کارشناسان در انگلیس درباره شهادت حسن نصرالله چه می‌گویند؟

لندن – ایرنا – از فعالان رسانه‌ای و ضد جنگ تا دیپلمات‌های پیشین، کارشناسان، تحلیل‌گران و اندیشمندان مسائل سیاسی در انگلیس معتقدند که عملیات تروریستی رژیم صهیونیستی علیه حزب‌الله لبنان در کنار جنایات وحشیانه این رژیم در نوار غزه طی یک سال گذشته نه تنها هدف ادعایی تامین امنیت سرزمین‌های اشغالی را محقق نکرده که خطر تشدید تنش‌ها در منطقه را به اوج رسانده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، الستر برت که در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ معاون وزیر امور خارجه انگلیس در حوزه خاورمیانه و شمال آفریقا بود ترور دبیرکل حزب‌الله لبنان را یک تحول جدی توصیف کرد که خطر تشدید تنش‌ها، خصومت‌ها و احساس تنفر از رژیم صهیونیستی در منطقه را افزایش می‌دهد.

او در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار داشت: بعد از هفتم اکتبر همه چیز عوض شده است. اسرائیل مسیر امنیت خود را فقط از طریق ایجاد درگیری می‌بیند. اما آن‌هایی که قربانی حملات هستند وضعیت را به گونه دیگری می‌بینند و هیچ نقطه تلاقی بین این دو تفکر وجود ندارد. به همین خاطر مذاکره برای آن‌هایی که مناقشه را راه‌حل نمی‌دانند، در چنین شرایط دشوار است.

معاون پیشین وزیر امور خارجه انگلیس با بیان اینکه «اسرائیل تمایل خود را درباره حمله به حماس و حزب‌الله به روشنی اعلام کرده است» افزود: اما تجربه نشان داده است که این اقدامات نتیجه‌بخش نیست چون ریشه مشکل، دشمنی با اسرائیل به دلیل قضیه فلسطین است.

وی اضافه کرد: از هفتم اکتبر هم آن‌هایی که با حماس همفکر بوده‌اند اعلام کرده‌اند که حملات آن ها علیه اسرائیل مادامی که قضیه غزه حل‌وفصل نشود، ادامه دارد. اما زمان به‌روشنی نشان داد که قضیه غزه به اوضاع کرانه باختری، قدس شرقی و مسائل کل منطقه مرتبط است.

برت گفت: بنابراین بسیاری از ما بر این باور هستیم که اوضاع به حدی خطرناک است که فقط از طریق یک توافق جامع بین دولت‌هایی که خواهان درگیری نیستند و به دنبال رونق اقتصادی هستند، حل‌وفصل می‌شود. اگر قرار بود زمانی این توافق صورت گیرد، وقت آن الان است.

هر کس برای مهار اسرائیل به غرب امید بسته، نادان است

پیتر فورد سفیر پیشین انگلیس در سوریه معتقد است که هر کس برای مهار اسرائیل به غرب امید بسته، نادان است. وی که از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ میلادی سفیر انگلیس در دمشق بود، درباره شهادت سید حسن نصرالله به خبرنگار ایرنا در لندن گفت: خاورمیانه بهترین دولتمرد خود را از دست داد. به لطف سید حسن نصرالله، لبنان پس از جنگ داخلی طولانی خود از ثبات برخوردار بود، داعش در سوریه شکست خورد و بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۳ صلح در امتداد مرز لبنان با اسرائیل حاکم شد.

وی هشدار داد: همه این دستاوردها اکنون می‌تواند در خطر باشد و ممکن است حتی هدف اصلی ترور وی، بی ثبات کردن لبنان بوده باشد.

این دیپلمات پیشین انگلیس، حفظ دستاوردهای شهید نصرالله و خنثی کردن تلاش‌ها برای بازگشت لبنان به سه دهه قبل را ضروری توصیف کرد و گفت: اکنون این باید اولویت مقاومت باشد، نه انتقام یا اقدام تلافی‌جویانه که معنای استراتژیک چندانی ندارد.

وی افزود: قدرت‌های غربی اسرائیل را در این مسیر جنایت‌بار تشویق و ابزار آن فراهم کردند بنابراین هر کس برای مهار اسرائیل به غرب امید بسته، نادان است. هیچ چیزی برای مهار اسرائیل جز ترس از قدرت نظامی حزب الله وجود ندارد.

اسرائیل منبع اصلی بی‌ثباتی در جهان است

مارکوس پاپادوپولوس تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در انگلیس معتقد است که رژیم صهیونیستی با ترور «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان و تداوم جنایت در غزه و لبنان، قوانین بین‌المللی را به‌طور جدی نقض و ثابت کرده است که منبع اصلی بی‌ثباتی در جهان است.

او در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در لندن این طور بیان داشت: ترور حسن نصرالله هیچ نتیجه مثبتی برای (رژیم) اسرائیل در پی نخواهد داشت. در واقع این اقدام که نقض جدی قوانین بین‌المللی است، تنها به تقویت جنبش مقاومت در غرب آسیا کمک خواهد کرد.

وی افزود: قتل یک سیاستمدار که حزب او بخشی از دولت لبنان است، سبب شده است تا مردم سراسر جهان به خطرات اسرائیل پی‌برده و به این نتیجه برسند که این رژیم، یکی از منابع اصلی بی ثباتی در جهان است.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل، حزب الله لبنان را یک نیروی جنگی «متعارف و توانمند» توصیف کرد که بسیار مجهز، با انگیزه بسیار خوب و رهبری عالی است و تجارت ارزشمندی را در جریان مبارزه با القاعده و داعش در جنگ سوریه کسب کرد. این درحالیست که به گفته او رژیم صهیونیستی در طول جنگ، به این «سازمان‌های تروریستی فاسد» کمک کرد.

وی اضافه کرد:‌ حزب الله لبنان در میان لبنانی‌ها، از جمله مسیحیان، بسیار محبوب است، بنابراین روند حمایت و جذب نیرو در این تشکیلات با ترور حسن نصرالله مختل نخواهد شد و برعکس، جریان آن تقویت می‌شود.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در پاسخ به سووالی درباره آینده تحولات منطقه گفت: از نظر من احتمال تداوم حمله (رژیم) اسرائیل به لبنان بعید است. اول از همه، ارتش اسرائیل در غزه گرفتار شده است، بنابراین برای این رژیم جنگیدن در دو جبهه (غزه و لبنان) به‌لحاظ نظامی و اقتصادی بسیار پرمخاطره است.

وی ادامه داد: مساله دیگر بازوی نظامی حزب الله است که من بعید می‌دانم ارتش اسرائیل بتواند حزب الله را در یک نبرد زمینی شکست دهد.

پاپادوپولوس گفت: اگر اسرائیلی‌ها نتوانستند در سال ۲۰۰۶ حزب‌الله را حتی با نیروی هوایی خود شکست دهند امروز هم قطعاً نمی‌توانند موفق شوند، ضمن آنکه توان جنگ حزب‌الله از سال ۲۰۰۶ تاکنون بسیار افزایش یافته است.

وی، فرماندهی و ساختار حزب الله لبنان را «بسیار قوی» توصیف و تاکید کرد که حملات رژیم صهیونیستی هرگز نمی‌تواند این تشکیلات نظامی را تضعیف و «سر آن را جدا کند».

محور نسل‌کشی به سردمداری اسرائیل جنایتکار، به هیچ‌مرزی پایبند نیست

رئیس کمیسیون اسلامی حقوق بشر انگلیس تصریح کرد که عملیات تروریستی رژیم صهیونیستی علیه دبیرکل حزب‌الله لبنان نشان داد: محور نسل‌کشی برای پیشبرد اهداف شوم خود به هیچ مرزی پایبند نیست و آینده بشریت در خطر است.

مسعود شجره در گفت‌وگو با ایرنا گفت: به‌نظرم آنچه در لبنان اتفاق افتاد را نباید به طور موردی مورد بررسی قرار داد. واقعیت این است که در اسرائیل از چند سال پیش یک کابینه افراطی روی کار آمده و سیاست خود را بر پایه راه‌حل نهایی برپا کرده است که مبتنی بر پاکسازی قومی فلسطینی‌ها در سرزمین‌های اشغالی است. این رژیم برای پیشبرد این سیاست، از هر ابزاری از جمله از طریق نسل‌کشی و اخراج اجباری استفاده می‌کند.

وی افزود: این سیاست قبل از هفتم اکتبر به خوبی نمایان شده بود. هفتم اکتبر از جهاتی به این دلیل اتفاق افتاد که از یک سو، سیاست راه‌حل نهایی به جریان افتاده بود و از سوی دیگر خطر عادی‌سازی توافق نامه موسوم به «ابراهیم» سبب شده بود تا قضیه فلسطین به حاشیه رانده شوند.

رئیس کمیسیون اسلامی حقوق بشر انگلیس گفت: آنچه در هفتم اکتبر اتفاق افتاد، سبب شد تا سیاست‌های افراطی و جنایات صهیونیست‌ها به منصه ظهور گذاشته شود و ما شاهد بودیم که چطور این وحشی‌گری‌ها به بهانه دفاع از خود، با حمایت قدرت‌های غربی رخ داد. در واقع غرب نه تنها در برابر این جنایات سکوت نکرد که به لحاظ مالی، سیاسی، رسانه‌ای و نظامی از این رژیم حمایت کرد.

وی ادامه داد: ما طی یک سال گذشته شاهد بودیم که جهان بین دو مکتب فکری تقسیم شده است. یک طرف جریان حامی نسل‌کشی اسرائیل شامل بنیامین نتانیاهو، جو بایدن، کی‌یر استارمر و کشورهای غربی است و طرف دیگر حامیان فلسطین اعم از مسلمانان، مسیحیان، یهودیان، افراد بی‌دین، کارگر، دانشجو و کسانی هستند که ضمن اعلام حمایت از آرمان‌های فلسطین، برابر جنایات اسرائیل ایستاده‌اند.

شجره با بیان اینکه «حامیان فلسطین اکثریت مردم را تشکیل می‌دهند»، به خروج نمایندگان کشورها در جلسه سخنرانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اشاره کرد و گفت: این اتفاق نشان داد که حتی نخبگان سیاسی هم نمی‌خواهند به صحبت‌های این جنایتکار و پرچمدار نسل‌کشی گوش کنند، اما شاهد بودیم که نتانیاهو با بی‌اعتنایی به این رسوایی، به دلیل برخورداری از پشتوانه ایالات متحده به سخنرانی‌اش ادامه می‌دهد. این جماعت دچار توهم هستند که آن‌ها اکثریت هستند و رسانه‌های غربی مانند بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان و فاکس‌نیوز هم به این توهم دامن می‌زنند.

وی ادامه داد: لذا در جهان یک طرف محور نسل‌کشی و طرف دیگر محور مقاومت است. البته برخی هم وسط ماجرا ایستاده‌اند و از معیار دوگانه صحبت می‌کنند. اما باید توجه کرد که معیاردوگانه‌ای در کار نیست، فقط یک معیار وجود دارد که مبتنی بر نسل کشی یا مقاومت است.

شجره با بیان این مطلب اظهار داشت: آنچه روز جمعه اتفاق افتاد از قبل برنامه‌ریزی شده بود و ما وظیفه داریم که مسیر خود را انتخاب کنیم. بحث غزه، لبنان، حزب‌الله یا حماس نیست؛ پای بشریت در میان است. اگر کسی تردید دارد می‌تواند به جنایات یک سال گذشته اسرائیل نگاه کند و از خود بپرسد آیا می‌خواهد آینده بشریت بر اساس این معیارها ادامه یابد یا نه؟ اگر پاسخ او مثبت است می‌تواند از نتانیاهو، بایدن و سران غربی دنباله‌روی کند که اهمیتی برای بشریت قائل نیستند؛ اما اگر پاسخ او منفی می‌تواند بخشی از جریان مقاومت دربرابر نسل‌کشی باشد.

وی تاکید کرد: البته مسیر مقاومت آسان نیست و تلفات دارد؛ اما سوال این است که آیا می‌خواهیم نسبت به آینده بشریت بی‌تفاوت باشیم یا نگذاریم باندهای جنایتکار، آینده جهان را تباه کنند.

تاکید فعالان ضد جنگ بر توقف فروش سلاح به اسرائیل

فعالان ضد جنگ در انگلیس معتقدند که تنها راه توقف جنگ در منطقه، توقف فروش سلاح‌های غربی به رژیم صهیونیستی است.

رئیس پویش همبستگی با مردم فلسطین در انگلیس رژیم صهیونیستی را یک موجود سرکش توصیف و تاکید کرد که قدرت‌های غربی می‌توانند با تحریم تل آویو، به تلاش‌ها برای پایان دادن به درگیری‌ها کمک کنند.

بن جمال ضمن بازنشر فرازهایی از سخنان مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد، مبنی بر اینکه «ظاهرا کسی نمی‌تواند نتانیاهو را متوقف کند» در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: این طور نیست که کسی نمی‌تواند، مساله این است که کسی این کار را نخواهند کرد، زیرا قدرت های غربی می‌توانند با تحریم اسرائیل، به تلاش‌ها برای پایان دادن به درگیری‌ها کمک کنند.

وی افزود: اسرائیل بدون حمایت غرب، به‌ویژه از سوی ایالات متحده نمی‌تواند به اقدامات جنایتکارانه خود ادامه دهد. اما به این رژیم اجازه داده می‌شود تا نظم بین‌المللی را زیر پا بگذارد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی ادامه داد: در حالی که جو بایدن (رئیس جمهوری آمریکا) و دیگر رهبران جهان از جمله کی‌یر استارمر (نخست وزیر انگلیس) خواستار خویشتن‌داری و برقراری «آتش‌بس» با رضایت اسرائیل هستند، بنیامین نتانیاهو، حسن نصرالله را در نزدیکی دفاتر سازمان ملل در بیروت به قتل می‌رساند.

وی این حمله را که «باعث تلفات گسترده‌ای در یک منطقه مسکونی شده است»، یک اقدام تروریستی خواند که در برابر چشمان رهبران جهان صورت گرفته است.

بن جمال ادامه داد: به نظر می رسد دعوت به خویشتن داری فقط برای ایران و حزب الله است و اسراییل می‌تواند به نسل کشی در کرانه باختری و تحکیم آپارتاید ادامه داده و جنگ راه بیندازد.

وی تاکید کرد: اسرائیل یک رژیم سرکش است و باید مانند خودش رفتار کرد.

از نگاه استفن بل عضو ارشد بزرگترین پویش ضد جنگ در انگلیس (ائتلاف توقف جنگ)، عملیات تروریستی رژیم صهیونیستی علیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران و دبیرکل حزب الله لبنان در بیروت نشان داد که این رژیم دچار استیصال شده و حتی تظاهر به دیپلماسی را نیز کنار گذاشته است.

او، واشنگتن و متحدانش را مقصر وضع موجود معرفی کرد که با سکوت در برابر جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، زمینه گسترش جنگ علیه نیروهای مردمی در غرب اسیا را فراهم کردند. بل تاکید کرد: اگر بایدن و هم‌پیمانانش در غرب به فروش سلاح و حمایت دیپلماتیک از اسرائیل پایان دهند، جنگ همین فردا متوقف خواهد شد.

بل سپس تاکید کرد که ملت‌های غرب آسیا را نمی‌توان با زبان جنگ تهدید و آن‌ها را وادار کرد تا حاکمیت خود را دربرابر امپریالیسم غرب تسلیم کنند. وی خاطر نشان کرد که مکتب افرادی مانند حسن نصرالله و اسماعیل هنیه به‌مراتب قوی‌تر، اثرگذارتر و با نفوذتر از حملات وحشیانه و جنگی است که رژیم صهیونیستی در منطقه به راه‌انداخته است.

به گزارش ایرنا، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم غاصب صهیونیستی روز جمعه ششم مهر ماه به پشتوانه حمایت‌های آمریکا، از مقر اصلی سازمان ملل متحد در نیویورک دستور ترور سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان را صادر کرد.

در نتیجه این دستور، هواپیماهای رژیم صهیونیستی شامگاه جمعه محلات مسکونی محله حاره حریک در ضاحیه بیروت را به شدت و به صورت پیاپی بمباران کردند. برخی منابع رژیم صهیونیستی اعلام کردند که حمله به ضاحیه جنوبی بیروت با هشت تا ۱۲ جنگنده در آن واحد انجام و از بمب‌های سنگرشکن ۲ هزار پوندی آمریکایی استفاده شده بود.

حزب الله لبنان در بیانیه‌ای که روز شنبه هفتم مهر ۱۴۰۳ منتشر شد آسمانی شدن این مجاهد بزرگ لبنان را تایید و تاکید کرد که به جهاد برای مقابله با دشمن، حمایت از غزه و فلسطین و دفاع از لبنان استوار و مردم شریف آن ادامه خواهد داد.

کشورهای غربی که تاکنون به این جنایت هولناک واکنش نشان داده‌اند بدون محکوم کردن اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی، به دعوت برای خویشتن‌داری و کاهش تنش‌ها اکتفا کرده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha