نماینده مجلس: هفت سال برای رسیدن به نرخ باروری مطلوب فرصت داریم

اصفهان-ایرنا- نماینده مردم اصفهان و رییس کمیسیون مشترک جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس گفت: فقط هفت سال برای رسیدن به نرخ باروری مطلوب در کشور فرصت داریم و اگر برنامه‌های فرزندآوری اجرا نشود در سال ۱۴۲۰ با انفجار جمعیت سالمند و پیر مواجه خواهیم شد.

امیرحسین بانکی پورفرد روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: یکی از توصیه های کلیدی رهبر معظم انقلاب به اعضای هیات دولت چهاردهم نیز مساله پنجره جمعیتی کشور بود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: مهلت پیش بینی شده برای اجرای قانون جوانی جمعیت هفت سال بود که سه سال آن سپری شده است بنابراین متولیان و نهادهای مرتبط باید همه توان و امکانات خود را در این زمینه به میدان بیاورند.

وی با بیان اینکه با اجرای قانون جوانی جمعیت، تغییرات منحنی های جمعیت کشور در زمان حاضر روند افزایشی پیدا کرده است، افزود: این تغییرات امیدبخش در حالی اتفاق افتاده است که بیش از سه دهه، همه ریل‌گذاری‌ها به سمت کنترل جمعیت بود و از طرفی با موانع پیچیده از جمله مسائل اقتصادی و باورهای نهادینه شده فرهنگی مواجه بودیم.

رییس کمیسیون مشترک جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس گفت: در همه جای دنیا، این تغییرات جمعیتی که به نوعی تغییر رفتار مردم تلقی می شود کاری بسیار دشوار و پیچیده است.

بانکی پور افزود: همزمان با اجرای قانون جوانی جمعیت طی ۲ سال گذشته یک سوم از آمار مادران ۲۵ تا ۴۰ سال (۴۵۰ هزار نفر) بدنبال سیاست های تنظیم خانواده کم شده بود و این مادران دیگر امکان باروری نداشتند یعنی آثار سیاست های کنترل جمعیت در سال های پیش اینجا خود را نشان داده بود.

نماینده مجلس افزود: همچنین از هفت سال پیش تاکنون موالید از یک میلیون و ۵۸۰ هزار به یک میلیون و ۴۰ هزار کاهش یافته یعنی ۵۴۰ هزار تولد در یک سال اخیر از مجموع موالید کسر شده است.

بانکی پور اظهار کرد: با توجه به اینکه در هفت سال اخیر سیاست خاصی در حوزه جمعیت نداشتیم می توان گفت این ریزش موالید بدلیل کم شدن تعداد مادران است.

نماینده مجلس با بیان اینکه با اجرای قانون جوانی جمعیت از افت بیشتر نرخ باروری که طی هفت سال گذشته ۲۰ درصد کاهش داشت جلوگیری شد، افزود: نرخ باروری اکنون در ۱۵ استان کشور افزایش یافته اما رتبه استان اصفهان در این زمینه همچنان پایین است.

بانکی پور گفت: در نتیجه اقدامات انجام شده بطور طبیعی باید سیر صعود جمعیت با شتاب بیشتری ادامه پیدا می کرد اما می توان گفت در حقیقت اکنون جلوی سقوط آن گرفته شده و کمک به حفظ این روند ضروریست.

نماینده مردم اصفهان در مجلس افزود: با وجود مسائلی در برخی اداره ها از جمله بانک ها و راه و شهرسازی برای اجرای تعدادی از بندهای قانون جوانی جمعیت، نیمی از آن اجرا شده که به معنی مطلوب بودن همه فرایندهای آن نیست.

رییس کمیسیون مشترک جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس افزود: با اجرای قانون جوانی جمعیت خانواده ها از تک فرزندی وارد مرحله چند فرزندی شدند و در این مدت تولد فرزند سوم ۹ درصد، فرزند چهارم ۲۸ درصد و فرزند پنجم ۵۱ درصد افزایش یافت که این موضوع نمود تغییر رویکرد و نگرش جامعه به فرزندآوری با وجود همه دشواری های آن است.

بانکی پور با بیان اینکه در شرایط بحران شناخت میان بُرهای قانون جوانی جمعیت ضروریست، افزود: به عنوان مثال اگر بتوانیم مساله سقط جنین در کشور را بطور ملموس و با جدیت کنترل کنیم بخش مهمی از چشم اندازهای این قانون را محقق کرده ایم.

وی افزود: آمار سقط جنین در کشور نگران کننده است و بخش مهمی از اهداف جوانی جمعیت بدلیل نبود برنامه ریزی و اقدام موثر برای کنترل این مساله با تهدید رو به روست.

به گزارش ایرنا ، آمارها نشان می دهد تا ۲۰ سال آینده بیش از ۱۵ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند و تا ۳۰ سال آینده نیز از هر چهار نفر، یک نفر بالای ۶۰ سال است.

آنطور که کارشناسان می گویند حدود ۱۲ درصد از جمعیت استان سالمند و بالای ۶۰ سال هستند و شیب سالمندی در این خطه تُندتر از میانگین کشوری است.

بر مبنای آمار و پژوهش ها در تدوین بوم جمعیتی استان اصفهان؛ ازدواج، سقط جنین و ناباروری سه چالش مهم جوانی جمعیت است.

استان اصفهان اکنون با بیش از پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از لحاظ شاخص جمعیتی روند کاهشی دارد؛ بطوریکه بنا بر پیش بینی پژوهشگران، اگر هفت یا هشت سال آینده نرخ رشد منفی جمعیت جبران نشود، بین سال‌های ۱۴۲۵ تا سال ۱۴۳۰، یک سوم جمعیت استان اصفهان در سن سالمندی قرار می‌گیرند.

با توجه به نگرانی ها برای بسته شدن پنجره جمعیتی کشور، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مشتمل بر ۷۳ ماده و ۸۱ تبصره بیست و چهارم مهر ۱۴۰۰ در کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی طبق اصل هشتاد و پنجم (۸۵) قانون اساسی تصویب شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha