هشت هزار و ۳۰۰ کیلومتر راه عشایری در خراسان جنوبی مرمت شد

بیرجند - ایرنا - مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: از مهر سال گذشته تاکنون هشت هزار و ۳۰۰ کیلومتر ایل راه‌های عشایری در این استان مرمت شده که از این میزان پنج هزار و ۵۰۰ کیلومتر در سال جاری بوده است.

محمد ابراهیم ابراهیمی روز یکشنبه به مناسبت ۱۵ مهر روز روستا و عشایر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای امسال تاکنون با به‌کارگیری چهار دستگاه گریدر دولتی همچنین گریدر بخش خصوصی نسبت به مرمت و موج تراشی ایل‌ راه عشایری از محل اعتبارات تملک دارایی، ارزش افزوده و مدیریت بحران اقدام شده است.

وی اظهار کرد: از محل اعتبارات تملک استانی تعداد ۵۲ ریز پروژه با اعتبار ۳۰ هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال شامل آبرسانی سیار، مرمت و موج تراشی ایل راه‌های عشایری، حفر و تجهیز چاه آب شرب انسان، مرمت ایل راه‌های خسارت دیده از سیل، تکمیل و تجهیز ساختمان‌های اداری ستاد و استان، مرمت و بهسازی قنات، چشمه و چاه مالداری پیشنهاد و تصویب شده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: همچنین ۵۷۵ ریز پروژه عمرانی از محل اعتبارات ارزش افزوده مراحل یک تا ۶ به مبلغ هزار و ۵۱۱ میلیارد ریال مصوب شده که تاکنون ۵۶۶ پروژه با اعتبار ۹۹۵ میلیارد ریال انجام شده است.

وی افزود: این پروژه‌ها شامل حفر و تجهیز چاه آب شرب انسان و دام، مرمت و بهسازی قنات، چشمه، چاه مالداری و حوض انبار، آبرسانی سیار، مرمت و بازگشایی ایل راه‌های عشایری، ساخت سرویس بهداشتی و کمک به تجهیز منابع آب، سکوه‌های عشایری و خرید ماشین آلات راهسازی و آبرسانی بوده است.

ابراهیمی با اشاره به اجرای پروژه‌های مجتمع‌های آبرسانی گفت: به منظور برخورداری عشایر از آب سالم و بهداشتی از محل اعتبارات ملی سه پروژه تکمیل پروژه آبرسانی به محلات عشایری خواجه منجیکوه و چاه زرد شهرستان نهبندان (چاه شولک)، تکمیل پروژه آبرسانی به محلات عشایری چاه مسافر شهرستان طبس (چاه پیاب) و پروژه آبرسانی به محلات عشایری چاهروئی نهبندان (تجهیز ایستگاه پمپاژ) با اعتبار تخصیصی ۳۰۰ میلیارد ریال در دست اجرا است.

وی از حفر و تجهیز ۶ حلقه چاه آب شرب انسان و دام در مناطق عشایری خبر داد و افزود: این چاه‌ها در گرماب قاینات، معدن حاجات و چاهدراز نهبندان، گزخت زیرکوه، سه قلعه سرایان و درح سربیشه با اعتبار ۱۳۵ میلیارد ریال احداث شده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی بیان کرد: خرید ادوات و ماشین آلات راهسازی و آبرسانی از جمله چهار دستگاه گریدر، ۲ دستگاه لودر، یک دستگاه بیل مکانیکی و چهار دستگاه آبرسان با اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریال از دیگر اقدامات است.

وی گفت: احداث و تکمیل ساختمان‌های اداری اداره کل و شهرستان‌ها با اعتبار ۱۲۰ میلیارد ریال، مرمت و نگهداری، شناسایی و اجرای بیش از ۵۶۶ ریز پروژه از محل اعتبارات ارزش افزوده از دیگر اقدامات یک سال گذشته در استان است.

ابراهیمی از افتتاح هفت پروژه به مناسبت روز ملی روستا و عشایر در این استان خبر داد و افزود: انتقال آب به محلات عشایری، حفر و تجهیز چاه برداشت آب شرب، مرمت و بهسازی چاه مالداری و احداث توربین بادی و آبشخور دامی، منابع دفنی با اعتبار ۳۶ میلیارد ریال از جمله این پروژه‌ها است.

حدود ۱۰ درصد جمعیت خراسان جنوبی شامل بیش از ۱۷ هزار خانوار عشایر و ۵۸ طایفه عشایری است و ۸۰ درصد عشایر این استان در شهرستان‌های مرزی و مناطق سخت‌گذر مستقر هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha