هیچ سالمندی در پهنه مرکزی پایتخت تنها نمی‌ماند

تهران بزرگ - ایرنا - شهردار منطقه ۶ تهران از اجرای برنامه «به وقت قدردانی» به همت اداره سلامت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه با هدف شناسایی سالمندان تنها و نیازمند توجه و رسیدگی به امور و ارائه خدمات متنوع به آنان در سطح نواحی ۶ پهنه مرکزی پایتخت خبر داد.

سیدمرتضی روحانی روز سه‌شنبه به خبرنگار گفت: طرح ابتکاری «به وقت قدردانی» نمونه خوبی در این زمینه است که به مناسبت هفته سالمندان، برای نخستین بار به همت اداره سلامت شهرداری منطقه ۶ در سطح محلات و نواحی پایتخت به اجرا درآمده و همچنان ادامه دارد.

وی اظهار کرد: در این طرح کارشناسان اداره سلامت این منطقه به کمک نواحی، سالمندان و سالخوردگانی که به دلایل مختلف از جمله مهاجرت فرزندان به خارج از کشور، از دست دادن فرزندان، نداشتن فرزند و بستگان نزدیک در محله و شهرمان تنها مانده‌ را شناسایی کرده، بعد برای عیادت و دلجویی آنان به منزل و محل اقامت‌شان بروند و در کنار ارائه خدمات متنوع، درحد توان و بضاعت نیازها و خواسته‌هایشان را برآورده کنند.

شهردار پهنه مرکزی پایتخت افزود: در این طرح سالمندان تنهای شناسایی شده بطور مرتب و منظم از خدمات رایگان تست سلامت فردی، ویزیت و معاینه پزشکی، فشار خون، قند خون، مشاوره تغذیه، خدمات روان‌شناسی از جمله دوری از استرس، نگرانی و ناامیدی در زندگی، ارتباط و تعامل موثر با همسر و همسالان، بهبود روابط اجتماعی، تغییر و اصلاح سبک زندگی نادرست بهره‌منده خواهند شد.

هیچ سالمندی در پهنه مرکزی پایتخت تنها نمی‌ماند

همچنین معاون اموراجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۶ تهران در این باره گفت: طرح ابتکاری «به وقت قدردانی»، از طراحی و اجرا با خود اداره سلامت شهرداری منطقه بوده و برای اولین بار در پایتخت است که به سالمندان شهر از زاویه دیگری نگریسته شده است.

مهدی بصیری افزود: معمولا در طول سال سالمندان از خدمات متنوع بسیاری در شهر برخوردار می‌شوند از جمله استخر، گردش و تفریح، تورهای زیارتی و غربالگری سلامت اما این بار بر خلاف همیشه، این خدمات و برنامه‌ها برای سالمندانی در نظر گرفته شده که درمحله و شهرمان تنهایند، پیری، سالخوردگی، کاهش اعتماد به نفس، بیماری و ناتوانی باعث شده تا در کنج خانه‌های‌شان بمانند و از اجتماع دور شوند.

به گفته وی، سالمندانی که فرزندان‌شان به خارج از کشور مهاجرت کرده و کسی را ندارند تا با آنها حرف بزنند و مسایل‌شان را بیان کنند اینها درست گروه هدف اداره سلامت شهرداری منطقه ۶ هستند.

بصیری ضمن دعوت از انجمن‌های مردم نهاد و افراد خیر و نیکوکار برای مشارکت در این طرح گفت: مدیریت و کارشناسان اداره سلامت شهرداری منطقه ۶ تهران همزمان با شناسایی سالمندان تنها در محدوده پهنه مرکزی پایتخت، بانک اطلاعاتی از مهمترین نیازها و خواسته‌های آنان تهیه می‌کنند تا با کمک شهرداری، خیرین و انجمن‌های مردم نهاد، برطرف شود کاری که به جز تاثیرگذاری در جامعه، اجر و ثوب معنوی فراوانی به دنبال دارد.

وی یادآور شد: طرح «به وقت مهربانی» از ابتدای هفته سالمندان در منطقه ۶ تهران آغاز شده و اکنون در محله‌های‌ امیرآباد و والفجر در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال۱۴۰۳، بیش از نیمی از جمعیت سالمندان تنهای ساکن در این منطقه شناسایی و از خدمات متنوع این طرح بهره‌مند شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha