قدس از کربلا می‌گذرد، می‌دانی؟

اصفهان- ایرنا- جنگ را از نزدیک ندیده‌ام اما با هر بار گوش دادن به نواهای صادق آهنگران گویی پرده از دریچه چشم‌ها می‌افتد و میدان نبرد ترسیم می‌شود؛ از دفاع مقدس تا قدس براستی چه رازی در نغمه‌های عاشورایی اوست که با هر بار شنیدنش چیزی در وجود آدمی می‌جوشد و می‌خروشد.

هنوز فیلمی که در آن مدیحه‌سرایی آهنگران در حضور رهبر انقلاب، شانه های حاج قاسم را به لرزه انداخته بود به یاد می آورم؛ وقتی او از کربلا می خواند و ناگهان دیگر دل‌ها نتوانستند سر جای خود بمانند و اشک شدند.

مدیحه سرایی آهنگران در سال ۹۴ در جمع فرماندهان سپاه بارها از سیما پخش شد، در این محفل آهنگران با خواندن پی در پی سرودها و نغمه های دفاع مقدس حال و هوای آن روزها را به زیبایی وصف می کند.

یادتان هست آسمان دلتنگ بود

آری آری جنگ بود و جنگ بود

بر دهان؛ انگشت حیرت بود جنگ

آری؛ آزمایشگاه غیرت بود جنگ

همزمان با مدیحه سرایی او دوربین چند بار روی صحنه گریه حاج قاسم زوم می کند و حالا سردار با همان گریه های برآمده از دلتنگی هایش برات شهادت گرفته، دیگر بین ما نیست و بسیاری از همرزمانش نیز به او پیوسته اند.

این شهادت‌ها نمود پیوند عمیقی است که میان مکتب عاشورا با دفاع مقدس و محور مقاومت وجود دارد؛ و این همان راز شوریده حالی سرداران شهید است‌.

آهنگران در این محفل، میان مدیحه سرایی خود گریز معنی داری هم به موضوع قدس و فلسطین می زند که سال ها بعد درون مایه همان بیت ها را با شعری از علیرضا قزوه تکمیل و اثر حماسی خود را آذر ماه ۱۴۰۲ با عنوان کربلای غزه رونمایی‌ می کند.

شگفتی این اثر همان چیزیست که در سایر نواهای اوست؛ یعنی با یکبار گوش دادن، اوضاع غزه و فلسطین در میان بیم و امید در ذهن مخاطب ترسیم می‌شود.

نقطه عطف این مدیحه سرایی آنجاست که آهنگران می خواند:

هله چاووش بخوان؛ صبح ظفر نزدیک است

قدس می خندد و لبخند سحر نزدیک است

نماهنگ این اثر نیز بارها از سیما پخش شد و حالا در روزهایی که سرمست غرور و افتخار برای فرودآمدن سجیل های ایرانی بر نامردمان زمانه هستیم تماشای آن بیش از هر زمان دیگر به دل می نشیند.

آری؛ بهر آزادی قدس از کربلا باید گذشت

از کنار مرقد آن سرجدا باید گذشت

به گزارش ایرنا، خاطرات سال‌های جنگ تحمیل با نوای دلنشین حاج صادق آهنگران عجین شده است و همگان مدیحه سرایی های او را در وصف پایمردی شهدا و رزمندگان جبهه های دفاع مقدس به یاد می‌آورند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سه شنبه هفته گذشته در پاسخ به شهادت اسماعیل هنیه، سید حسن نصرالله و سرلشکر پاسدار عباس نیلفروشان قلب اراضی اشغالی را هدف قرار داد؛ این عملیات وعده صادق ۲ نام گرفت و بازتاب جهانی زیادی داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha