لاوروف خطاب به غرب: تحریم‌های افغانستان را لغو کنید؛ دارایی‌های کابل را برگردانید

مسکو- ایرنا- وزیر امور خارجه روسیه از کشورهای غربی خواست که مسئولیت بازسازی افغانستان پس از جنگ را بپذیرند، تحریم‌ها علیه این کشور را لغو کنند و دارایی‌های مسدودشده کابل را بازگردانند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف روز جمعه این سخنان را در ششمین نشست مشورتی مسکو درباره افغانستان که با حضور نمایندگانی از همسایگان این کشور از جمله حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان آغاز به کار کرد، بیان کرد.

لاوروف خطاب به غرب: تحریم‌ها علیه افغانستان را لغو کنید؛ دارایی‌های کابل را برگردانید

وزیر امور خارجه روسیه در این نشست که با حضور هیأت سرپرستی وزارت امور خارجه دولت سرپرست افغانستان برگزار شد، گفت: نیازی به قانع کردن کسی در این زمینه وجود ندارد که واشنگتن و متحدانش با اعلام تعهد خود به حمایت بین‌المللی از افغان‌ها، در واقع مانع از احیای دولت افغانستان می شوند و تحریم های شدیدی را علیه بخش بانکی این کشور حفظ می‌کنند.
لاوروف در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: طرف روسی از اقدامات مقامات (حکومت سرپرست) افغانستان برای توقف تهدیدات تروریستی در منطقه حمایت می کند.
وی ادامه داد: اینکه کابل در شرایط سخت اقتصادی به طور مؤثر با گروه تروریستی داعش مقابله می‌کند، گامی ارزشمند است.
وزیر امور خارجه روسیه یادآور شد: گروه های مختلف تروریستی هنوز در افغانستان حضور دارند و یا از خارج از کشور حملات خود را انجام می دهند؛ از این رو، کمک مؤثر به مقامات کابل در این زمینه در راستای منافع مشترک ما است.

لاوروف در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بازگشت زیرساخت های نظامی کشورهای ثالث به افغانستان یا استقرار تأسیسات نظامی جدید در مناطق همسایه آن به هر بهانه‌ای غیرقابل قبول است.
وی یادآور شد: همانطور که تاریخ نشان می دهد، طرح قدرت توسط بازیگران خارجی در این منطقه فقط مشکلات آن را تشدید می کند.

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه با بیان اینکه ایالات متحده آمریکا و متحدانش در تلاش هستند تا از سازمان ملل متحد برای وارد شدن به روند حل و فصل مسائل افغانستان و تحت کنترل گرفتن آن استفاده کنند، هوشیاری کشورهای منطقه در این زمینه را خواستار شد.
وی تأکید کرد: سازوکارهای همکاری بین کشورهای منطقه قادر است به مهمترین نتایج در حل و فصل مسائل افغانستان دست یابند.


نخستین نشست در چارچوب مشورتی مسکو آوریل ۲۰۱۷ شکل گرفت و ۱۰ کشور علاقه مند به حل و فصل مسائل افغانستان شامل روسیه، جمهوری اسلامی ایران، هند ، قزاقستان، قرقیزستان، چین، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در آن مشارکت دارند.

لاوروف خطاب به غرب: تحریم‌ها علیه افغانستان را لغو کنید؛ دارایی‌های کابل را برگردانید

کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان و کاظم جلالی سفیر کشورمان در روسیه ، به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این نشست مشورتی حضور دارند.
کاظمی قمی در گفت‌وگویی پیش از آغاز به کار این نشست گفت:‌افغانستان همچنان به عنوان یک موضوع مهم در حوزه منطقه و بین‌المللی همیشه در اولویت قرار داشته است.
وی در این باره به اسپوتنیک گفت:‌ افغانستان کشوری هست که بعد از ۲۰ سال اشغالگری شرایط جدید بر آن حاکم شده و تلاش این است که در یک ابتکار و همکاری منطقه‌ای با کمک کابل، مسیر این کشور را به سمت ثبات و سازندگی و امنیت پیش برد. طبیعتا یک بخشی از تعهدات به عهده جامعه بین الملل است. بخش قابل توجهی با حکومت کابل و آنچه که واقعا می توان به عنوان محور اساسی کمک به ایجاد ثبات و امنیت باشد کشورهای همسایه و منطقه هستند.
نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان اظهار داشت: امروز امنیت ثبات منطقه در گرو ثبات و امنیت افغانستان است. به همین خاطر ضمن آن که باید به پدیده هایی مانند تروریسم، مسأله مواد مخدر، مسأله مربوط به مهاجران و آوارگان افغان، محیط زیست توجه شود، باید نگاه قوی تری در حوزه سازندگی این کشور نیز صورت گیرد.
وی ادامه داد: نشست مشورتی مسکو و دیگر نشست‌هایی که در قالب گروه تماس منطقه‌ای دنبال می‌شود، با این رهیافت است که در یک حرکت جمعی بتوان شرایط افغانستان را به سمتی هدایت کرد که به نفع مردم این کشور و نیز به نفع منطقه و جهان باشد.
وی تصریح کرد: متاسفانه اشغالگرانی که ۲۰ سال افغانستان را اشغال کرده بودند همچنان بر ضربه اینکه فضای این کشور را به سمت بی ثباتی بکشانند از گروه‌های تروریستی مثل داعش حمایت می‌کنند. از این جهت انتظارات ما این هست نشست هایی مثل فرمت مسکو بتواند در یک همگرایی منطقه و در یک همکاری مشترک با حکمرانانی که در افغانستان هستند و با تشویقی که می کند به اینکه در افغانستان یک حکومتی که واقعا بتواند نمایندگان همه ملت در آن باشد مسیر همکاری در جهت ثبات و امنیت سازندگی کشور را پیش ببرد و انتظارم این است که جامعه جهانی از این ابتکار منطقی حمایت کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha