تدابیر منطقه آزاد قشم برای حمایت از کسبه خسارت دیده در آتش سوزی بازار قدیم

قشم - ایرنا - آتش سوزی پاساژ شماره یک (مدنی) بازار قدیم قشم، نگرانی های زیادی برای کسبه و شاغلان در این بخش ایجاد کرده است که در این میان، مسوولان سازمان منطقه آزاد ضمن بازدید از محل حادثه، برنامه های تعیین شده برای حمایت از آسیب دیدگان این واقعه را اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بازار قدیم قشم ساعت چهار و سی دقیقه بامداد چهارم مهرماه دچار حریق شد که پس از گذشت ۱۴ ساعت تلاش بی وقفه آتش‌نشانان در پاساژ مدنی بازار قدیم شهر قشم به عنوان کانون حریق و تعدادی از مغازه های پاساژ صالحی این بازار، عملیات مهار آتش پایان یافت.

بازار قدیم قشم همان‌طور که از نامش پیداست، قدیمی‌ترین بازار این جزیره بود که قسمت‌هایی از آن سرپوشیده و بخش‌هایی روباز است.

گفته می‌شود که تاریخ راه‌اندازی بازار قدیمی قشم سال ۱۲۹۰ بوده و از دیرباز به عنوان مرکز خرید لباس، کفش، لوازم خانگی، پارچه و نظایر آن شناخته می شد.

تدابیر منطقه آزاد قشم برای حمایت از کسبه خسارت دیده در آتش سوزی بازار قدیم

اجاره رایگان ۲ ساله واحدهای تجاری سازمان منطقه آزاد قشم به کسبه خسارت دیده

مدیر جذب سرمایه گذاری و بازاریابی سازمان منطقه آزاد قشم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با تایید رییس هیات مدیره و مدیر عامل این سازمان، اعضای هیات مدیره و معاون توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری و در راستای ایفای مسوولیت اجتماعی و حمایت از کسبه خسارت دیده در آتش سوزی بازار قدیم، واحدهای تجاری متعلق به سازمان به مدت ۲ سال به صورت رایگان در اختیار افرادی قرار خواهد گرفت که واحد تجاری آنها طعمه حریق شده است.

سید مسعود آل عبائی عنوان کرد: از همین رو متصدیان واحدهای صنفی خسارت دیده می توانند ظرف مدت ۱۰ روز با ارایه اسناد مورد تایید از سوی مدیریت بازرگانی و اصناف جهت عقد قرارداد و جانمایی واحد تجاری به مدیریت املاک و مستغلات و شرکت سرمایه گذاری مراجعه کنند.

وی توضیح داد: تعهد صاحبان مجتمع های تجاری یادشده که مالکان این واحدهای آسیب دیده را جانمایی می کنند، به رعایت قانونی و برخورداری از مسائل ایمنی در مجتمع ضروری است.

تدابیر منطقه آزاد قشم برای حمایت از کسبه خسارت دیده در آتش سوزی بازار قدیم

بخشودگی سه ساله، ۹۰ درصد هزینه ها و عوارض کارت بازرگانی و پروانه کسب و پیشه کسبه

مدیر بازرگانی و اصناف سازمان منطقه آزاد قشم نیز از بخشودگی سه ساله، ۹۰ درصد هزینه ها و عوارض کارت بازرگانی و پروانه کسب و پیشه کسبه خسارت دیده در آتش سوزی بازار قدیم قشم خبر داد.

مسعود مورموگویی افزود: به منظور همراهی با واحدهای آسیب دیده در آتش سوزی بازار قدیم شهر قشم، با تایید رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و اعضای هیات مدیره و معاون توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان، با بخشودگی ۹۰ درصد هزینه ها و عوارض مرتبط با صدور و تمدید کارت بازرگانی و صدور و تمدید پروانه های کسب و پیشه که توسط مدیریت اصناف سازمان منطقه آزاد قشم، صادر می شود تنها برای واحدهای صنفی آسیب دیده آتش سوزی، به مدت سه سال موافقت شده است.

تدابیر منطقه آزاد قشم برای حمایت از کسبه خسارت دیده در آتش سوزی بازار قدیم

در نظر گرفتن خدمات گمرکی برای کسبه آسیب دیده در آتش سوزی بازار قدیم

مدیر گمرک سازمان منطقه آزاد قشم نیز افزود: با دستور و تایید رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان، اعضای هیات مدیره و همچنین معاون توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان در راستای حمایت از کسبه آسیب دیده حادثه آتش سوزی بازار قدیم قشم و بابت جبران بخشی از خسارت وارده به این قشر فعال اقتصادی جزیره تصمیماتی اتخاذ شده است.

امیرعلی داود این تصمیمات را مذاکره با شرکت های وارد کننده عمده کالاهای همراه مسافر و مصرفی در جزیره برای تامین کالاهای کسبه آسیب دیده، تخلیه کالاهای مربوط به صنوف آسیب دیده بدون نوبت در انبارهای سازمان و اعمال تخفیف های حداکثری هزینه های انبار تا مدت یکماه و ⁠اخذ حقوق و عوارض گمرکی بازرگانان مربوط به صنوف آسیب دیده این مجتمع با استمهال و اخذ چک ۶ ماهه است.

وی اعلام کرد: موارد یادشده تنها با معرفی نامه از مدیریت بازرگانی، اصناف و مدیر بازار قدیم شهر قشم برای واحدهای آسیب دیده از آتش سوزی روز گذشته انجام می شود.

در آتش سوزی روز گذشته بازار قدیم قشم با توجه به حساسیت موضوع، ۱۰۰ آتش نشان و نیروهای داوطلب از چهار ایستگاه این جزیره به علاوه آتش نشان های اعزامی از شهر بندرعباس به محل حادثه برای کنترل حریق اعزام شدند که با حضور به موقع آتش‌نشانان با ۱۲ دستگاه خودروی عملیاتی، ۱۰ دستگاه خودروی آبرسان و خودروهای خدماتی و تلاش آنها از گسترش آتش به سایر مغازه های این پاساژ و پاساژ اطراف آن جلوگیری شد.

در عملیات اطفای این آتش سوزی گسترده تمامی نهادها و دستگاه های اجرایی به ویژه شرکت قشم مولد، شرکت بهین پالایش، فرودگاه بین المللی قشم، ناو تیپ رزمی ذوالفقار، آتش نشانی های شهرهای سوزا، طبل، درگهان، دهیاری زیرانگ، توریان که خودروها و نیروهای آتش نشانی و نیروهای عملیاتی خود را در این حادثه بسیج کردند، حضور فعال و چشمگیر داشتند.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha