تایلند: آسه‌آن باید نقشی کلیدی در حل بحران میانمار ایفا کند

تهران- ایرنا- نخست وزیر تایلند در آستانه نشست روسای دولت اعضای اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا موسوم به آسه‌آن، ایفای نقش کلیدی این ائتلاف را در حل بحران میانمار خواستار شد.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای خبری استریتز تایمز، پائونگ‌ترن شیناواترا، روز دوشنبه گفت: ائتلاف منطقه‌ای آسه‌آن باید نقشی کلیدی در پایان دادن به جنگ داخلی طولانی‌مدت در میانمار ایفا کند.

وی در رویدادی در بانکوک گفت: آسه آن باید نقش مهمی در بازگرداندن صلح به میانمار در کوتاه ترین زمان ممکن ایفا کند.

پائونگ‌ترن افزود: تایلند با مالزی، رئیس سال آینده آسه آن، برای استفاده از ابزارهای دیپلماتیک برای حل مناقشه همکاری خواهد کرد.

نخست وزیر تایلند پیشنهاد داد کشورش به عنوان میانجی برای از سر گرفتن گفت‌‍وگوها اقدام کند.

میانمار از فوریه ۲۰۲۱ (۱۳ بهمن ۱۳۹۹)، زمانی که ارتش این کشور دولت را سرنگون کرد، در آشفتگی قرار دارد و این کودتا اعتراضاتی را برانگیخت که به شورش مسلحانه علیه حکومت نظامی حاکم تبدیل شد.

در این پیوند، تلاش صلح اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه‌آن)، از زمان رونمایی آن در آوریل ۲۰۲۱ (فروردین ۱۴۰۰)، به رقم درخواست های مکرر برای گفت وگو، پیشرفت اندکی داشته است.

حکومت نظامی میانمار تاکنون از مذاکره با رقبای خود امتناع کرده است و آن‌ها را تروریست‌هایی می‌خواند که قصد نابودی این کشور را دارند.

درگیری شدید که یک سوم از جمعیت ۵۵ میلیونی میانمار را نیازمند کمک های بشردوستانه کرده است، در دستور کار نشست آسه‌آن در لائوس قرار خواهد گرفت.

آسه آن همچنان سران حکومت نظامی میانمار را از اجلاس سران به دلیل رعایت نکردن طرح صلحی که در ابتدا با آن موافقت کرده بودند، منع می کند.

هفته گذشته، اندونزی میزبان نشستی بین المللی با حضور سازمان ملل متحد و مخالفان ارتش میانمار بود.

به گزارش ایرنا، کشورهای عضو ائتلاف جنوب شرق آسیا، موسوم به آسه‌آن، به کانون توجه قدرت‌های بزرگ تبدیل شده‌اند؛ رویدادهای اخیر جهان، موقعیت ژئوپلتیک این منطقه را به دلیل قرار گرفتن در میان آسیا و اقیانوسیه، در قلب اقیانوس هند و اقیانوس آرام، اهمیت بیشتری بخشیده است.

آسه‌آن، مجموعه‌ای از ۱۰ کشور واقع در جنوب شرقی آسیا است که هشت اوت سال ۱۹۶۷ (۱۷ مرداد ۱۳۴۶) توسط تایلند، سنگاپور، فیلیپین، مالزی و اندونزی شکل گرفت، سپس کشورهای ویتنام، میانمار، لائوس، کامبوج و برونئی نیز به آن پیوستند.

کشورهای آسه‌آن با جمعیت قابل توجه و ثبات نسبی خود، منطقه ای سرشار از منابع لازم برای رشد اقتصادی و سودآوری محسوب می‌شوند.

نشست سران، مجمع بین المجالس آسه آن (AIPA)، نمایندگان شورای مشورتی تجاری آسه آن (ASEAN-BAC) و نمایندگان جوانان آسه آن، هشتم تا یازدهم اکتبر ۲۰۲۴ (۱۷ تا ۲۰ مهر ۱۴۰۳)، تحت عنوان «آسه آن: افزایش اتصال و انعطاف پذیری» برگزار می شود.

بیست و چهارمین نشست شورای جامعه اقتصادی آسه‌آن (AEC)، مجمع سرمایه‌گذاری آسه‌آن، نشست وزرای خارجه آسه‌آن و همچنین بیست و هشتمین نشست شورای جامعه سیاسی-امنیتی آسه‌آن (APSC) نیز پیش از اجلاس اصلی برگزار خواهد شد.

سی و پنجمین نشست شورای هماهنگی آسه آن (ACC) و اجلاس تجاری و سرمایه گذاری آسه آن هفتم تا هشتم اکتبر (۱۶ تا ۱۷ مهر)، برپا می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha