شتاب بخشی نهضت ملی مسکن همدان با ۳۳ هزار واحد در حال ساخت

همدان- ایرنا- بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان به عنوان متولی اجرای طرح نهضت ملی مسکن، تلاش خود را در حوزه ساخت مسکن ملی دوچندان کرده و خبرهای خوش از شتاب اجرای طرح ملی مسکن و تسریع در ساخت واحدهای مسکونی، روزنه امیدی را در دل زوج‌های مستاجر ایجاد کرده است.

به گزارش ایرنا، طرح نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌های مردمی دولت است که عملیات اجرایی آن از سال ۱۴۰۰ آغاز شد. طرحی که با انبوه سازی در حوزه مسکن، تلاش دارد مشکلات خانواده‌ها را برای خانه‌دار شدن برطرف کند.

در شرایط کنونی بخش قابل توجهی از درآمد مستاجران خرج اجاره بهای مسکن می‌شود، بهره برداری از واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن می‌تواند دغدغه این قشر را برطرف کند. به طور قطع مسکن موضوعی پر اهمیت است که سالیان سال دغدغه جدی بسیاری از جوانان و حتی دیگر اقشار جامعه بوده، خانواده‌هایی که همچنان از مسکن بی بهره هستند و سختی‌ها و دردسرهای اجاره نشینی را به جان می‌خرند.

جوانان استان همدان با امیدواری در طرح نهضت ملی مسکن نام‌نویسی کرده‌اند تا یک عمر آسودگی مهمان خانه‌هایشان شود. حالا بنیاد مسکن نیز پاسخ این امیدواری را داده است و تلاش دارد در کوتاه‌ترین زمان ممکن واحدهای مسکونی را بسازد و تحویل متقاضیان دهد.

۱۲۱ هزار نفر در استان از سال ۱۴۰۰ و زمان بازگشایی سامانه ثبت نام وزارت راه و شهرسازی در طرح نهضت ملی مسکن نام‌نویسی کردند که نزدیک به ۹۰ هزار متقاضی واجد شرایط شناخته شدند.

۱۲۱ هزار نفر در استان از سال ۱۴۰۰ و زمان بازگشایی سامانه ثبت نام وزارت راه و شهرسازی در طرح نهضت ملی مسکن نام‌نویسی کردند که نزدیک به ۹۰ هزار متقاضی واجد شرایط شناخته شدند.

بر اساس آخرین اعلام مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ استان همدان پس از استان‌های تهران، البرز، مازندران، گیلان و قم در رده ششم پرتراکم‌ترین استان‌های کشور قرار دارد و بهره برداری از واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن می‌توان نقش مهمی در کاهش تراکم جمعیتی داشته باشد.

بنیاد مسکن همدان پیشرو در اجرای طرح نهضت ملی

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان یکی از متولیان اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان همدان، نزدیک به ۱۳ هزار واحد مسکونی در دست ساخت دارد و تاکنون بیش از ۱۱۴ هزار واحد مسکونی روستایی را مقاوم سازی و نوسازی کرده است.

طرح نهضت ملی مسکن یکی از راهکارهای دولت برای خانه دار شدن مستاجران و اقشار ضعیف بود که با پیگیری های مسوولان استان همدان، اجرای این طرح به خوبی در استان شتاب گرفته و اقدامات موثری برای تامین زمین و ساخت آن انجام شده است.

کلانشهر همدان به عنوان یکی از شهرهای پرتراکم کشور، مهمترین شهر استان برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن است که بخش بزرگی از زمین‌های مورد نیاز آن تامین شده است.

بر اساس اعلام مرکز ملی آمار ایران شهر همدان هم رده تهران قیمت مسکن بالایی دارد به طوری که تفاوت قیمت زمین و مسکن در شهر همدان با سایر استان‌های همجوار بسیار چشمگیر است.

گرانی مسکن در همدان موجب شده رویای خانه دار شدن در این شهر به مراتب دست نیافتنی تر از سایر استان‌ها شود.

شتاب بخشی طرح نهضت ملی مسکن همدان با ۳۳ هزار واحد در حال ساخت

۳۳ هزار واحدمسکونی طرح نهضت ملی مسکن همدان در حال ساخت است

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان گفت: عملیات ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن استان به سرعت در حال اجرا است و هم‌اینک تعداد واحدهای در حال ساخت به ۳۳ هزار واحد مسکونی در بخش‌های مسکن حمایتی، روستایی و نهضت ملی مسکن رسیده است.

مجید صالحی امیر با اشاره به اینکه در راستای تحقق اهداف دولت در حوزه مسکن و راه‌سازی به مردم خدمات ارائه می دهیم، اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته هدف ما ساخت ۱۳۰ هزار واحد مسکونی در سطح استان همدان است که شامل ۴۸ هزار واحد روستایی و ۸۲ هزار واحد شهری می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۴ هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی نیز در حوزه بازآفرینی شهری ساخته می‌شود، تصریح کرد: در حوزه مسکن حمایتی تاکنون ۵۵ هزار داوطلب تایید نهایی شده‌اند و شرایط لازم از جمله سبز بودن فرم (ج)، جهت بهره‌مندی از مزایای دولتی را دارند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان گفت: همدان به دلیل شرایط جغرافیایی خاص و همچنین تصمیمات سنوات گذشته در اجرای طرح جامع شهری و تامین زمین مسکن مهر، تامین زمین مناسب برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن به تعویق افتاد اما در نهایت با تدبیر استاندار همدان زمین مورد نیاز تامین و عملیات ساخت این واحد ها آغاز شد.

ساخت ۱۰۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در استان همدان

وی خاطرنشان کرد: باتشکیل به موقع جلسات شورای مسکن، رتبه همدان در بخش‌های مختلف اجرای طرح نهضت ملی مسکن از ۳۱ کشوری به رتبه ۱۶ ارتقا یافت.

ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی طی چهار سال ظرفیتی است که در طرح نهضت ملی مسکن به استان همدان اختصاص داده شده که تامین زمین مهمترین بخش و کار اصلی آن است.

صالحی‌امیر تاکید کرد: ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی طی چهار سال ظرفیتی است که در طرح نهضت ملی مسکن به استان همدان اختصاص داده شده که تامین زمین مهمترین بخش و کار اصلی آن است.

وی با اشاره به اینکه استان همدان در طول یک سال گذشته در بخش های مختلف جهش خوبی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن داشته است، گفت: سال گذشته جلسات تامین مسکن با حضور استاندار تشکیل شد و یکی از رهاوردهای آن تامین زمین مورد نیاز اجرای طرح نهضت ملی مسکن در ۳۱ شهر استان بود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با اشاره به اینکه ۸۶ درصد از متقاضیان مسکن استان، در شهرهای همدان و ملایر مستقر هستند، گفت: اجرای طرح نهضت ملی مسکن به سرعت در حال اجرا است گروه‌های کاری در همه بخش‌ها با پویایی همه جانبه فعال هستند.

شتاب بخشی طرح نهضت ملی مسکن همدان با ۳۳ هزار واحد در حال ساخت

وی افزود: سال گذشته عملیات ساخت ۱۱ هزار واحد مسکونی در فضایی به مساحت ۱۴۵ هکتار در شهرک پرواز همدان با مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آغاز شد و همزمان با این پروژه‌های ۴۸۰ واحدی و ۱۰۰ واحدی شهرک مدنی، ۶۹۰ واحدی، ۶۰۰ واحدی و ۱۲۰ واحدی شهرک بهشتی با مشارکت بنیاد مسکن و ستاد اجرای فرمان امام در حال ساخت است.

صالحی امیر بیان کرد: ۲ پروژه ۲۲۰ واحدی و ۲۰۰ واحدی خود مالکی نیز در قالب این طرح در سطح شهر همدان در حال ساخت است که پیشرفت مناسبی دارد.

وی خاطرنشان کرد: با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و شهرداری همدان، ۱۸۰ هکتار زمین تامین شده است و بر اساس ظرفیت تعیین شده، نزدیک به ۶ هزار واحد مسکونی ویژه دانشگاهیان در آن ساخته می‌شود.

۷۰ هکتار از زمین های پادگان شهید قهرمان برای ساخت واحدهای مسکونی متقاضیان نیروهای مسلح استان اختصاص یافته است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان اظهار کرد: همچنین ۷۰ هکتار از زمین های پادگان شهید قهرمان برای ساخت واحدهای مسکونی متقاضیان نیروهای مسلح استان اختصاص یافته است.

ساخت ۱۰ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی در شهرک پرواز

وی افزود: تهیه نقشه‌های تایید شده و صدور پروانه ساخت یکی از مهمترین مراحل اجرای پروژه‌ها مسکن است که پیشرفت آن به صورت فیزیکی قابل مشاهده نیست و گاهی مردم فکر می‌کنند کاری انجام نشده اما این طور نیست و پیگیری پروانه‌های ساخت به خوبی انجام شده است.

صالحی امیر یادآور شد: شهرک پرواز همدان به منظور ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن تاسیس شده است و قرار است ۱۰ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در آن ساخته شود.

وی با اشاره به اینکه تا سال آینده ۶ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن به متقاضیان تحویل داده می‌شود، ادامه داد: در روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن همه شرایط برای آرامش زندگی یک فرد در نظر گرفته و از مشکلاتی که برای مسکن مهر به وجود آمد دوری شده است.

شتاب بخشی طرح نهضت ملی مسکن همدان با ۳۳ هزار واحد در حال ساخت

وی با اشاره به اینکه تا سال آینده ۶ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن به متقاضیان تحویل داده می‌شود، ادامه داد: در روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن همه شرایط برای آرامش زندگی یک فرد در نظر گرفته و از مشکلاتی که برای مسکن مهر به وجود آمد دوری شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان افزود: پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن بر مبنای مقررات ملی ساختمان، اصول شهرسازی و متناسب با فرهنگ ما ساخته می‌شود و در اجرای آن کیفیت را فدای سرعت اجرای کار نمی‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: زمین‌های مورد نیاز این واحدهای مسکونی به طور رایگان به متقاضیان واگذار شده و ۵۰ درصد تخفیف پروانه ساخت و نظام مهندسی برای آن لحاظ شده است.

وی اظهار کرد: در شهر ملایر نیز ۵۱۵ هکتار زمین که ۳۱۵ هکتار آن دولتی است برای ساخت شهرکی با جمعیت ۴۹ هزار نفر در نظر گرفته شده است و در فاز یک آن ۹ هزار واحد مسکونی ویلایی یک و ۲ طبقه ساخته و به مردم واگذار می شود.

پیشرفت ساخت برخی واحدهای مسکونی شهرک پرواز همدان به ۴۵ درصد رسید

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان گفت: روند ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن با شتاب مناسبی در شهرک تازه ساز پرواز همدان در حال اجرا هست و پیشرفت برخی از پروژه‌ها به ۴۵ درصد نیز رسیده است.

مسعود رضایی اظهار کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم‌ اینک در حال ساخت ۱۳ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در استان است که از این لحاظ رتبه نخست کشور را دارد.

وی افزود: برای طرح نهضت ملی مسکن، مشکل زمین در تمام شهرهای همدان رفع شده و اراضی در راستای ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن در اختیار قرار گرفت و شهرک کوی پرواز در همدان طراحی شد.

رضایی با اشاره به اینکه پروژه ۱۱ هزار واحدی شهرک پرواز همدان امروز به مرحله ای رسیده که برخی محله‌های آن تا ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تصریح کرد: موانع و مشکلاتی وجود دارد که باید رفع شود که از جمله آنها مساعدت بانک مسکن است که باید آورده خود را متناسب با پیشرفت کار وارد پروژه ها کند تا باعث کندی کار نشود.

وی افزود: اسناد زمین‌های این شهرک تهیه و مواردی که مربوط به دستگاه‌های آموزشی، انتظامی، شهرداری و سایر ارگان‌های مربوطه بوده، مشخص شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان عنوان کرد: از متقاضیان نیز تقاضا داریم تا آورده خود را تامین کنند تا اهداف پروژه را به موقع پیش ببریم و اسکان در منطقه سریع‌تر محقق شود، همچنین از دستگاه‌های خدمات‌رسان تقاضا داریم به موازات کار فیزیکی پروژه کار خود را با جدیت پیگیری و دنبال کنند.

وی همچنین با اشاره به اینکه پروژه یک هزار و ۴۱۰ واحدی دیگر در شهر همدان در حال ساخت است، افزود: این تعداد واحد در قالب سه پروژه ۶۹۰ واحدی، ۶۰۰ واحدی و ۱۲۰ واحدی شهرک شهید بهشتی شهر همدان قرار دارد.

پروژه ۱۲۰ واحدی تکمیل و تحویل متقاضیان شده و برخی کارهای مربوط به تسهیلات و تحویل اقساط باقی مانده و پروژه ۶۹۰ واحدی نیز بیش از ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که از روند ساخت مناسبی برخوردار است و با کمک صندوق ملی مسکن و اعطای تسهیلات برای تکمیل کار، پروژه سرعت گرفته است.

رضایی افزود: پروژه ۱۲۰ واحدی تکمیل و تحویل متقاضیان شده و برخی کارهای مربوط به تسهیلات و تحویل اقساط باقی مانده و پروژه ۶۹۰ واحدی نیز بیش از ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که از روند ساخت مناسبی برخوردار است و با کمک صندوق ملی مسکن و اعطای تسهیلات برای تکمیل کار، پروژه سرعت گرفته است.

وی افزود: با توجه به ضوابط و مقررات ابلاغی، بخش قابل توجهی از اجرای طرح نهضت ملی به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واگذار شد؛ البته اداره راه و شهر سازی نیز وظیفه تامین زمین مورد نیاز و همچنین شناسایی و پالایش اطلاعات متقاضیان واجد شرایط را برعهده دارد.

رضایی بیان کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان به عنوان مجموعه‌ای توانمند در حوزه فنی و مهندسی، در حوزه ساخت مسکن سابقه و تجربه زیادی دارد و با توجه به امضای تفاهمنامه با وزارت راه و شهر سازی، این بنیاد به عنوان کارگزار اجرای طرح نهضت ملی مسکن انتخاب شد تا در کنار راه و شهرسازی در اجرای این طرح همکاری لازم را انجام دهد.

شتاب بخشی طرح نهضت ملی مسکن همدان با ۳۳ هزار واحد در حال ساخت

وی خاطرنشان کرد: همکاری و تعامل بنیاد مسکن و راه و شهر سازی همدان در اجرای این طرح به خوبی شکل گرفت، به طوری که در دسته استان‌های برتر اجرای این طرح شناخته شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان عنوان کرد: در همه شهرهای استان از جمله شهرهای دارای بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و کمتر از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت استان مشارکت داریم، در حالی که در بسیاری از استان‌های کشور، بنیاد مسکن تنها در شهرهای کمتر از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت همکاری می‌کند.

رضایی گفت: در استان همدان با تعامل و همکاری خوبی که در بین اعضای شورای مسکن استان، استاندار و راه و شهرسازی وجود دارد، در کنار توانمندی‌های دیده شده در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، موجب شد که این بنیاد در معادلات ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی در سطح استان به خصوص در کلانشهر همدان و شهر ملایر در ساخت پروژه ها همکاری لازم را انجام دهد.

وی اظهار کرد: پروژه‌های زیادی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در سطح استان همدان توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در دست اجرا است که به طور قطع پروژه ۱۰ هزار و ۸۰۰ واحدی شهرک تازه تاسیس پرواز مهمترین پروژه این طرح است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان افزود: در شهر همدان پروژه شهرک شهید بهشتی که دارای سه مجموعه ۲۰۰ واحدی، ۶۰۰ واحدی و ۶۹۰ واحدی است اهمیت ویژه‌ای دارد و سرعت اجرای کار در آن به خوبی پیش می‌رود.

تحویل نخستین واحدهای طرح نهضت ملی مسکن به متقاضیان

وی تاکید کرد: پروژه ۱۲۰ واحدی شهرک بهشتی نخستین طرحی بود که در قالب طرح نهضت ملی مسکن عملیات ساخت آن آغاز شد و به بهره برداری رسیده و واحدهای آن تحویل متقاضیان شده است.

رضایی ادامه داد: متقاضیانی که در این مجموعه بودند تعیین تکلیف شدند و با مراجعه به بانک، دفترچه پرداخت اقساط تسهیلات را دریافت کردنده‌اند؛ تعدادی از متقاضیان در واحدهای خود مستقر شده و شماری نیز در حال تجهیز واحدهای خود هستند که به زودی مستقر خواهند شد.

وی اضافه کرد: پروژه ۶۹۰ واحدی شهرک شهید بهشتی نیز هم‌اینک نزدیک به ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و عملیات اجرایی آن به سرعت پیش می‌رود و پیش‌بینی می‌کنیم طی ۲ ماه آینده به عنوان دومین پروژه طرح نهضت ملی مسکن همدان و سومین پروژه استان تحویل متقاضیان شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان بیان کرد: در این پروژه از مصالح با کیفیت‌ و با دوام استفاده شده و طراحی معماری و شهرسازی آن رعایت شده است. این پروژه از جمله پروژه های شاخص استان محسوب می شود و بنیاد مسکن برای تحقق این مهم از ظرفیت مهندسان مجرب و توانمند استفاده کرده است.

شتاب بخشی طرح نهضت ملی مسکن همدان با ۳۳ هزار واحد در حال ساخت

رضایی گفت: پروژه ۶۰۰ واحدی مسکن ملی شهرک بهشتی نیز حدود ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پروژه آن با سرعت قابل قبولی قابل اجرا است، فونداسیون آن اجرا شده و در تعدادی از واحدها تا سقف سوم پیشرفت فیزیکی دارد، اما در این طرح نیاز به همکاری بانک‌های عامل در عقد قرارداد هستیم تا سرعت کار بیشتر شود و تاکنون هم اجرای عملیات این پروژه با آورده متقاضیان در حال انجام است.

وی گفت: پروژه ۱۰ هزار و ۸۰۰ واحدی کوی پرواز بر اساس زمانبندی برنامه ریزی شده به خوبی در حال اجرا است و عملیات احداث واحدهای آن در حال پیشرفت است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان بیان کرد: این پروژه دارای ۶۶۰ ساختمان در ۶۶ بلوک شهری در حال اجرا است که تاکنون زیر سازی این طرح اجرا شده و عملیات احداث در همه واحدهای این مجموعه آغاز شده است.

وی تاکید کرد: پیشرفت فیزیکی واحدهای این پروژه متفاوت است به گونه‌ای که می‌توان گفت در این پروژه تعدادی از واحدها با یک درصد پیشرفت فیزیکی و بیشتر برخوردار و در برخی از بلوک‌ها نیز تا ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در مرحله صدور پروانه قرار دارد.

پیشرفت پروژه‌های مسکن ملی در شهرستان‌های استان

رضایی افزود: در شهرستان ملایر پروژه ۵۰۲ واحدی ملایر را داریم که با پیشرفت فیزیکی حدود ۴۰ درصد پروژه در حال اجرا است.

وی تصریح کرد: در نهاوند نیز روند اجرای برخی از واحدهای این طرح با پیشرفت فیزیکی ۶۲ درصد پیش می‌رود. پروژه ۱۲۰ واحدی شهر بهار حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و همچنین در شهر سرکان یک پروژه ۶۰ واحدی داشتیم که با تکمیل ۱۰۰ درصدی آن تحویل متقاضیان شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان بیان کرد: در مجموع در استان همدان تاکنون ۲ پروژه طرح نهضت ملی مسکن با زیر نظر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به پایان رسیده و تحویل متقاضیان شده است که شامل پروژه ۶۰ واحدی شهر سرکان و پروژه ۱۲۰ واحدی شهر همدان است.

رضایی ادامه داد: در رابطه با پروژه‌های مسکن روستایی استان همدان ۱۶۵ هزار و ۳۰۱ واحد مسکن روستایی دارد که تاکنون ۱۱۴ هزار واحد آن مقاوم سازی، نوسازی و احداث شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این حوزه پیشرفت ۶۹ درصدی را داشته‌ایم که با توجه به اینکه میانگین کشوری آن ۵۴ درصد است، استان همدان در این زمینه حدود ۱۵ درصد نسبت به میانگین کشوری رتبه بهتری دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ سهمیه استان همدان در حوزه مسکن روستایی نزدیک به ۱۰ هزار واحد سهمیه استان همدان بود که به سیستم بانکی معرفی شده‌اند و تاکنون از این تعداد هشت هزار و ۳۰۰ واحد عقد قرارداد شده است.

وی تاکید کرد: بنیاد مسکن آمادگی دارد برای متقاضیانی که تاکنون مسکنی نداشته اند و قصد ساخت مسکن دارند و یا واحدهای مسکونی فرسوده دارند به بنیاد مسکن مراجعه و از تسهیلات بهره‌مند و نسبت به ساخت واحد مسکونی اقدام کنند.

با این حال تامین آورده اولیه متقاضیان مسکن و بازپرداخت اقساط این واحدها اهمیت زیادی در اجرای ططرح دارد و به نظر می رسد حل این مشکل نیازمند همراهی و همکاری همه دستگاه‌ها و نهادها است.

دستیابی به چشم انداز ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در استان نیازمند همکاری همه دستگاه‌های اجرایی است تا روزنه امید خانه دار شدن زوج های جوان، زنده بماند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha