۹ مهر ۱۴۰۳، ۱۴:۵۴
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 85612729
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

بهره‌مندی چهار هزار و ۸۴۱ فرد ناشنوا از خدمات بهزیستی همدان

همدان- ایرنا- معاون امور توانبخشی بهزیستی همدان گفت: اکنون چهار هزار و ۸۴۱ ناشنوا و کم شنوا تحت پوشش بهزیستی هستند و خدمات دریافت می‌کنند.

محمد قادری احسانپور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از این تعداد ناشنوا ۵۰ درصد دارای معلولیت شنوایی خفیف، ۲۵ درصد شدید و ۲۵ درصد نیز خیلی شدید هستند.

وی در زمینه خدمات سازمان بهزیستی به ناشنوایان گفت: این خدمات شامل توانبخشی و توان پزشکی در مراکز درمان تخصصی، آموزش مهارت‏‌های زندگی به ویژه شیوه‌های ارتباط تلفیقی (لب‌خوانی و زبان اشاره)، برنامه‏‌های حرفه ‏آموزی و پرداخت وام اشتغال، اجرای طرح‏‌های مختلف توانمند سازی، پرداخت کمک هزینه عمل جراحی کاشت حلزون، معافیت سربازی، یارانه کمک هزینه انجام آزمایش ژنتیک، کمک هزینه پرداخت حق بیمه سهم کارفرما، معافیت در پرداخت هزینه‌های انشعابات آب و برق و گاز و کمک هزینه‌های موردی است.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان همچنین با بیان اینکه سال گذشته ۲۵۰ سمعک بین ناشنوایان استان توزیع شد،افزود: ۱۸۰ سمعک از ابتدای سال جاری تاکنون توزیع شده و تا پایان سال نیز توزیع بیش از ۳۰۰ سمعک پیش بینی می شود.

بهره‌مندی چهار هزار و ۸۴۱ فرد ناشنوا از خدمات بهزیستی همدان

قادری احسانپور افراد واجد شرایط دریافت سمعک را کودکان زیر ۶ سال، دانش آموزان، دانشجویان و افراد شاغل، افراد بدون درآمد و سالمندان اعلام کرد و گفت: اولویت دریافت سمعک با کودکان زیر ۶ سال و دانش آموزان است.

وی با اشاره به اینکه کاهش ذخیره لغات، کاهش حافظه شنیداری، هجی کردن لغات و افت تحصیلی از مشکلات افراد ناشنوا به شمار می‌رود تصریح کرد: معلولیت، تاثیر گسترده‌ای بر جنبه‌های مختلف رشد مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی و هیجانی فرد و خانواده وی دارد.

معاون امور توانبخشی بهزیستی همدان با اشاره به اینکه جمعیت زیادی به رغم داشتن توان تحرک فیزیکی و حضور در اجتماع، با چالش برقراری ارتباط کلامی در تعاملات خود روبه رو هستند،اظهار کرد: یکی از جنبه‌های مناسب و حمایت از افراد ناشنوا استفاده از زبان اشاره در ادارات است که امیدواریم این امر محقق شود.

بهره‌مندی چهار هزار و ۸۴۱ فرد ناشنوا از خدمات بهزیستی همدان

فعالیت مرکز مادر و کودک کم شنوا "نیوشا"

وی ادامه داد: یک مرکز مادر و کودک کم شنوا "نیوشا" در شهر همدان با ظرفیت ۱۲۰ نفر فعال است که به صورت روزانه خدمات آموزشی، توانبخشی و شنیداری را به خانواده ها ارائه می‌دهد.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان اظهار کرد: راه اندازی یک مرکز مادر و کودک کم شنوا در شهر ملایر تا پایان سال در دستور کار قرار دارد.

قادری احسانپور ادامه داد: افراد دارای معلولیت شنوایی شدید و خیلی شدید و متوسط به بالا مستمری به مبلغ ۱۰ میلیون ریال دریافت می کنند که با توجه به بعد خانوار متغیر است و تا پایان ماه ۴۰ درصد افزایش می‌یابد.

کاشت رایگان حلزون شنوایی

وی اظهار کرد: کاشت حلزون شنوایی توسط دانشگاه علوم پزشکی همدان رایگان انجام می‌شود و همچنین کمک هزینه کاشت حلزون و هزینه های توانبخشی بعد از کاشت، تربیت شنیداری و گفتار درمانی به خانواده ها پرداخت می‌شود.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان گفت: افراد کم شنوا در مراکز حرفه آموزی برای ورود به بازار کار آموزش می‌بینند و خدمات و تسهیلات اشتغال تا سقف ۲ میلیارد ریال به آنها پرداخت می شود.

بهره‌مندی چهار هزار و ۸۴۱ فرد ناشنوا از خدمات بهزیستی همدان

۹۵ درصد نوزادان غربالگری شنوایی می‌شوند

قادری احسانپور با بیان اینکه ۹۵ درصد نوزادان متولد شده در بیمارستان های همدان زیرپوشش غربالگری شنوایی قرار می گیرند،اظهار کرد: در صورتی که نوزادان در مرحله اول مشکوک شناخته شوند به مراکز تخصصی ارجاع و تست های تخصصی انجام می‌شود و در اسرع وقت خدمات شنیداری مانند سمعک و ارجاع برای کاشت حلزون و دریافت خدمات تربیت شنیداری از بهزیستی به نوزادی کم شنوا ارایه می شود.

وی ادامه داد: بهترین زمان تشخیص ناشنوایی یک ماهگی نوزادان است، در صورتی که ناهنجاری شنوایی نوزاد پیش از سه ماهگی (زمان طلایی یک ماهگی) تشخیص داده شود با درمان به موقع نوزاد می‌تواند به مهارت‌های گفتاری متناسب با سایر نوزادان طبیعی دست یابد.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان تاکید کرد: ضروری است خانواده ها به سلامت شنوایی نوزادان توجه بیشتری نشان دهند چرا که اختلالات شنوایی نوزاد باید قبل از سه ماهگی تشخیص داده همچنین مراحل درمانی تا قبل از رسیدن به ۶ ماهگی انجام شود.

به گزارش ایرنا، غربالگری شنوایی نوزادان از سال ۱۳۸۴ در سازمان بهزیستی آغاز شده است.

۹ مهرماه به عنوان روز جهانی ناشنوایان نامگذاری و شعار امسال "زبان دست ها را بشنویم و درک کنیم" است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha