۴ مهر ۱۴۰۳، ۱۶:۳۶
کد خبر: 85607674
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شکاف باز شده در نقش رستم باستانی برای زهکشی آب‌های سطحی استفاده می‌شود

شیراز – ایرنا – مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید با تکذیب حفاری در نقش رستم برای بتن ریزی در آن، گفت: شکاف ایجاد شده ناشی از بارش‌های بهار گذشته در محوطه باستانی نقش رستم درهمین امتداد باز شده و برای سیستم زه کشی دفع آب‌های سطحی استفاده خواهد شد.

عسکری چاوردی عصر چهارشنبه در گفت وگو با خبر نگار ایرنا اظهار کرد: هیچگونه بتن ریزی در شکاف ایجاد شده در محوطه نقش رستم نشده و باز کردن این مسیر حدود ۳۰۰ متری به منظور کاوشهای باستان‌شناسی بوده تا دلیل و عمق آنها را شناسایی کنیم.

وی ادامه داد: این کاوش‌های باستان‌شناسی سه ماه است که در نقش رستم در حال انجام است و مطالعات اولیه نشان داد که خود محوطه ما را برای اقدامات بعدی راهنمایی کرده است.

عسکری گفت: لذا این تراشه طویل شرقی غربی تبدیل به کانال زه کشی برای جمع‌آوری آبهای سطحی می شود که به استخر صخره های بزرگ راه می‌یابد.

مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید اعلام کرد: باستان‌شناسان در کاوشهای اخیر خود در این محوطه باستانی با باز کردن ترانشه های لازم، موفق به کشف یک استخر بزرگ سنگی با عمق بیش از هفت متر ، یک سازه دیگر و چند شی متعلق به دوره هخامنشی شده‌اند.

او همچنین منحل شدن شورای فنی پایگاه جهانی تخت جمشید که درباره طرح‌های باستان‌شناسی و مرمتی این پایگاه بررسی و تصمیم گیری می‌کند را تکذیب کرد.

عسکری چاوردی گفت: شورای فنی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و شورای فنی استانی هر ۲ فعال هستند و آخرین جلسه شورای پایگاه تخت جمشید نیز به ابتدای هفته جاری برمی‌گردد.

به گزارش ایرنا، در نقش رستم ۲۳ اثر باستانی شامل نقش‌های هخامنشی و ساسانی، کتیبه ها، بنای کعبه زرتشت و بارو وجود دارد و بخش عمده و عظیمی از فرهنگ معنوی ایران باستان مانند تقویم، خط و کتابت و آیین ها در این منطقه باستانی نهادینه شده است.

اکنون مرمت نقش برجسته پیروزی شاپور بر پادشاه روم تمام شده و مرمت کاخ خشایارشا در دستور کار قرار دارد که به گفته عسکری چاوردی کافی نیست و بسیاری از بخشهای نقش رستم نیازمند مرمت است و دست کم به ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است تا آزمایش مکانیک خاک، کاوش‌های باستانشناسی، مرمت و حفاظت آن انجام شود.

او در آخرین نشست خبری خود، به خبرنگاران گفت که در زیر نقش رستم هشت متر آثار مربوط به آوار دوره های تاریخی مختلف وجود دارد که در صورت عدم پیشگیری از ورود آب، از مجراهای ایجاد شده، این میراث ارزشمند از بین خواهد رفت.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha