حضرت عبدالعظیم (ع) عالم و محدثی که ولایتمدار بود+فیلم

شهرری - ایرنا - حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام عالم و محدثی که ولایتمدار و مطیع امام زمان خود بود و آستان مقدس ایشان در ری بعنوان قبله تهران محل زیارت عاشقان اهل بیت است .

به گزارش ایرنا ، روز چهارم ماه ربیع الثانی سالروز ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی مشهور به شاه عبدالعظیم و سیدالکریم در قرن سوم قمری که از راویان حدیث شیعیان بوده و نسب او با چهار واسطه به امام حسن مجتبی(ع) می‌رسد.

حضرت عبدالعظیم (ع) عالم و محدثی که ولایتمدار بود+فیلم

حضرت عبدالعظیم حسنی متولد ۱۷۳ قمری که شیخ صدوق، مجموعه روایات وی را با عنوان جامع اخبار عبدالعظیم گردآوری کرده است. عبدالعظیم حسنی، امام رضا(ع) و امام جواد(ع) را درک کرده و نقل است که ایمان خویش را بر امام هادی(ع) عرضه داشت و در زمان او وفات یافت.

حرم حضرت عبدالعظیم در شهر ری قرار دارد و زیارتگاه شیعیان است. در برخی روایات ثواب زیارت قبر او برابر با ثواب زیارت قبر امام حسین(ع) دانسته شده است.

حضرت عبدالعظیم (ع) عالم و محدثی که ولایتمدار بود+فیلم

گفته شده تاریخ تولد و وفات عبدالعظیم در منابع قدیم ذکر نشده است؛ اما در منابع متأخر تولد وی در چهارم ربیع‌الثانی سال ۱۷۳ قمری و وفاتش در ۱۵ شوال سال ۲۵۲ قمری نقل و به کتاب‌های نزهة الابرار اثر سید موسی بَرزنجی، مناقب العترة اثر احمد بن محمد بن فهد حلی سال ۸۴۱ قمری و کتاب تاریخ نوشته نورالدین محمد سمهودی نسبت داده شده است.

حضرت عبدالعظیم (ع) عالم و محدثی که ولایتمدار بود+فیلم

عبدالعظیم حسنی، امام رضا(ع) و امام جواد(ع) را درک کرده و ایمان خویش را بر امام هادی(ع) عرضه داشته و در زمان وی وفات یافت، در کتاب الاختصاص نیز روایتی از عبدالعظیم از امام رضا(ع) نقل شده است.

حضرت عبدالعظیم (ع) عالم و محدثی که ولایتمدار بود+فیلم

شیخ طوسی در کتاب رجالی خویش، وی را در زمره اصحاب امام عسکری(ع) نام می‌برد. به گفته عزیزالله عطاردی، با توجه به حالات عبدالعظیم حسنی و تحقیق در روایات وی، می‌توان دریافت که او امام کاظم(ع)، امام رضا(ع)، امام جواد(ع) و امام هادی(ع) را درک کرده است. از نظر محمد محمدی ری‌شهری، آنچه قطعی است این است که عبدالعظیم حسنی، امام جواد(ع) و امام هادی(ع) را درک کرده و از آنها احادیث فراوانی نقل کرده است.

حضرت عبدالعظیم (ع) عالم و محدثی که ولایتمدار بود+فیلم

نقل شده که عبدالعظیم با ادب، خضوع، حیا و تواضع به مجلس امام جواد(ع) یا امام هادی(ع) وارد می‌شد. امام نیز او را کنار خویش می‌نشاند و از احوالش سؤال می‌کرد.

مهمترین ویژگی حضرت عبدالعظیم (ع) ولایتمداری و مطیع بودن نسبت به امام زمان خود بود

حضرت عبدالعظیم (ع) عالم و محدثی که ولایتمدار بود+فیلم

حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی در شب بزرگداشت میلاد حضرت عبدالعظیم (ع) که در مصلای امام علی(ع) آستان مقدس برگزار شد، با تاکید براین که ولایت از ولادت مهمتر است، اظهار داشت: مهمترین ویژگی حضرت عبدالعظیم (ع) ولایتمداری و مطیع بودن نسبت به امام زمان خود بود.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به دیگر ویژگی های حضرت عبدالعظیم (ع) نسب قطعی ایشان به حضرت امام حسن مجتبی(ع) را از ویژگی های این امامزاده واجب التعظیم خواند و افزود: قطعی بودن محل قبر ایشان و این که مورد مدح و توجه امام زمان خود قرار گرفته است از خصوصیاتی است که کمتر امامزاده ای دارای این ویژگی ها است.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی با ذکر این ویژگی از حضرت عبدالعظیم (ع) که ثواب زیارت این حضرت همانند ثواب زیارت حضرت امام حسین (ع) است، تصریح کرد: آیت الله ری شهری تولیت فقید آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) در کتابی به نام حکمت نامه حضرت عبدالعظیم(ع) به این روایت اشاره کرده و توضیح می دهد که این در حالی است که زیارت حضرت سیدالشهدا (ع) برای هر قدمش ثواب حج و عمره است و خداوند متعال گناهان گذشته و آینده زائر آن حضرت را می بخشد.

حضرت عبدالعظیم (ع) عالم و محدثی که ولایتمدار بود+فیلم

استاد حوزه علمیه قم از ویژگی های دیگر حضرت عبدالعظیم (ع) را عالم و محدث بودن آن حضرت برشمرد و یاد آور شد: حضرت عبدالعظیم(ع) قطعا محضر سه امام معصوم را درک و از آنها احادیثی نقل کردند که در کتاب حکمت نامه آن حضرت، یکصد حدیث به نقل از حضرت عبدالعظیم (ع) نقل شده است.

وی در پایان با ذکر حدیثی از حضرت عبدالعظیم(ع) که سند آن به حضرت امام سجاد(ع) می رسد، اظهار داشت: در این حدیث شریف آمده است که سه عمل را با توجه به توصیه آیات قرآنی انجام ندهید. اول با هرکسی رفاقت نکنید که خداوند در قرآن می فرماید که بعد از این که یاد خدا را انجام دادید با ستمگر مجالست نکنید و توصیه دوم این است که هر چیزی که به زبانت می آید را بیان نکن چرا که در قرآن آمده است اگر به چیزی علم و آگاهی نداری از آن پیروی نکن و توصیه دیگر هم این است که هر سخنی را گوش نکن؛ چرا که بر اساس آیات قرآن چشم، گوش و قلب ما مسئول است و باید در باره آنها پاسخگو باشیم.

حضرت عبدالعظیم (ع) عالم و محدثی که ولایتمدار بود+فیلم

در ادامه مراسم بزرگداشت میلاد حضرت عبدالعظیم (ع)، آیین عمامه گذاری ۱۶ نفر از طلاب حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم(ع) توسط حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) برگزار شد و بعد از آن مداحان اهل بیت علیهم السلام حاج احمد شربیانی و کربلایی علی اکبر حائری به مدیحه سرایی پرداختند.

زندگی در دوران سرکوب شیعیان

دوران زندگی عبدالعظیم مصادف با شرایط خفقان و سرکوب شیعیان توسط بنی عباس بود. او نیز همچون پدرانش سال‌ها تحت تعقیب بود. او گرچه زمانی که در مدینه، بغداد و سامرا می‌زیست اما روش تقیه می‌کرد و عقیده خود را پنهان می‌داشت، ولی با این حال مورد غضب متوکل و معتز بود.

هجرت به ری

بنابر گزارش‌های تاریخی، عبدالعظیم در زمان معتز خلیفه عباسی، به جهت اذیت و آزار و ترس از قتل، به امر امام هادی(ع) از سامرا به ری که از پایگاه‌های مهم عباسیان بود هجرت کرد. برخی هم نقل کرده‌اند به قصد زیارت قبر امام رضا(ع) به قصد خراسان هجرت کرد و در ری برای زیارت حمزة بن موسی بن جعفر توقف کرد .

براساس روایتی از امام هادی(ع) خطاب به یکی از ساکنان ری، زیارت عبدالعظیم حسنی با زیارت امام حسین(ع)، برابر دانسته شده است.محققان معتقدند این روایت تجلیلی است از مقام عبدالعظیم حسنی تا جایگاهش نزد مخاطبان و سایر شیعیان، بالاتر رود. و همچنین احتمال داده‌اند این تشبیه به‌جهت شکل‌دهی پایگاه و محل تجمعی برای شیعیان در کنار قبر عبدالعظیم بوده باشد. علاوه بر این، گفته شده برابری زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع) به‌جهت فضای سیاسی خاص آن دوران بوده است. امام هادی(ع) به منظور پیشگیری از خطرهایی که زیارت امام حسین(ع) از طرف حکومت‌های وقت، شیعیان را تهدید می‌کرد، زیارت عبدالعظیم را سفارش می‌کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha