۷ مهر ۱۴۰۳، ۷:۲۵
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85609004
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سازِ کوک جشنواره شیره‌پزی سنتی در جوزان ملایر+فیلم

همدان- ایرنا- جوزان چه زیبا برای چهاردهمین سال پیاپی فرش رنگارنگ تاکستان‌های خود را زیر پای گردشگران پهن کرد و سنت دیرینه شیره‌پزی انگور را با بیش از هفت قرن در کنار هموطنان خود در روستای هدف گردشگری «مانیزان» جشن گرفت.

به گزارش ایرنا؛ شیره‌پزی سنتی در ملایر یکّه‌تاز است و رقیب ندارد، رویدادی فرهنگی که همزمان با آغاز هفته گردشگری، ساز جشنواره چهاردهم در روستای «مانیزان» کوک شد و هزاران نفر از گردشگران و مسافران از هر گوشه ایران اسلامی مهمان مردمان صمیمی این دیار بودند.

جشنواره پرطِمطراق شیره‌پزی سنتی انگور بیش از هفت قرن قدمت دارد و در روستاهای ملایر به ویژه جوزان ملایر ریشه دوانیده و روستای هدف گردشگری «مانیزان» بر بام کهن این آئین تکیه زده تا به امروز رسیده و هر سال در اواخر شهریور و اوایل مهرماه، همزمان با فصل برداشت انگور مسیر گردشگری جهان شهر ملایر پررونق است.

چهاردهمین جشنواره شیره‌پزی سنتی در امتداد فصل گردشگری ملایر و برگزاری بیش از ۱۵ جشنواره‌ای است که در پهنه کوه‌های منطقه حفاظت شده «لشگردر» و درّه زیبای جوزان برگزار شد و مهر گردشگری انگور و فرشی مخملین از انگور و سبزه در مسیر گردشگری این منطقه پهن کردند تا همچون سال‌های گذشته روزها و لحظه‌های ماندگاری را در خاطره‌ها ثبت و ضبط کنند.

برپایی غرفه‌های فروش سوغات و فرآورده‌های انگور، محصولات کشاورزی بادام و گردو، آش‌ها و کلوچه‌های محلی، چای ذغالی، ماست و دوغ محلی، صنایع دستی و تَبق خوشه‌های طلایی انگور روی دست دختران این سرزمین، همه و همه در پهنه‌ آثار و بناهای تاریخی و کوچه‌هایی با دیوارهای گلی که با چیدمان گل و اسپند دود و آب‌پاشی آذین شده بود، تلفیق زیبایی از میراث گذشتگان و آداب و رسوم سنتی برای نسل‌های امروزی بود که با قدمتی چند صد ساله نسل به نسل، دوره‌های تاریخی بسیاری را طی کردند تا به امروز برسند.

سازِ کوک جشنواره شیره‌پزی سنتی در جوزان ملایر+فیلم

ملایر؛ شهر جشنواره‌ها

و زنان باصفای روستایی که درب منازل خود را به روی گردشگران گشودند و با تعارف انگور، شربت شیره و باسلق کام مسافران و گردشگران را شیرین کردند و هر آنچه در توان داشتند برای حفظ و احیای این سنت‌ و میزبانی شایسته از هموطنان خود به کار بستند تا جشنواره‌ای دیگر در قامت ملی و جهانی برگزار کنند.

آن سوتر اما نوای دلنشین ساز و دُهُل که آغازگر جشنواره چهاردهم بود و در سرتاسر درّه جهانی جوزان پیچید و «مانیزان» یکی از روستاهای پلکانی با معماری سنگی، سراسر شور و پویایی بود، روستایی که به دلیل استقرار در یک ناحیه کوهستانی، برخورداری از آب و هوای معتدل و طبیعت بکر و زیبا، از ظرفیت‌های قابل توجه گردشگری برخوردار است و زیر سایه لشگردَر در ۲۵ کیلومتری شهر ملایر، قرار گرفته است و خوش‌فکری اداره میراث فرهنگی ملایر که تصاویر و فیلم‌های زیبا و ماندگاری را از جاذبه‌های منحصر به فرد منطقه حفاظت شده لشگردر و تالاب آق‌گل برای مهمانان، از ابتدا تا انتهای جشنواره به نمایش گذاشت.

نماینده مردم ملایر در چهاردهمین جشنواره شیره‌پزی ملایر برگزاری این جشنواره‌ها را بهانه‌ای برای شادی و شور و نشاط اجتماعی بین مردم عنوان کرد تا در فرصت‌های ایجاد شده دور هم جمع شوند.

سازِ کوک جشنواره شیره‌پزی سنتی در جوزان ملایر+فیلم

ملایر؛ پویاتر و زنده‌تر از همیشه

حجت الاسلام «احد آزادیخواه» افزود: از نیمه‌های شهریور هر گوشه شهرستان ملایر میزبان مردم ایران است و هر گوشه این شهرستان با برگزاری جشنواره‌هایی همچون آلبالو، بادام و گردو، ترشیجات و شوریجات، مبل و منبت و خوشه برتر و امروز شیره‌پزی سنتی، ظرفیت‌ها و جاذبه‌های خود را به هموطنان معرفی می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه به واسطه برگزاری جشنواره‌های متعدد، ملایر زنده و پویا است و حس خوب در جهان شهر ملایر موج می‌زند، بیان کرد: علاوه بر استفاده از هنرمندان خوب ملایر در برگزاری جشنواره‌ها، حضور هنرمندانی از سطح ملی و لُر زبان، نشان از بومی‌سازی هنر و توجه به استعدادهای درخشان و افتخار آفرینی هنرمندان بومی بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نیز اظهار کرد: ملایر شهر جهانی انگور است و می‌تواند جاذب گردشگران بسیاری در حوزه کشاورزی باشد و به همین منظور چند مجتمع گردشگری کشاورزی در این شهرستان داریم.

سازِ کوک جشنواره شیره‌پزی سنتی در جوزان ملایر+فیلم

«محسن معصوم‌علیزاده» جشنواره شیره‌پزی سنتی را یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی این استان دانست و افزود: هر اندازه بتوانیم این جشنواره‌ها را باشکوه‌تر و در گستره استانی و سطح ملی برگزار کنیم، بهتر می‌توانیم در توسعه اقتصادی استان گام برداریم.

وی با بیان اینکه ملایر یکی از شهرهای پیشتاز استان در حوزه گردشگری و برگزاری جشنواره‌ها است، گفت: در حال حاضر شاهد برگزاری پنجمین جشنواره ملی مبل و منبت ملایر هستیم و حضور چشمگیر مردم هم از استان همدان و هم سایر مناطق کشور در این جشنواره‌ها، نشان می‌دهد که معرفی آثار و تبلیغات می‌تواند به جذب گردشگران و علاقه‌مندان به حوزه صنایع دستی و میراث فرهنگی تاریخ و تمدن کمک کند.

بخشدار مرکزی ملایر نیز بیان کرد: جشنواره شیره‌پزی سنتی یکی از اصیل‌ترین سنت‌های این شهرستان است که امسال چهاردهمین دوره آن در روستای هدف گردشگری «مانیزان» برگزار شد.

«احمد بکرایی» گفت: ملایر به واسطه برگزاری حدود ۱۶ جشنواره در مدت یکماه، به شهر جشنواره‌ها معروف است و بسترهایی خوبی برای ایجاد نشاط و شادابی در بین مردم مهیا شده است.

شیره‌پزی ملایر قدمتی ۷۰۰ ساله دارد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر نیز اظهار کرد: انگور ملایر یک برند تجاری و جهانی است و مشتقات آن همچون مراسم شیره‌پزی، مهارت پخت باسلق و شربت شیره در راستای تکمیل تجاری‌سازی، در میراث ناملموس کشور به اسم این شهرستان به ثبت رسیده است.

«ابراهیم جلیلی» توسعه گردشگری روستایی، آشنایی جامعه محلی با اقتصاد گردشگری، پویایی اشتغال روستایی، منتفع شدن جوامع محلی و معرفی هر چه بیشتر ظرفیت‌های این شهرستان را از جمله اهداف برگزاری این رویداد مهم برشمرد.

وی گفت: شیره‌پزی سنتی در ملایر پیشینه‌ای طولانی با قدمتی بیش از ۷۰۰ سال دارد که گردشگران می‌توانند در مسیر برگزاری جشنواره علاوه بر باغات انگور، منطقه حفاظت شده لشگردَر و آثار تاریخی و چشم‌اندازهای طبیعی این شهرستان را نیز مشاهده کنند.

تولید سالانه ۷۶۰۰ تُن شیره در ملایر

مدیر جهاد کشاورزی ملایر نیز بیان کرد: سطح زیر کشت انگور حدود ۱۳ هزار هکتار است که از این میزان ۱۲.۵ درصد از تولید انگور به شیره تبدیل می‌شود که معادل ۳۸ هزار تُن انگور است.

«علیرضا زنگنه» با بیان اینکه سالانه هفت هزار و ۶۰۰ تُن شیره انگور تولید می‌شود، افزود: شیره انگور یکی از فرآورده‌ها و محصولات تولید شده از انگور است که طی سال‌های مردم رغبت بسیار زیادی نسبت به مصرف این فرآورده پیدا کرده‌اند و با توجه به خواص این محصول، سال به سال تولید شیره انگور رو به افزایش است.

وی ادامه داد: سالانه حدود ۳۰۵ هزار تُن از سطح باغ‌های انگور این شهرستان برداشت می‌شود که بیش از ۵۰ هزار تُن به کشمش تبدیل و به کشورهای هدف صادر می‌شود.

به گزارش ایرنا؛ نظام تولید انگور درّه جوزان ملایر سال ۱۳۹۷ در سازمان جهانی خواروبار کشاورزی(فائو) به ثبت رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha