«پوکی استخوان» بیماری شایع و پنهان در مازندران +فیلم

ساری-ایرنا- همسو با افزایش شیب تند پیری جمعیت مازندران افزایش بیماری هایی که افزایش سن در آن تاثیر دارد پدیده ای اجتناب ناپذیر به شمار می رود و طبق آنچه کارشناسان و صاحبنظران حوزه بهداشت می گویند "پوکی استخوان" بیماری خاموش که آینده جمعیت استان را در چنبره خود در برخواهد گرفت.

به گزارش ایرنا ، پوکی استخوان شایع‌ترین‌ بیماری‌ بافت‌ استخوانی‌ که با کاهش تراکم استخوان و از دست رفتن کیفیت ریزساختار استخوان، منجر به افزایش خاصیت شکنندگی استخوان و در نتیجه افزایش خطر شکستگی می‌شود.

کارشناسان می گویند که با افزایش امید به زندگی، تعداد افراد سالخورده و در نتیجه شیوع پوکی استخوان روبه افزایش است در نتیجه انتظار می رود شیوع این بیماری طی دهه‌های آینده "شدیدا" افزایش یابد.

این بیماری هزینه های زیادی را به جامعه و فرد تحمیل می کند بنابرین می توان گفت که مرگ و میر و بار ناشی از "استئوپروز" به دلیل شکستگی های مکرر استخوان ها و هزینه های درمانی و بستری همیشه قابل توجه بوده و در نتیجه پیشگیری از آن نقش مهمی در بهبودکیفیت زندگی، کاهش مرگ و میر و هزینه های خدماتی و درمانی دارد.

مازندران بعد از گیلان پیرترین استان کشور به شمار می رود و از سوی دیگر داده های آماری نهادهای متولی امر بیانگر این است که روند پیری جمعیت مازندران حدود سه دهه آینده آنچنان گریبانگیر این استان خواهد شد که در آنزمان چهره های پیر بیشتری به نسبت چهره های جوانان، نوجوانان و میانسال را در جامعه شاهد خواهیم بود.

سرعت پیری جمعیت مازندران هم اکنون آنچنان بالاست که میانگین های کشوری را در نوردیده به طوریکه میانگین جمعیت سالمندی کشور حدود ۱۰ درصد است و این رقم در استان ۱۵ درصد و متاسفانه مازندران در این حوزه جزو استان عنوان دار کشور به شمار می رود و با نگاهی به آمارهای موجود این مساله دور از ذهن نیست که ناقوس پیرترین استان های برای چند سال آینده مطمنا برای مازندران نواخته خواهد شد.

طبق اعلام دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، مازندران با ۱۳.۲۶ درصد جمعیت سالمند پس از استان گیلان دومین استان پیر کشور به لحاظ جمعیتی به شمار می‌رود.

تحلیل داده‌های آماری ثبت احوال هم نشان می‌دهد که در ۴۵ سال گذشته جمعیت کشور حدود ۱۰ سال و جمعیت مازندران ۱۵ سال پیرتر شده که براساس برآوردها اگر همین روند و مفروضات کنونی ادامه یابد و مداخله جدی صورت نگیرد به نظر می‌رسد که در حدود ۳۵ تا ۴۰ سال آینده جمعیت اصیل و بومی استان نصف خواهد شد و در حدود چهار دهه آینده حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد جمعیت استان سالمند خواهند بود.

«پوکی استخوان» بیماری شایع و پنهان در مازندران +فیلم

دکتر مسعود شایسته آذر، متخصص ارتوپدی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در تمام جوامع دنیا وقتی سن متوسط جامعه بالا می رود پوکی استخوان بیشتر در خانم های بالای ۵۰ تا ۶۰ سال و به ندرت در آقایان رخ می دهد.

وی ادامه داد: پوکی استخوان بیماری خاموش و بدون علامت است و زمانیکه استخوان ضعیف شده با ضربه بسیار ناچیز می شکند و دچار مشکل می شود فرد به این بیماری پی می برد.

این متخصص ارتوپدی توضیح داد : مهمترین شکستگی ها در ستون فقرات موجب قوز شدن در سنین بالاتر و شکستن ران و مچ دست می شود که تعدد شکستگی ها در افراد مسن برای سازمان های بهداشتی درمانی هزینه های هنگفتی به بار می آورد.

وی گفت: درمانگاه استئوپاد مرکز تحقیقات ارتوپدی مستقر در بیمارستان امام خمینی ساری وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مازندران ضمن عقد تفاهم نامه ی همکاری با پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم از آذرماه سال ۱۴۰۱ شروع به ارائه خدمات گسترده در زمینه تشخیص پوکی استخوان و شروع درمان و نیز آموزش بیمارانی که با شکستگی ناشی از پوکی استخوان به این مرکز درمانی مراجعه کردند، ‌انجام داده است.

به گفته دکتر شایسته آذر هدف از راه اندازی این مرکز شناسایی عارضه پوکی استخوان ، آگاهسازی جامعه نسبت به این بیماری قبل از مستولی شدن آن و درمان بیماری و همچنین ارائه خدمات به بیماران مبتلا به پوکی استخوان و در کنار درمان شکستگی اعمال اقدامات برای جلوگیری از شکستگی مجدد است.

وی اظهار داشت: بانوان بالای ۶۰ سال، افراد مصرف کننده طولانی مدت کورتون، افرادی که با ضربات کم انرژی دچار شکستگی شدند می توانند با مراجعه به درمانگاه استئوپاد مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) ساری از مرکز تخصصی بررسی و درمان پوکی استخوان استان مازندران با تعرفه دولتی خدمات دریافت کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: پس از اخذ عکس تراکم استخوان باتوجه به جواب عکس های اخذ شده دارو درمانی انجام می شود و روند درمان ۲ ساله پیگیری می شود.

«پوکی استخوان» بیماری شایع و پنهان در مازندران +فیلم

به گزارش ایرنا ، برنامه ملی پیشگیری از شکستگی های ثانویه ناشی از پوکی استخوان که توسط مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران و با حمایت دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت در تعدادی از دانشگاههای علوم پزشکی کشور راه اندازی شده است به عنوان بخشی از برنامه جهانی پیشگیری از شکستگی های ثانویه بنیاد بین الملل پوکی استخوان (IOF) در حال اجرا است.

این برنامه، یک برنامه جامع و هدفمند برای پیشگیری و مدیریت شکستگیهای استئوپروتیک است که با اقدامات متعددی نظیر شناسایی بیماران مبتلا به پوکی استخوان، افزایش نرخ درمان و پای بندی به آن، بررسی خطر زمین خوردن و اتخاذ راهکارهای مناسب بمنظور کاهش و نیز آموزش اختصاصی بیماران، به کاهش رخدادهای شکستگی مجدد و نهایتا بهبود کیفیت زندگی بیماران و نیز کاهش بار بیماری در جامعه منجر خواهد شد.

نمونه این برنامه ی کشوری از سال ۱۳۹۷ آغاز شده و در طی این همکاری چند جانبه، تاکنون پنج مرکز در کشور راه اندازی شده و مشغول ارائه خدمات جامع پیشگیری از شکستگی هستند، ‌ استئوپاد نامی است که برای این برنامه ملی در ایران انتخاب شده است.

درمانگاه استئوپاد مرکز تحقیقات ارتوپدی مستقر در بیمارستان امام خمینی ساری ضمن عقد تفاهم نامه ی همکاری با پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم از آذرماه سال ۱۴۰۱ شروع به ارائه خدمات گسترده در زمینه تشخیص پوکی استخوان و شروع درمان و نیز آموزش بیمارانی که با شکستگی ناشی از پوکی استخوان به این مرکز درمانی مراجعه کردند، ‌انجام داده است و به تازگی به عنوان سومین مرکز از کشور ایران، ضمن دریافت مدال نقره در نقشه بین المللی مراکز همکار نشاندار شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha