گره‌های تولید در خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- کارشناسان زمان بر بودن تخصیص ارز، ناترازی انرژی، ضعف زیرساخت ها و ناتوانی مدیران را چالش اصلی اقتصاد خراسان شمالی عنوان کردند و معتقدند که این مشکلات باید با هم افزایی مسوولان استانی در سطح ملی بررسی و پیگیری شود.

به گزارش ایرنا، خراسان شمالی از استان های کمتر توسعه یافته تلقی می شود و بیشتر صنایع آن، خرد و کوچک مقیاس هستند که این امر گویای ناتوانی و ضعف اقتصادی سرمایه گذاری در استان است.

این استان دارای حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

این آمار گواه این است که خراسان شمالی به لحاظ توسعه اقتصادی در شرایط مناسبی قرار ندارد و تولیدکنندگان و فعالان بخش اقتصاد، ضعف زیرساخت ها را مانع بزرگ بر سر راه تولید استان می دانند و برخی نیز عقیده دارند برخی مشکلات کشوری از جمله تخصیص ارز، زمان بر بودن آن و ناترازی انرژی مشکلاتی است که دامنگیر تولید شده است.

ضعف مدیران اقتصادی، مدیریت های سلیقه ای و نبود حمایت های لازم نیز در این میان مشکلات تولیدکنندگان و سرمایه گذاران را تشدید کرده است.

گره‌های تولید در خراسان شمالی

مشکلات ارزی

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بجنورد در این باره، مشکل مهم صادرکنندگان و فعالان اقتصادی استان را تخصیص ارز و زمان بر بودن آن عنوان کرد و خواستار رسیدگی به آن در سطح ملی شد.

سعید کریمی با انتقاد از ضعف عملکرد برخی مدیران اقتصادی استان گفت: کج سلیقگی ها و ضعف مدیریت سبب بروز مشکل برای فعالان اقتصادی استان شده است مدیران بعضا از بخشنامه ها و یا قوانین بی اطلاع هستند و موارد را دیر و با تاخیر اطلاع رسانی می کنند که این امر مشکلات زیادی برای بخش تولید ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: وقتی انتظاراتی شکل می‌گیرد که احتمال دارد قیمت ارز افزایش پیدا کند، تقاضا نیز بیشتر می‌شود و متأسفانه عرضه‌کنندگان نیز عرضه را کم می‌کنند که همین مسئله منجر به افزایش قیمت ارز می‌شود.

بیشتر بخوانید:

استاندار خراسان‌شمالی: سیاست‌های رفع تعهد ارزی بازنگری شود

نخستین واحد مستقل ارزی در خراسان‌شمالی آغاز به کار کرد

گره‌های تولید در خراسان شمالی

ناترازی انرژی

مدیرعامل کارخانه رب دشت بهار و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بجنورد نیز قطعی برق و ناترازی انرژی را از مشکلات تولیدکنندگان در استان برشمرد و گفت: قطعی برق در تابستان، سبب وارد شدن خسارت به تولید و تولیدکننده شد و این در حالی است که دولت حمایتی در این زمینه ندارد.

محمدرضا الهامی اظهار کرد: بخش خصوصی با ایجاد اشتغال، بار بسیاری را از دوش دولت برداشته است اما دولت برای بخش خصوصی چه کار کرده است؟ زیرساخت ها هنوز در استان مشکل دارد که انتظار می رود در این باره پیگیر حل مشکلات باشد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بجنورد ادامه داد: امروز یکی از دلایل ناترازی انرژی توجه نداشتن به تنوع سبد انرژی کشور است. باید بیش از پیش سبد سوخت کشور را متنوع کرد تا بخشی از ناترازی برطرف شود.

وی عنوان کرد: ظرفیت مناسبی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی وجود دارد که باید آن را محقق کرد.

بیشتر بخوانید:

نامزد مجلس: رفع ناترازی انرژی کشور نیازمند سرمایه گذاری‌های جدید است

توسعه نیروگاه‌های خورشیدی کوچک‌مقیاس، راه حل ناترازی برق

گره‌های تولید در خراسان شمالی

بار سنگین مالیات

رییس کمیسیون سرمایه گذاری مالیات و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی بجنورد نیز دریافت مالیات را از مشکلات اساسی تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی استان عنوان کرد و گفت: دولت نباید کسری خزانه را با دریافت مالیات جبران کند، دریافت مالیات فشار مضاعف و زیاد بر دوش تولید کننده است.

زهرا معینی اظهار کرد: سهمی که برای دریافت مالیات در این استان تعیین شده بسیار بالا بوده و این در حالی است که اقتصاد ما به پای استان های توسعه یافته نمی رسد اما مالیات زیادی درخواست و مطالبه شده است.

وی با اشاره به مشکلات مربوط به تخصیص ارز افزود: ارز باید در کشور تک نرخی شود این امر به نفع صادرات و واردات خواهد بود بر این اساس حرکت به سمت ارز تک‌نرخی بسیار ضروری است.

بیشتر بخوانید:

افزایش ۱۶ درصدی تحقق درآمدهای مالیاتی در خراسان شمالی

تیغ مالیات بر گلوی معدن کاران

گره‌های تولید در خراسان شمالی

ضعف زیرساخت ها

دیگر عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی بجنورد نیز با بیان اینکه مطالبه تولیدکننده، بازستاندن حقش از دولت است گفت: دریافت مالیات از تولیدکنندگان استان باید بررسی و ارقامی که بابت مالیات مطالبه می شود بسیار بالا است.

فرج الله علیزاده اظهار کرد: سخت گیری ها در استان و سلیقه ای رفتار کردن با تولیدکننده سبب شده تا تولیدکنندگان ما در رقابت با سایر استان ها بازنده شوند.

وی افزود: زیرساخت ها در استان بسیار ضعیف است هنوز حمل و نقل هوایی استان مشکل دارد، خط ریلی در این استان لنگ می زند و این ضعف ها سبب شده تا سرمایه گذار از آوردن سرمایه خود به این خطه از کشور اجتناب کند.

این تولید کننده خاطرنشان کرد: سخت گیری ها و ضعف مدیریت ها نیز سبب فرار سرمایه گذار از این استان شده است.

بیشتر بخوانید:

ضعف زیرساخت‌های حمل و نقل مشکل اصلی توسعه خراسان‌شمالی است 

ضعف زیرساخت‌های ارتباطی عامل اصلی ایجاد تورم در خراسان‌شمالی است

گره‌های تولید در خراسان شمالی

کمبود آب در بخش کشاورزی و صنعت

دیگر عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی بجنورد نیز با انتقاد از تاخیر در پرداخت مطالبات گندم کاران استان گفت: گندم کاران استان در حالی به فصل کشت پاییزه رسیده اند که هنوز مطالبات مربوط به عرضه محصول خود به دولت را به طور کامل دریافت نکرده اند.

رحمان بردی افروز اظهار کرد: پرداخت وجوه مربوط به عرضه گندم کشاورزان به دولت بسیار با تاخیر پرداخت می شود این در حالی است که این تولیدکنندگان در تامین نهاده های مورد نیاز فصل کشت از جمله بذر با مشکل کمبود نقدینگی روبه رو هستند.

وی با اشاره به مشکل تامین آب برای بخش کشاورزی و صنعت استان گفت: کشاورزان در تامین آب مورد نیاز کشت و کار با مشکل حفر چاه و برخوردهای شرکت آب منطقه ای روبه رو هستند.

بیشتر بخوانید: 

حدود ۹۴ درصد از پهنه خراسان شمالی درگیر خشکسالی است

زخم خشکسالی بر پیکر سدهای خراسان‌شمالی

گره‌های تولید در خراسان شمالی

ضعف مدیران

عضو هیات رییسه و رییس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی بجنورد نیز ضعف مدیران اقتصادی در استان را از مشکلات مهم فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان عنوان کرد و گفت: با این نوع مدیریت و با این مدیران نباید انتظار رشد و توسعه در بخش اقتصادی داشت.

عبدالله خدابنده اظهار کرد: سخت گیری های مدیران سبب شده تا روند دریافت استعلام از دستگاه های اجرایی بسیار طولانی و خسته کنندگان شود که این امر در نهایت آسیبی برای جذب سرمایه گذار در این خطه از کشور است.

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با ۳۹.۶ درصد، صنعت با ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha