هفدهمین جشنواره موسیقی جوان پایان یافت/ابقای حمیدرضا اردلان

تهران- ایرنا- هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با معرفی برگزیدگان پایان یافت و حمیدرضا اردلان دبیر جشنواره حکم دبیری هجدهمین دوره این جشنواره را دریافت کرد.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، آیین اختتامیه هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان شامگاه پنجشنبه-پنجم مهرماه- با حضور محمود سالاری معاون امور هنری، امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدعلی مرآتی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، حمیدرضا اردلان دبیر جشنواره، محمد اله‌یاری مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، داوران، جمعی از مسئولان و هنرمندان در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این برنامه که اجرای آن برعهده سیدعباس سجادی بود، یاد زنده یاد علی مرادخانی معاون سابق امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرامی داشته شد.

میزبانی از ۲۱۱۷ هنرمند جوان

حمیدرضا اردلان دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در این آیین با ارائه گزارشی از جشنواره اظهارداشت: جشنواره موسیقی جوان، یک آزمون است که ۲۱۱۷ نفر از ۳۱ استان در بخش‌های موسیقی نواحی و مقامی، ردیف دستگاهی و کلاسیک در آن شرکت کردند.

وی با اشاره به برگزاری هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در ۸۵ شاخه سازی و ۱۲ شاخه آوازی گفت: این آزمون را ۹۰ داور مبرز موسیقی ایران داوری کردند، حدود ۲۵ درصد داوران از میان استادان جوان انتخاب شدند که برخی از آنان در دوره‌های قبلی این جشنواره رتبه‌های اول یا دوم را کسب کرده بودند و اکنون با ادامه تحصیلات آکادمیک در حوزه موسیقی، عضو هیات علمی دانشگاه هستند.

اردلان افزود: در این جشنواره، ۲۵۷ نفر در بخش موسیقی نواحی و مقامی، ۱۳۰ نفر در موسیقی ردیف دستگاهی و ۴۳ نفر در بخش موسیقی کلاسیک صاحب رتبه‌های اول تا سوم شدند و جمعا هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، ۴۳۰ برگزیده دارد.

دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان بیان کرد: تعداد شرکت‌کنندگان، گستره استان‌ها، تعداد داوران و شاخه‌های ساز و آواز و تعداد برگزیدگان نشان می‌دهد مفهوم ملی به این جشنواره قابل اطلاق است‌، این رویداد هفده دوره را سپری کرده و کمیته‌های فنی متشکل از هیات داوران باور دارند که این جشنواره باید توسعه پیدا کند.

هفدهمین جشنواره موسیقی جوان پایان یافت/ابقای حمیدرضا اردلان

درخواست کسب امتیاز در کنکور سراسری برای برگزیدگان جشنواره

اردلان اظهارداشت: در جریان برگزاری هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، طی یک نظرسنجی انتظارات و توقعات خانواده‌ها و والدین شرکت‌کنندگان و مشکلات و چالش‌های آنان را جویا شدیم‌، آنان پنج مورد را به ما اعلام کردند؛ والدین معتقدند اگر جشنواره ملی است و نوازندگان آن اغلب صاحب قدرت در ارائه خود بعد از جشنواره هستند، بهتر است مذاکراتی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با وزارت علوم صورت گیرد تا رتبه‌های برگزیده یک امتیازی برای ورود به هنرستان و کنکور سراسری رشته موسیقی داشته باشند.

وی گفت: والدین درخواست داشتند، دفتر آموزش جشنواره به افرادی که در تهران و شهرهای بزرگ زندگی نمی‌کنند، کمک فنی برای رفع نواقصشان در نواختن ساز بکند. اگر فیزیک یک دست در نواختن ویولن در نسبت با ساز اشتباه یا ناقص تعریف شود این نوازنده مستعد به دردسرهای عجیبی خواهد افتاد، بنابراین خانواده‌ها می‌خواهند تا این نقص را که از سوی معلم اینگونه تدریس شده است، جشنواره با توجه به وظیفه خود، با برگزاری کارگاه‌های آموزشی مرتفع کند.

دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان افزود: برخی این سوال را دارند که چه ردیفی از سوی جشنواره دنبال می‌شود و می‌خواهند تا به تاسیس نگاه سبک شناسی این نونهالان و جوانان کمک شود و این جهت‌ها به شکل اصولی آموزش داده شوند. برخی از استعدادهای درخشان برای اسکان و رفت و آمدشان کمک می‌خواهند که متاسفانه فعلا تسهیلات لازم را برای آنان نداریم.

هفدهمین جشنواره موسیقی جوان پایان یافت/ابقای حمیدرضا اردلان

وی بیان کرد: همچنین والدین برخی از شرکت‌کنندگان پیشنهاد دادند تا آنسامبل‌ها و ارکسترهای کوچک از استعدادهای این جشنواره تشکیل شود و امکان اجرا به آنان داده شود و این اجراها به نیازهای جامعه معرفی شوند و جریان حرفه‌ای در موسیقی شکل بگیرد. داوران جشنواره، این آموزش‌ها را تایید کردند و حاضر هستند به برگزاری دوره‌های آموزشی کمک کنند.

اردلان گفت: زمان بسیار محدود است و معرفت شنیداری در دوره حاضر و در کشور ما گاهی به دلیل اصوات مصرفی که کل کشور و جهان را فراگرفته به ما گوشزد می‌کند که یک تحول بنیادین در میان نهادهای دولتی و خصوصی در ایران برای نجات گوش هویتی ایرانیان لازم است. معرفت‌های شرقی اغلب از راه گوش انتقال پیدا می‌کند و در دوره جدید بیشتر به بصر، تصاویر، تکنولوژی تکیه دارد. این یک ضایعه در کل جهان است و یک مقدار حیات بشر را با مخاطره مواجه می‌کند.

دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان ضمن قدردانی از معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن موسیقی و هنرمندان در برگزاری این جشنواره افزود: از والدین تشکر می‌کنم که فرزندانشان را برای آموزش موسیقی و شرکت در جشنواره همراهی کردند. اگر کسی رتبه کسب کرد، برگزیده است و باقی هم در این جشنواره تجربه کسب می‌کنند و برگزیدگان دوره‌های بعد هستند.

اردلان بیان کرد: کشور ما این استعداد را دارد که یک جشنواره را ایجاد کند و پرورش دهد، جشنواره ملی موسیقی جوان، یک استثناء برای وحدت ملی، تعامل میان نهادهای خصوصی، هنر ایران و مراکز دولتی است.

اهدای حکم دبیر هجدهم جشنواره موسیقی جوان

همچنین در این آیین با حضور محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حکم دبیری هجدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به حمیدرضا اردلان اهدا شد و وی در این سمت ابقا شد.

وی پس از دریافت این حکم گفت: من این کار را قبول می‌کنم اما جدا کار سختی است.

در حکم معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به اردلان آمده است: «جناب آقای دکتر حمیدرضا اردلان نظر به دانش و تجربیات ارزنده هنری جنابعالی و به پیشنهاد مدیرکل دفتر امور موسیقی به موجب این حکم به عنوان دبیر هجدهمین جشنواره موسیقی جوان دوره منصوب می‌شوید. امید است با استعانت از خداوند متعال، بهره‌گیری از ظرفیت استادان ارجمند موسیقی، بهره‌مندی از تجارب دوره‌های گذشته، جشنواره‌ای برخوردار از شاخصه‌های فرهنگ اسلامی و امتیازات هنری قابل قبول در پیش داشته باشیم.»

اجرای گروه نوازی برگزیدگان بخش نواحی با هماهنگی پیمان بزرگ‌نیا، اجرای برگزیدگان بخش‌های موسیقی ردیف دستگاهی و کلاسیک غربی از دیگر بخش‌های این آیین بود.

هفدهمین جشنواره موسیقی جوان پایان یافت/ابقای حمیدرضا اردلان

در پایان این برگزیدگان معرفی و تجلیل شدند، برای اطلاع از اسامی برگزیدگان اینجا مراجعه کنید.

به گزارش ایرنا، فراخوان هفدهمین جشنواره‌ ملی موسیقی جوان به دبیری حمیدرضا اردلان ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۲ توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهار بخش اصلی؛ «موسیقی دستگاهی ایران»، «موسیقی نواحی»، «موسیقی کلاسیک» و «آهنگسازی» و یک بخش ویژه؛ «شناخت و حفظ ردیف» در سه گروه سنی «الف» ۱۵ تا ۱۸ سال؛ متولدین سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸، «ب» ۱۹ تا ۲۳ سال؛ متولدین سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ و «ج» ۲۴ تا ۲۹ سال؛ متولدین سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۹ منتشر شد.

پس از پایان کار هیات‌های تخصصی داوری مرحله مقدماتی و بررسی ۲۱۱۷ اثر ارسالی، ۲۸۹ نفر به مرحله نهایی در دو بخش «دستگاهی» و «کلاسیک غربی» راه یافتند. داوری مرحله نهایی جشنواره ملی موسیقی جوان در این دو بخش از ۲۷ شهریور تا سوم مهرماه در تالار رودکی برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha