۱۵ هکتار نیز پرورش رتون اکشت شد.

به گفته آهنگری پیش بینی می شود که در کشت مجدد و رتون ۹۴ هزار و ۵۹۳ تن شلتوک برداشت شود که افزایش ۱۵ هزار و ۶۹۹ تن شلتوک در کشت مجدد و رتون نسبت به سال گذشته را در پی خواهد داشت.

خوشه دهی کشت دوم برنج مازندران با گذر از طغیان آفت کرم ساقه خوار

پیش بینی عملکرد مطلوب تولید کشت دوم برنج مازندران

مسوول برنج سازمان جهادکشاورزی مازندران با توضیح این که دهم مهر ماه یعنی حدود حداکثر تا ۲ هفته آینده برداشت کشت دوم در زمین ۱۰ هکتاری بخش دابودشت آمل انجام شود، گفت: برررسی ها نشان می دهد که امسال ضریب عملکردی بهتری نسبت به سال گذشته داشته باشیم.

محمد علی رمضانی رمضانی افزود: امسال با توجه به وضعیت مناسب روان آب و گرمای مناسب، ۷۴هزار هکتار از زمین های شالیکاری به کشت نشا مجدد و ۳۴هزار هکتار نیز به روش رتون عملیاتی شده است.

به گفته وی طبق بررسی فقط کمتر از ۲ درصد از برداشت محصول ۲۱۵هزار هکتاری کشت اول برنج در منطقه شرق مازندران باقی مانده که در حال انجام است.

وی با توضیح این نکته که امسال ضریب تبدیل شالی به برنج سفید بسیار مطلوب تر از سال گذشته است، ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد که میانگین تا ۱۰ درصد افزایش عملکرد را در تولید برنج سفید را شاهد هستیم.

کشت دوم برنج در مازندران به ۲ روش دوباره نشاء و یا دونوج (پرورش ساقه شالی) یا در اصطلاح فارسی رتون طی یک دهه گذشته بین شالیکاران مازندران تقریبا نهادینه شده است و بر اساس وضعیت آب و هوایی به خصوص روان آب های رودخانه ها کشت آن در مناطق مختلف استان متفاوت است.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد شالیکاران استان است. مازندران با تولید بیش از یک میلیون تن برنج سفید ، ۴۲ درصد نیاز کشور را تامین می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha