ستایش یک اَبَرماده غذایی طبیعی

۱۷ مهر ۱۴۰۳، ۱۴:۲۷
کد خبر: 85621568
ستایش یک اَبَرماده غذایی طبیعی

شهرکرد – ایرنا – روز جهانی تخم‌مرغ به رسمیت شناختن یک ماده غذایی ساده اما مقوی و سرشار از ویتامین‌های محلول در چربی است که شاید اهمیت استفاده از این ماده غذایی این روزها از نظر برخی از خانواده‌ها افراد مغفول مانده باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تخم مرغ به دلیل ماده غذایی در دسترس همگان بودن، کالای اساسی برای کاهش سوءتغذیه و تامین مواد غذایی شناخته می‌شود به همین دلیل کمیسیون بین‌المللی تخم مرغ (آی ایی سی) برای افزایش آگاهی عمومی در مورد اهمیت تغذیه از این ماده غذایی پرخاصیت و افزایش نقش اقتصادی آن ۹ اکتبر مصادف با ۱۷ مهرماه را روز جهانی تخم مرغ معرفی کرده است.

نام‌گذاری روزی به نام تخم‌مرغ در حقیقت جشنی بزرگ و جهانی برای این ماده غذایی است و تلاش شده تا با ایجاد حساسیت لازم زنجیره تامین و استانداردهای کیفی تولید این ماده غذایی در جهان تقویت شود.

تخم مرغ اَبَرماده غذایی طبیعی

ستایش یک اَبَرماده غذایی طبیعی

یک پزشک متخصص تغذیه می‌گوید: تخم‌مرغ حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری برای بدن است و ارزش غذایی آن از سایر منابع پروتئینی از جمله لبنیات و گوشت بالاتر است.

تینا جعفری در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر اینکه پروتئین موجود در تخم مرغ بسیار با کیفیت است افزود: پروتئین موجود در زرده تخم مرغ کم و حاوی کلسترول، چربی‌ها و رنگدانه است.

او در خصوص رنگدانه موجود در زرده تخم مرغ اظهار داشت: این رنگدانه بر پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی و عروقی موثر است.

از نظر این پزشک متخصص تغذیه تخم مرغ کالری کمی دارد بنابراین به عنوان یک میان وعده غذایی خوب و سیر کننده شناخته می‌شود.

او اضافه کرد: تخم مرغ به عنوان یک میان وعده بدون چربی بالا و نگرانی از قند بالا که می‌تواند خرابی دندان را به دنبال داشته باشد جایگزین خوبی برای فست فودها و تنقلات است و فرد با استفاده از این ماده غذایی احساس سیری می‌کند.

الزام مصرف تخم مرغ برای گروه‌های سنی مختلف

جعفری ادامه داد: توصیه می‌شود برای کودکان و نوجوانان متناسب با سن و وزن آن‌ها از سه تا هفت عدد تخم مرغ در هفته استفاده شود البته اگر چاق و دارای چربی خون بالا هستند نظر پزشک متخصص آن‌ها در این خصوص الزامی است.

او یادآور شد: بزرگسالان نیز حداقل باید در هفته سه عدد تخم‌مرغ مصرف کنند البته نظر پزشک در این خصوص برای افرادی که دچار دیابت هستند ضروری است.

جعفری در خصوص افزایش کلسترول با مصرف تخم مرغ گفت: اظهار نظرهای متفاوتی در خصوص افزایش کلسترول با مصرف تخم مرغ وجود دارد با این حال افرادی که کلسترول بالا دارند با نظر پزشک و متخصص تغذیه خود می‌توانند از تخم مرغ استفاده کنند و تعداد برای این افراد اهمیت دارد.

به گفته این پزشک متخصص تغذیه، قطع تخم مرغ برای افراد مختلف در هر سنی به صلاح نیست.

یک منبع غذایی مورد اعتماد و اقتصادی

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: تخم مرغ منبع بسیار خوبی از پروتئین، ویتامین‌ها و املاح ضروری برای بدن است.

عباس میراحمدی افزود: تخم مرغ در گروه گوشت و ماکیان قرار دارد و می‌توان آن را به طور متناوب به جای گوشت قرمز، ماهی و مرغ استفاده کرد.

وی با بیان اینکه یک عدد تخم مرغ ۷۲ کیلو کالری انرژی دارد اظهار داشت: ۱۲.۵درصد وزن تخم مرغ را پروتئین تشکیل می‌دهد که (آلبومین) نام دارد.

به گفته میراحمدی، در نمودارهای ارزیابی کیفیت پروتئین موجود در مواد غذایی، همیشه تخم‌مرغ در بالاترین حد معین(۱۰۰) قرار دارد و به عنوان استاندارد مرجع برای سنجش پروتئین سایرغذاها استفاده می‌شود.

۱۲ هزار تن نیاز سالانه چهارمحال و بختیاری به تخم مرغ

ستایش یک اَبَرماده غذایی طبیعی

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: سرانه مصرف سالانه تخم مرغ در این استان ۱۲ کیلو و با توجه به جمعیت یک میلیون نفری سالانه به ۱۲ هزار تن تخم مرغ نیاز است.

او یادآور شد: در زمان حاضرهفت واحد مرغ تخم‌گذار به ظرفیت ۳۵۰ هزار قطعه در استان فعال است که ۶ واحد آن با ظرفیت ۳۰۰ هزار قطعه سالانه پنج هزار و۶۷۰ تن تخم مرغ تولید می‌کند.

میراحمدی اضافه کرد: همچنین یک واحد پرورش پولت تخم‌گذار نیز به ظرفیت۱۶۰ هزار قطعه فعال است.

وی ادامه داد: با توجه به تولید تخم‌مرغ در چهارمحال و بختیاری ۶ هزار و ۳۳۰ تن تخم‌مرغ کسری این استان است که از استان‌های همجوار از جمله قم و اصفهان تامین می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در زمان حاضر۶ واحد مرغ تخم‌گذار به ظرفیت ۲۷۰ هزار قطعه با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد در این استان در دست ساخت است.

میراحمدی ادامه داد: برای احداث این واحدها ۸۹۶ میلیارد ریال تسهیلات تاکنون پرداخت شده است.

او یادآور شد: در نیمه نخست امسال ۲هزار و ۸۰۰ تن تخم مرغ و ۳۷۴هزار و ۶۲۴ قطعه نیز پولت تخم گذار تولید شده است.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد و بخشی از تولیدات این استان در این ماده غذایی نیز بومی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha