خطر نابودی جنگل های کهگیلویه وبویراحمد با برداشت بی رویه میوه های وحشی

یاسوج - ایرنا-پاییز فصل برداشت میوه های جنگلی چون بنه، کلخنگ،بادام وحشی،زالزالک و بلوط فرا رسیده اما این اقدام عواقب جبران ناپذیری از نگاه کارشناسان برای پایداری عرصه های طبیعی به ویژه در استان زاگرس نشین کهگیلویه و بویراحمد دارد.

به گزارش ایرنا،در جنگل های کهگیلویه و بویراحمد به عنوان بخشی از طبیعت زاگرس بیش از ۵۰ گونه درختی و درختچه ای وجود دارد که درخت بلوط به عنوان گونه غالب آن محسوب می شود و مردمان استان بی توجه به پیامدهای برداشت بی رویه برای میراث طبیعی زاگرس به جمع آوری محصولات این درختان ارزشمند اقدام می کنند.

کهگیلویه وبویراحمد ۸۷۰ هزار هکتار عرصه پوشیده از درختان بلوط، بادام، بن، کلخنگ، زالزالک و سایر گونه های جنگلی دارد که شماری از مردمان این سرزمین چهارفصل برای برداشت میوه این درختان به دل طبیعت می روند.

استفاده مردمان کهگیلویه و بویراحمد از میوه های جنگلی به برداشت خام محدود نمی شود و ساکنان سختکوش این دیار نسبت به فراوری این گنجینه های خدادادی و کسب درآمد از طریق آن اقدام می کنند اما همواره کارشناسان منابع طبیعی استان نسبت به پیامدهای برداشت بی رویه هشدار می دهند.

این صاحب نظران اعتقاد دارند که سود حاصل از برداشت میوه های جنگلی بسیار کمتر از آسیب های آن به عرصه های طبیعی است به همین علت ضرورت دارد مسوولان با برنامه ریزی اصولی ضمن جلب مشارکت مردم برای کاهش برداشت این محصولات پیش بینی طرح های حمایتی بیشتری برای صیانت از این بخش از میراث طبیعی زاگرس را در دستور کار قرار دهند.

گستره قابل برداشت میوه جنگلی در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد:خارج کردن بذر از چرخه اکوسیستم به عنوان عامل اصلی زادآوری و توسعه ژنتیک گیاه سبب نقصان و شکست زنجیره اکوسیستم می‌شود.

خطر نابودی جنگل های کهگیلویه وبویراحمد با برداشت بی رویه میوه های وحشی

سعید جاویدبخت با اشاره به اینکه در چرخه اکوسیستم بخش هایی از میوه یا همان بذر درخت سهم خاک، قسمتی برای حیات وحش و بخش مهمی نیر مربوط به زادآوری درخت است تاکید کرد:حداکثر۲۰ درصد بذر هر درخت جمع‌آوری شود.

وی با یادآوری این‌ نکته که بلوط بذری ۲ساله است و وقتی برای برداشت با چوب به درخت ضربه زده می شود، شاخه‌های دارای بلوط یک‌ساله هم می‌ریزند تاکید کرد: باید اجازه داد بذر برسد و تا حدودی بریزد.

جاویدبخت بیان کرد:براساس تجربه جوامع محلی بهترین زمان جمع آوری میوه درختان جنگلی بلوط بعد از بارش های پاییزی است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد:با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی مردم و اینکه شهروندان ساکن استان همزیستی دیرینه ای با جنگل ها و به ویژه بلوط داشته اند، نمی توان آنان را به طور کلی از برداشت این محصولات منع کرد.

وی خاطرنشان کرد:با توجه به الزامات بیولوژیکی و اکوسیستمی ضرورت دارد بهره برداران به منظور حفاظت از طبیعت و بقای درختان جنگل کمترین برداشت را داشته باشند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: سطح قابل برداشت درختان جنگلی در این استان حدود ۲۸۰ هزار هکتار و بلوط با ۲۰۰ هزار هکتار بیشترین مساحت این عرصه ها را به خود اختصاص ا داده است.

جاویدبخت خاطرنشان کرد: کهگیلویه و بویراحمد همچنین ۳۰ هزار هکتار درخت بنه، ۳۰ هزار هکتار کنار و ۲۰ هزار هکتار سایر گونه های جنگلی دارد.

برنامه دولت برای کمک به بقای جنگل ها

جاویدبخت گفت: به منظور کاهش فشار برداشت از میوه درختان جنگلی در استان؛ تولید نهال از گونه‌های مورد برداشت و توزیع رایگان آنان برای کاشت در عرصه های شخصی، اجرای طرح های مشارکتی (از گونه‌های چندمنظوره اقتصادی مانند بادام اسکوپاریا) و همچنین توزیع رایگان نهال جهت زراعت چوب (از جمله صنوبر) در دست اجراست.

خطر نابودی جنگل های کهگیلویه وبویراحمد با برداشت بی رویه میوه های وحشی

سفره غنی جنگل در فصول تابستان و پاییز

رییس اداره جنگل کل منایع طبیعی و آبخیزداری کهگیلیویه و بویراحمد می گوید که برداشت میوه جنگلی استان خرداد هر سال آغاز می شود و تا اواخر پاییز ادامه دارد.

جواد رحیمیان تاکید کرد: برداشت بیشتر از سه کیلوگرم میوه جنگلی در استان تجاری محسوب می شود و خلاف قانون است.

جلب مشارکت جوامع محلی راهکار حفظ جنگل ها

هرچند جمع آوری میوه های جنگلی و به ویژه استفاده از این نعمت خدادادی برای درست کردن غذاهای محلی سنتی دیرینه است اما ادامه این رویه با افزایش جمعیت و برداشت بی رویه گنجینه های خدادادی جنگل ها را تهدید می کند که برای رفع این مشکل باید چاره ای عاجل اندیشیده شود.

کارشناسان منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد کاشت بذر میوه های جنگلی را راهکار برای استفاده و در عین حال حفظ این گونه های ارزشمند مطرح می کنند.

این صاحب نظران اعتقاد دارند با فرهنگ سازی وآگاهی بخشی درخصوص خطراتی که در آینده درختان جنگلی را تهدید می کند باید بهره برداران را متقاعد کرد تا به ازای هر سه کیلوگرم برداشت یک کیلوگرم بذر بکارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha