امدادرسانی ایران؛ مرهم مردم جنگ‌زده لبنان

تهران- ایرنا- در شرایطی که رژیم صهیونیستی تروریسم دولتی را در بالاترین سطح ممکن به اجرا درآورده و حتی به زنان و کودکان نیز رحم نمی‌کند، ایران با ارسال کمک‌های بشردوستانه درصدد است بخشی از آلام مجروحان و بازماندگان بمباران‌های اخیر را بکاهد.

گروه جامعه ایرنا - رژیم صهیونیستی که در آستانه سالگرد طوفان الاقصی و یکسال بمباران مداوم مردم بی دفاع غزه، شکست خورده این جنگ می دید، در واپسین روزهای شهریور در یک عملیات سایبری مردم لبنان را هدف قرار داد و با انفجار پیجرها و بی سیم‌ها، تلاش کرد تا به زعم خود هم جبهه جدیدی برای فرار از شکست بگشاید و هم نیروهای حزب الله لبنان را که در دهه های اخیر در برابر تجاوزگری این رژیم ایستادگی کرده اند، از پای درآورد.

در چنین شرایطی و در حالی که کشورهای غربی و مدعیان حقوق بشر فقط نظاره‌گر هدف قرار گرفتن کودکان و غیرنظامیان در این حمله تروریستی بودند، این جمهوری اسلامی ایران بود که با اعزام سریع گروهی از پزشکان به بیروت وارد میدان شد و توانست بخشی از مصدومان را نیز برای مداوای تکمیلی به ایران منتقل کند.

این اقدام در کمتر از ۲۴ ساعت پس از حادثه صورت گرفت و هلال احمر توانست در چند پرواز، تعدادی از مجروحان ناشی از انفجار پیجرهای ارتباطی را به بیمارستان‌های ایران منتقل کرد.

اما داستان لبنان و خصومتی که سران رژیم صهیونیستی با جبهه مقاومت و در راس آن حزب الله قهرمان به حادثه تروریستی انفجار پیجرها و بی سیم ها محدود نشد و جنگنده های رژیم صهیونیستی از دوم مهرماه بمباران مناطق مسکونی و غیرنظامی لبنان را آغاز کردند که همچنان ادامه دارد و تاکنون صدها شهید و هزاران زخمی بر جای گذاشته است؛ حملاتی که به ادعای سران این رژیم برای ترور رهبران مقاومت صورت می گیرد اما غیرنظامیان را به خاک و خون می کشد.

در چنین شرایطی و در حالی که انتظار می رفت کشورهای مختلف با استفاده از اقدامات بشردوستانه به کمک مردم لبنان بشتابند، در روزهای گذشته شاهد تعلل در امدادرسانی به مجروحان بوده ایم؛ همین امر هلال احمر ایران را بر آن داشت تا به عنوان یک نهاد بین المللی وارد میدان شود و به تعهدات انسانی خود در قبال مردم مظلوم لبنان عمل نماید؛ همچنان که در بحران های دیگر همچون حمله صهیونیست ها به نوار غزه نیز برای ارسال کمک های زیستی و کمک به آوارگان وارد میدان شد.

کمک‌های بشردوستانه از سوی کشورها به مناطق جنگ‌زده و مصیبت‌دیده، بخشی از تعهدات اخلاقی، انسانی و بین‌المللی محسوب می‌شود. جنبه‌های اخلاقی و انسانی کمک‌های بشردوستانه یکی از مهم‌ترین دلایل کمک به کشورهای جنگ‌زده، ضرورت‌های اخلاقی و انسانی است. هر کشور یا فردی در مقابل مصیبت‌ها و بحران‌های انسانی، احساس وظیفه دارد که به هم‌نوعان خود کمک کند.

البته باید اذعان داشت که فرهنگ یاری‌رسانی به دیگران در ایران، ریشه‌ای عمیق در ارزش‌های دینی، تاریخی و فرهنگی دارد و از دیرباز، ایرانیان به عنوان مردمی شناخته شده‌اند که در هنگام بروز بحران‌ها و بلایا، اعم از طبیعی یا انسانی، به کمک دیگران می‌شتابند. این کمک‌ها می‌تواند به صورت کمک‌های مالی و غیرمالی مورد نیاز باشد.

امدادرسانی ایران؛ مرهم مردم جنگ‌زده لبنان


از آنجا که جنگ‌ها و درگیری‌های مسلحانه، همواره خسارات انسانی و مالی سنگینی به همراه دارند و جان افراد بی‌گناه، به‌ویژه کودکان، زنان و سالمندان در معرض تهدید قرار می‌گیرد، ایران از دیرباز با تکیه بر ارزش‌های انسانی و اخلاقی، ارائه کمک به آسیب‌دیدگان جنگ را به‌عنوان یک اصل پذیرفته و نهادهای مختلف مانند هلال احمر ایران، نقش مهمی در تسهیل و هدایت این کمک‌ها ایفا کرده‌اند.

حملات نظامی رژیم اشغال‌گر اسرائیل به جنوب لبنان در هفته‌های اخیر به طرز وحشتناکی منجر به جان باختن بیش از دو هزار نفر و آواره شدن حدود یک میلیون نفر شده است.در پی حملات به جنوب لبنان و افزایش بحران انسانی در این منطقه، هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با انجام عملیات‌های گسترده‌ای در حوزه امدادرسانی به مردم آسیب‌دیده لبنان کمک‌های بشردوستانه ارائه کرده است.

این کمک‌ها که در هفته‌های اخیر به صورت متوالی ارسال شده‌اند، شامل مواد غذایی، دارویی و تجهیزات پزشکی بوده و با هماهنگی دولت لبنان و سازمان‌های بین‌المللی امداد به دست مردم جنگ‌زده و آوارگان رسیده است. همچنین، تیم‌های پزشکی هلال احمر به ارائه خدمات درمانی به مردم آسیب‌دیده، از جمله معاینه و درمان کودکان، زنان باردار و سالمندان پرداخته‌اند.

ایرانیان در این راستا بیش از ۱۰ میلیارد تومان در مدت ۶ روز کمک نقدی مردمی‌ به شماره حساب‌های هلال احمر برای کمک به مردم جنگ‌زده و بی‌پناه غزه، لبنان و یمن واریز کردند.

این کمک‌ها با هدف کاهش درد و رنج مردم لبنان و جلوگیری از بروز بحران‌های ثانویه ناشی از کمبود مواد غذایی، آب، دارو و تجهیزات پزشکی آماده سازی شده و قرار است در مناطق مختلف لبنان، به‌ویژه مناطق جنوب که بیشترین آسیب‌ها را از حملات رژیم صهیونیستی متحمل شده، توزیع شود.

امدادرسانی ایران؛ مرهم مردم جنگ‌زده لبنان

این همکاری‌ها به منظور تسهیل دسترسی به مناطق جنگ‌زده و اطمینان از توزیع عادلانه و موثر کمک‌ها انجام شده است. دولت لبنان نیز از این کمک‌ها استقبال کرده و هلال احمر ایران را به‌عنوان یکی از شرکای مهم در روند امدادرسانی به مردم جنگ‌زده شناخته است. همچنین، این کمک‌ها نشان‌دهنده تعهد جمهوری اسلامی ایران به اصول بشردوستانه و ارزش‌های انسانی است و بار دیگر تأکید کرده که ایران به عنوان یک کشور اسلامی و منطقه‌ای، نقش مهمی در حمایت از کشورهای آسیب‌دیده از جنگ و بحران‌های انسانی ایفا می‌کند.

در مهمترین و شجاعانه ترین اقدام و در حالی که صبح روز جمعه - ۱۳ مهر - رژیم صهیونیستی اطراف فرودگاه بیروت را هدف قرار داده بود، هواپیمای حامل کمک های انسانی هلال احمر ایران و در حالی که مسئولان سیاسی از جمله وزیر امور خارجه نیز در این هواپیما حضور داشتند، در فرودگاه بیروت به زمین نشست.

پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر ایران که در این پرواز حضور داشت، دیدار با مسئولان وزارت خارجه و صلیب سرخ لبنان و بررسی نحوه امدادرسانی به جنگ‌زدگان و تداوم ارسال اقلام بشردوستانه را هدف این سفر دانست.

در این پرواز محموله ۱۰ تنی حاوی اقلام بشردوستانه زیستی و بهداشتی شامل کمک‌های مردمی ایران به دست لبنان رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha