استاندار: گسترش ویلا سازی در مازندران سرمایه گذاران را فراری داده است

ساری- ایرنا- استاندار مازندران گفت: بررسی ها نشان می دهد هر ساله با گسترش ویلا سازی ها سرمایه گذاران در بخش های تولیدی و صنعتی فرار می کنند، ‌این یعنی تولیدات کالاهای اساسی به حداقل می رسد و در آینده استانی مصرف کننده خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یوسف نوری روز شنبه در جلسه کارگروه توسعه مازندران با بیان این که در حالی که این خطه شمالی در تولید ۱۲ محصول کشاورزی رتبه نخست کشور را دارد، اما همچنان در زیر ساخت های تولید، عرضه و بازار صادراتی با چالش های اساسی مواجه است.

وی با تاکید بر این نکته که توسعه پیشرفته، تصادفی نیست بلکه نیازمند راهبرد و هدف گذاری است، بیان کرد: هدف‌گذاری رسیدن به میزان صادرات و ارز آوری محصولات تولیدی مازندران باید طبق برنامه باشد.

استاندار مازندران بی اعتباری در بازار صادرات محصولات کشاورزی را چالش بزرگی دانست و ادامه داد:‌ به نظر می رسد مازندران با ساخت و سازهای بی رویه به خصوص ویلا سازی، تبدیل به یک استان مصرف کننده خواهد شد.

نوری با اظهار این که باید صادرات به عنوان یک اصل تلقی شود و طبق بررسی ها قیمت تمام شده محصولات تولیدی مازندران بالا است، توضیح داد:‌ انتقال فناوری‌های جدید در زیر ساخت های استان ضروری است.

وی رقابت پذیری کالاهای صادراتی با نوآوری در تولیدات کشاورزی و صنعتی مازندران، بازاریابی فعال محصولات با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی دولتی و خصوصی و افزایش تولید در مقیاس بالا را در توسعه صادرات ضروری دانست و گفت:‌ موضوع دیگری که باید به موقع به آن توجه شود، تامین سرمایه در گردش برای تولیدات و بازار صادراتی است.

استاندار:گسترس ویلا سازی در مازندران؛ سرمایه گذاران را فراری داده است

وی با بیان این که امروز بازار داخلی و صادراتی مرکبات مازندران نیازمند سرمایه درگردش است، تصریح کرد: محصولات کشاورزی به دلیل فساد پذیری باید در بازه زمان کوتاه، تعیین تکلیف شود.

نماینده عالی دولت در مازندران به اهمیت ترویج محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: بسته بندی محصولات کشاورزی نیازمند اصلاح و نوآوری است.

وی به موقعیت منطقه آزاد مازندران به عنوان یک فرصت استثنایی برای صادرات محصولات اشاره کرد و اظهار کرد: بنادر مازندران باید ترانزیت را افزایش بدهند

رشد هفت درصدی صادرات مازندران

به گزارش ایرنا، طبق اظهارات نماینده گمرکات استان مازندران در این جلسه، ‌در ۶ ماهه امسال ۵۸ میلیون دلار صادرات انجام شد که کشور عراق به عنوان مقصد نخست کالاهای صادراتی استان بوده است.

بنابراین گزارش در ۶ ماهه امسال ۳۲ قلم کالا به وزن ۹۶۱ هزار و ۱۸۲ تن انواع محصولات به خصوص فرآورده های لبنی، مواد پلاستیکی، کاغذ، فرآورده های گوشتی، مواد خوراکی گوناگون به ۴۲ کشور دنیا صادرات شده است.

امسال چهار هزارو ۲۲۸ تن کیوی مازندران به کشورهای مختلف صادر شده است که این آمار رشد قابل توجهی را نشان می دهد.

شیلات مازندران نیز برنامه صادراتی امسال را حدود هشت هزار تن انواع آبزیان عنوان کرد، ‌بنابر این گزارش در ۶ ماهه امسال پنج میلیون و ۳۰۰ هزار دلار صادرات آبزیان استان انجام شد که ۲۹۰ هزار دلار آن خاویار و ۴۶۰ هزار دلار گوشت ماهیان خاویاری بوده است که ۱۷ درصد به لحاظ وزنی و ۱۶ درصد به لحاظ ارزشی رشد را نشان می دهد.

شیلات مازندران دلیل افزایش رشد صادرات را فعال شدن ۲۲ واحد آبزی پروری که ۱۷ واحد آن پرورش ماهیان خاویاری بوده است، عنوان کرد.

شیلات مازندران با دارا بودن بیش از سه هزار و ۵۰۰ مرکزآبزی پروری و اشتغال بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ نفر در این واحدها، جایگاه ویژه ای درفعالیت های شیلاتی کشور دارد.

طبق آمار شیلات مازندران پارسال حدود ۱۰۵ هزار تن انواع آبزیان پرورشی در استان تولید شد.

مازندران سه بندر امیرآباد، نوشهر و فریدونکنار دارد علاوه بر این قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص و تلاش های انجام شده برای احیای کریدور شمال-جنوب باعث شکوفایی صادراتی این استان با بهره گیری از این ظرفیت های موجود و افزایش ۱۰۰ درصدی صادرات محصولات استان از نظر وزنی و ارزشی در سال جاری باشیم.

در تشریح جایگاه منحصر به فرد و راهبردی مازندران در عرصه صادرات و واردات کالا می توان به توصیف شرایط بنادر استان اشاره کرد. یکی از این بنادر بندر امیر آباد با حدود یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو- رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت افزون بر ۳۰۰ میلیون است که به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه می‌زند و ظرفیت فوق العاده‌ای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.

استان مازندران با تولید ظرفیت ۷۲ نوع از تولیدات محصولات کشاورزی به مقدار حدود هشت میلیون تن، حدود ۱۱درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha