ارتباط علایم افسردگی دوران بارداری با فعالیت خاص مغز

تهران- ایرنا- یافته‌های یک پژوهش نشان می‌دهد علایم افسردگی دوران بارداری با فعالیت خاص مغز مرتبط است.

به گزارش گروه علمی ایرنا از وبگاه مِدیکال اِکسپرس، حدود ۸۰ درصد از زنان پس از زایمان احساس افسردگی می‌کنند. معمولاً این یک دوره کوتاه احساس ناراحتی است که در عرض چند روز از بین می‌رود. اما از هر ۷ زن، ۱ زن دچار افسردگی پس از زایمان می‌شود. این یک افسردگی جدی‌تر است که شاید بر نحوه پیوند مادر با کودک خود تأثیر بگذارد و تأثیراتی بلندمدت داشته باشد. به نظر می‌رسد این زنان پس از زایمان قادر به تنظیم احساسات منفی خود نیستند.

گروهی از پژوهشگران اروپایی به تازگی دریافته‌اند در زنان باردار سالم، فعالیت در یک ناحیه خاص در عمق مغز با تنظیم احساسات منفی و تمایل به علایم افسردگی مرتبط است. آنان امیدوار اند آزمایش این فعالیت، همراه با نحوه تنظیم احساسات، نشان دهد کدام زنان در معرض خطر افسردگی پس از زایمان هستند.

پژوهشگران روی زنان باردار و غیر باردار آزمایش‌هایی انجام دادند. آن‌ها دریافتند هم زنان باردار و هم زنان غیرباردار به طور مساوی قادر اند با تلاش برای تفسیر مجدد آگاهانه یک موقعیت، احساسات خود را مدیریت کنند؛ اما به نظر می‌رسد برداشتن این گام در جهت کنترل آگاهانه این احساسات منفی برای زنان باردار دشوارتر باشد، اگرچه ممکن است از راه‌های دیگری با آن‌ها مقابله کنند.

پژوهشگران با استفاده از اسکن‌های اِم‌آرآی متوجه شدند زنان بارداری که در حین تنظیم احساساتشان، فعالیت بیشتری در آمیگدال (قسمتی از دستگاه کناره‌ای در مغز است که در هر دو نیمکرده مغز همه مهره‌داران وجود دارد) آن‌ها وجود دارد، موفقیت کمتری در کنترل احساسات خود دارند. علاوه بر این، زنان باردار با فعالیت بیشتر در آمیگدال علایم افسردگی بیشتری دارند.

آن‌ها معتقد اند هنوز راه درازی برای توصیف آنچه در طول بارداری در مغز اتفاق می‌افتد، شناسایی نشانگرهای زیستی که ممکن است خطر ابتلا به اختلالات روانی پیش از زایمان را نشان دهند و طراحی راهبردهایی برای جلوگیری از رنج مادر و نوزاد در طول دوره حساس پیش از زایمان در پیش دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha