۲۹ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۳۷
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85601317
T T
۶ نفر

برچسب‌ها

"مانیزان" مهیای جشنواره شیره‌پزی سنتی

۲۹ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۳۷
کد خبر: 85601317
"مانیزان" مهیای جشنواره شیره‌پزی سنتی

همدان- ایرنا- رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر گفت: روستای هدف گردشگری "مانیزان" در این شهرستان مهیای برگزاری چهاردهمین دوره جشنواره شیره‌پزی سنتی است.

«ابراهیم جلیلی» روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: برای برگزاری هر چه بهتر این جشنواره، زیرساخت سایت برگزاری جشنواره در روستای مانیزان در حال تکمیل است.

وی افزود: برای تکمیل زیرساخت سایت برگزاری جشنواره شیره‌پزی، اعتباری حدود پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اوراق از ردیف اعتبارات ملی هزینه شد تا روز برگزاری جشنواره در پنجم مهرماه، به اتمام می‌رسد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر ادامه داد: در این راستا و به منظور تکمیل سایت اجرای جشنواره از ردیف اعتبارات ملی قراردادی با پیمانکار منعقد شد که در حال اجرا است و حدود ۲۰۰ مترمربع مساحت کف فرش سایت بزرگتر می‌شود.

جلیلی بیان کرد: جشنواره شیره‌پزی سنتی امسال پنجم مهرماه در روستای هدف گردشگری "مانیزان" با کمک تمامی دستگاه‌های اجرایی به ویژه دهیاری و شورای اسلامی روستا برگزار می‌شود و هر ساله شاهد حضور پرشور گردشگران و مسافران بسیاری برای بازدید از این جشنواره ملی هستیم.

وی گفت: انگور ملایر یک برند تجاری و جهانی است و مشتقات آن همچون مراسم شیره‌پزی، مهارت پخت باسلق و شربت شیره در راستای تکمیل تجاری‌سازی، در میراث ناملموس کشور به اسم این شهرستان به ثبت رسیده است.

شیره‌پزی ملایر قدمتی ۷۰۰ ساله دارد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر توسعه گردشگری روستایی، آشنایی جامعه محلی با اقتصاد گردشگری، پویایی اشتغال روستایی، منتفع شدن جوامع محلی و معرفی هر چه بیشتر ظرفیت‌های این شهرستان را از جمله اهداف برگزاری این رویداد مهم برشمرد.

جلیلی گفت: شیره‌پزی در ملایر پیشینه‌ای طولانی دارد که گردشگران می‌توانند در مسیر برگزاری جشنواره علاوه بر باغات انگور، منطقه حفاظت شده لشگردَر و آثار تاریخی و چشم‌اندازهای طبیعی این شهرستان را نیز مشاهده کنند.

وی با بیان اینکه خوراکی‌ها بخشی از میراث معنوی، آئین‌ها و سنت‌های گذشتگان است، اظهار کرد: آئین شیره‌پزی از گذشته‌های دور به صورت سنتی در این شهرستان برگزار می‌شده و این سنت دیرینه قدمتی بیش از ۷۰۰ سال دارد.

به گزارش ایرنا؛ شیره‌پزی سنتی در شهرستان ملایر حدود هفت قرن قدمت دارد و علاوه بر دره جهانی جوزان، در بسیاری از روستاهای این شهرستان نیز شیره انگور به صورت سنتی تهیه می‌شود.

سال ۱۳۹۰ شیره‌پزی سنتی ملایر در فهرست آثار ناملموس میراث فرهنگی ایران ثبت ملی شد که به مناسبت ملی شدن این رویداد، امسال چهاردهمین دوره جشنواره شیره‌پزی پنجم مهرماه در روستای هدف گردشگری مانیزان برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha