هند از توسعه مناسبات تجاری با جمهوری اسلامی استقبال می‌کند

رشت- ایرنا- سفیر کشور هند در جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: کشور هند آماده گسترش همکاری های در حوزه های مختلف کشاورزی، اقتصادی، فرهنگی، گردشگری با جمهوری اسلامی است و در این میان استان گیلان ظرفیت های قابل توجهی برای توسعه روابط تجاری داراست.

به گزارش ایرنا، رودرا گاوراو شرست روز یکشنبه با حضور در استانداری گیلان و دیدار با اسدالله عباسی استاندار این خطه اظهار کرد: از امکانات مجتمع بندری انزلی بازدید کرده و نسبت به چشم انداز توسعه این بندر آگاهی یافتیم، ظرفیتی که می تواند در تصمیم هند برای سرمایه گذاری در منطقه آزاد و بندر انزلی بسیار موثر واقع شود و راهکارهای خوبی برای گسترش روابط تجاری با گیلان ارائه داده ایم و در نشست با اتاق بازرگانی گیلان نیز درخصوص همکاری های مشترک بین ایران و هند نیز گفت و گو خواهیم کرد.

وی با تاکید بر توسعه و گسترش روابط تجاری ترکیبی با جمهوری اسلامی ایران به ویژه استان گیلان افزود: تکمیل راه‌آهن رشت - آستارا و چابهار - زاهدان به توسعه روابط تجاری میان ۲ کشور ایران و هند به ویژه در حوزه غلات بسیار کمک می‌کند که در اردیبهشت ماه قرارداد بلند مدت برای بهره برداری از بندر چابهار به امضای ۲ کشور رسید و هند بدنبال استفاده از این مسیر ترانزیتی است.

گاوراو شرست تاکید کرد: برای سرمایه گذاری و بهره برداری از بندر چابهار پیشنهاد تامین مالی پروژه هایی را ارائه کردیم تا به توسعه این کریدور کمک کنیم این تامین مالی به دولتها کمک خواهد کرد راه آهن چابهار – زاهدان و رشت - آستارا را تکمیل کنند.

وی عمده روابط تجاری میان ایران و هند را در حوزه صادرات نفت دانست و بیان کرد: عمده ترین تجارت میان ۲ کشور به صورت سنتی نفت و پتروشیمی بوده است ولی علاقه داریم در حوزه محصولات غذایی، کشاورزی و دارویی نیز تجارت خود را افزایش دهیم که در این زمینه پتانسیل زیادی در گیلان وجود داردو چشم انداز ما افزایش صادرات با جمهوری اسلامی ایران و این استان است.

وی عنوان کرد: در گذشته مشکلات زیادی در زمینه صدور مجوز بهداشتی برای محصولات کشاورزی وجود داشت اما اکنون این مسائل برطرف شده و هند با جمعیتی بیش از یک و نیم میلیارد نفر متقاضی واردات این محصولات از ایران است.

سفیر کشور هند در جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در بخش گردشگری نیز ظرفیت‌های زیادی در راستای همکاری‌های گردشگری بین ۲ کشور وجود دارد که می توان از طریق برگزاری رویدادهای گردشگری در گیلان این صنعت را در این منطقه رونق دهد و ما آماده همکاری در این زمینه هستیم.

وی به جاذبه های خوراکی و غذایی گیلان نیز اشاره کرد و افزود: فرهنگ غذایی گیلان و استفاده از محصولات بدون گوشت در این استان از جاذبه های این منطقه از ایران برای گردشگران هندی خواهد بود که می تواند یک ظرفیت در این بخش محسوب شود.

استاندار گیلان نیز در این دیدار گفت: کشور هنداز نظر ارتباطات اقتصادی، فرهنگی و تجاری با ایران پیشینه درخشانی دارد و ۲ کشور دارای تاریخی غنی هستند که بسیار به توسعه روابط تجاری، اقتصادی، فرهنگی و گردشگری کمک می‌کند.

وی اظهار کرد: در طول سه سال گذشته روابط تجاری خوبی میان ۲ کشور برقرار شده و سرانه تجارت رو به افزایش است که این روند در دولت وفاق ملی نیز ادامه‌دار خواهد بود.

اسدالله عباسی عنوان کرد: ارتباطات تجاری گیلان و هند از طریق صادرات و واردات اقلام داروئی، کشاورزی بویژه صادرات غیرنفتی می تواند در توسعه مناسبات تجاری بین کشورهای ایران و هند موثر باشد.

وی عنوان کرد:کریدور شمال- جنوب در حمل و نقل دریایی به لحاظ کوتاه کردن زمان و مسافت فرصت بسیار خوبی را در اختیار ۲ کشور قرار داده که بزودی با بهره برداری از راه آهن رشت - آستارا در چشم انداز و افقی چهار ساله بنادر گیلان از طریق ریل به قفقاز، آسیای میانه و سن پترزبورگ وصل خواهند شد.

وی تصریح کرد: در خصوص بندر کاسپین و حمل و نقل ترکیبی به دنبال تقویت رویه های بندری در بخش کانتینری هستیم که زمان حمل کالا از مبدا به مقصد را حدود ۴۰ درصد کاهش خواهد داد.

وی تاکید کرد: صادرات محصولات کیوی از گیلان به هند هم از ظرفیت های توسعه این مناسبات است و بدنبال قوی تر کردن این ارتباطات تجاری هستیم و با محصول کیوی ارگانیک گیلان نیاز داخلی هند را تا حدودی پوشش دهیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha