آیین گرامیداشت سالروز مقاومت مردم گیلانغرب برگزار شد

قصرشیرین- ایرنا- آیین گرامیداشت سالروز حماسه مقاومت مردم گیلانغرب در مهرماه سال ۱۳۵۹ امروز یکشنبه با حضور مسوولان و یادگاران دوران دفاع مقدس در محل یادمان شهید گمنام این شهرستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یکی از فرماندهان دروان دفاع مقدس در این مراسم در سخنانی با اشاره به اینکه گیلانغرب سینه ستبر ایران اسلامی است به مقاومت مردم این شهرستان از چهارم تا ششم مهرماه سال ۱۳۵۹ گریزی زد و گفت: گیلانغرب را باید پایگاه و قلعه نفوذ ناپذیر در مدار مقاومت و ایستادگی در هشت سال دفاع مقدس به شمار آورد زیرا مردم این شهرستان با تشکیل تیم های مقاومت در حد یک لشکر توانستند دشمن را در دروازه های این شهر زمینگیر کنند.

سردار حسین الله کرم تقدیم ۷۵۰ شهید گرانقدر و تشکیل یک تیپ مستقل از شهرستان گیلانغرب را در دوران دفاع مقدس نشان دهنده ایستادگی و مقاومت مردم این دیار دانست و افزود: مقاومت مردم گیلانغرب تنها به روزهای چهارم تا ششم مهرماه سال ۱۳۵۹ محدود نشد بلکه به عنوان یکی از تیره‌های ایل کلهر در این منطقه دفاع را از اوایل فروردین سال ۵۹ شروع کردند.

این فرمانده دوران دفاع مقدس گفت: دشمن برای محور جنوب پنج لشکر و برای کرمانشاه چهار لشکر قرار داد برای اینکه فکر می کرد می‌تواند خوزستان را جدا کرده و ما را از بغداد به اندازه کافی دور کند و همچنین هدفش در گیلانغرب رسیدن به سه منطقه گردنه چهارمله، کاسه کران و تق و توق بود و آخرین جایی که باید پیشروی می‌کرد گردنه سگان بود در گیلانغرب که در رسیدن به هدفش هم در جنوب و هم در غرب و گیلانغرب با مقاومت مردم و حماسه آفرینی رزمندگان ناکام ماند.

او ادامه داد: مقاومت مردم گیلانغرب با مقاومت مردم غزه و همچنین حرکت سید الشهدا(ع) شباهت دارد هرچند عمق جنایات غزه بسیار زیاد است ولی دلیل این شباهت ماندن زنان و کودکان در کنار مردان و رزمندگان و نقش آفرینی آن ها در مقاومت و دفاع بود؛ مردم در چند کیلومتری جبهه های جنگ در منطقه تق و توق گیلانغرب حضور داشتند و در دوران دفاع مقدس نه تنها هزینه ای به کشور تحمیل نکردند بلکه ۴۵ کیلومتر از خاک کشورمان را با تشکیل هسته های دفاع مردمی حفظ کردند و این نشان از حماسه آفرینی این مردم دارد.

وی همچنین با اشاره به شهیدان و قهرمانان و پهلوانان خطه گیلانغرب همچون شهید صفر خوشروان، شهید بسیطی و شهید خیدان مرادی و دیگر شهدای نام آور این منطقه، گفت: پهلوانان نمی میرند و به راستی این شهدا جزو الگو و عناصر معنوی ملی هستند که باید به درستی مطرح شوند.

الله کرم افزود: مقاومت توسط مردم ادامه پیدا کرده و می کند و این شهدای شاخص زیربنای پیشرفت فعلی کشور بوده و اگر چمران یک به فضا پرتاب می‌شود و نیروی دریایی ما در تمامی کره زمین تنگه های مختلف را دور می زند و اگر قدرت ما در منطقه رو به افزایش هست به برکت رشادت های همین شهدا است.

ما منتظر خونخواهی شهید هنیه هستیم

سردار الله کرم در ادامه با بیان اینکه ما منتظر خون خواهی شهید هنیه هستیم، گفت: به موقع خونخواهی را می‌گیریم، آمریکا و اسرائیل در منطقه ۲ طرح را یکی در زمان ریاست جمهوری اوباما شکل دادند که جایگزین کردن داعش در منطقه بود که با رشادت شهیدان حاج قاسم و ابومهندس محقق نشد و داعش منهدم، متوقف و از بین رفت و دیگری در زمان ترامپ بود که به سراغ صلح ابراهیمی رفتند تا ایران و قدرت کشورمان را مهار کنند که بعد از عملیات غرورآفرین حماس، اسرائیل دست به هر گونه جنایتی برای کنترل جایگاه منطقه ای قدرت ایران زده که تحت رهبری های هوشمندانه رهبرانقلاب به مقاصد خود دست نیافته است.

او با بیان اینکه ما جنگ طلب نیستیم اما باید دفاع کنیم و بر اساس الگو پذیری از شهدا مقاومت می کنیم، افزود: دشمن توان مقابله با موشک‌های ما را ندارد، راه ما راه سیدالشهدا (ع) است و راهبرد رهبر معظم انقلاب این است که ما با کمترین هزینه پیروز منطقه شویم، اسرائیل هم، اکنون محاصره مقاومت است.

آیین گرامیداشت سالروز مقاومت مردم گیلانغرب برگزار شد

الله کرم در ادامه با اشاره به اینکه ما راهبرد مقاومت را برای دفاع از اسلام و شهدا ادامه می دهیم، گفت: ما نسبت به مشکلات کشور آشنا هستیم اما بر اساس دیدگاه‌های مشخص نمی‌توانیم بگوییم اگر وضعمان بهتر شود مقاومت نکنیم ما مقاومت را ادامه می‌دهیم ولو اینکه مثل امت رسول خدا (ص) در شعب ابی طالب زندگی کنیم چون ما ادامه دهنده راه صفرخوشروان ها، خیدان مرادی‌ها و بسیطی ها هستیم و شهدای پهلوان، ما را به مقاومت دعوت کرده اند.

فرمانده ناحیه مقاومت سپاه گیلانغرب نیز در این مراسم با تبریک هفته وحدت و گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: گیلانغرب دومین شهر مقاوم کشور نگین مقاومت و تندیس ایستادگی و پایمردی است و به تعبیر رهبری اگر کرمانشاه سینه ستبر ایران اسلامی است گیلانغرب سینه ستبر کرمانشاه است چون اولین هسته مقاومت در دفاع مقدس در این شهرستان شکل گرفت.

سرهنگ پاسدار محمد جواد نجفی با بزرگداشت یادی از شهیدان صفر خوشروان و شهید پرما و دیگر شهدای حماسه گیلانغرب، افزود: مقاومت با پیروزی رزمندگان و مدافعان این شهر همراه بود و به طوری که مردم و مدافعان شهر با دست خالی و با بهره گیری از عنصر ایمان موفق شدند لشکر چهارم پیاده دشمن را در دروازه گیلانغرب زمینگیر کنند.

او با بیان اینکه گیلانغرب سینه ستبر است چون مردم این شهرستان در زمان دفاع مقدس شهر را ترک نکردند، توضیح داد که مردم در منطقه تق و توق پنج کیلومتری گیلانغرب به پشتیبانی پرداختند و شیر زنانی چون شهید نصرت خانم بسیطی و شیرزن گیلانغربی خانم فرنگیس حیدرپور پا به پای مردان جنگیدند.

سرهنگ نجفی افزود: حماسه مردم گیلانغرب برگرفته از مکتب عاشورا و فرهنگ سنتی ایل بزرگ کلهر بوده و ترکیب این فرهنگ ایرانی اسلامی حماسه مردم را رقم زد و پس از چهار دهه از عمر انقلاب این فرهنگ در این دیار موج می‌زند و در اولویت تمام کارها و برنامه‌های ما است.

مردم غیور شهرستان گیلانغرب در روز چهارم مهرماه ۵۹ پس از تجاوز ارتش رژیم بعث عراق در ورودی شهر گیلانغرب با مقاومت جانانه موفق شدند علاوه بر جلوگیری از سقوط شهر متجاوزان را تا عمق ۱۰ کیلومتری شهر گیلانغرب به عقب برانند.

این شهرستان در طول دوران دفاع مقدس ۷۵۰ شهید، ۲ هزار و ۲۵۰ جانباز و ۱۴۱ آزاده تقدیم انقلاب و کشور کرد، همچنین پنج هزار و ۸۰۰ شهید مهاجر نیز در این خطه تقدیم دفاع از کیان کشور شده اند.

گیلانغرب در دوران دفاع مقدس ۱۲ هزار رزمنده بومی را برای دفاع از مرزهای کشور تربیت کرد که در قالب یک تیپ مستقل عمل کردند.

استان کرمانشاه ۳۰ هزار ایثارگر دارد

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد، مردم این استان ۳۰ هزار ایثارگر شامل ۹ هزار و ۸۰۰ شهید، ۱۹ هزار جانباز و هزار و ۷۵۰ آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

همچنین تقدیم ۸۵۰ زن شهیده، ۱۵۵۰ بانوی جانباز و ۷۵۰ شهید زیر ۱۵ سال از سندهای افتخار مردم این استان است، رتبه اول زنان جانباز کشور و دومین استان که بیشترین تعداد زنان شهیده را تقدیم انقلاب اسلامی کرده از آن کرمانشاه است.

بیش از ۲۷ عملیات طی دوران دفاع مقدس در کرمانشاه از جمله مرصاد، بازی‌ دراز، تنگ حاجیان، محمد رسول‌ الله (ص)، والفجر ۱۰، مطلع‌الفجر انجام شده و همچنین شهر نودشه و روستاهای زرده و دیره شهرستان دالاهو در دوران جنگ تحمیلی بمباران شیمیایی شدند و اینها همگی سندی بر حقانیت و مظلومیت مردم این دیار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha