۱۸ مهر ۱۴۰۳، ۱۳:۲۵
کد خبرنگار: 2668
کد خبر: 85622414
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تصفیه‌خانه آب شرب ایوان؛ از افتتاح تا خارج شدن از مدار

ایلام - ایرنا - پروژه تصفیه‌خانه آب شرب ایوان که بعد از ۱۴ سال انتظار مردادماه سال جاری به بهره‌برداری رسید که هم اکنون از مدار خدمات‌دهی خارج و علت آن تکمیل نشدن آزمایشگاه این طرح بیان شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پروژه تصفیه‌خانه آب شرب شهرستان ایوان یکی از پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه‌های کشور است، کار اجرایی پروژه تصفیه‌خانه آب شرب شهرستان ایوان سال ۱۳۹۵ آغاز و طی یک سال گذشته عملیات تکمیل این پروژه با اعتباری بیش از یک هزار میلیارد ریال آغاز شد.

منبع تامین آب این پروژه از چشمه‌های روستای سیاهکل شهرستان ایوان به میزان ۲۳۰ لیتر بر ثانیه (۷/۲ میلیون متر مکعب در سال) است.

هدف از اجرای این پروژه تامین آب پایدار بلندمدت شرب و صنعت شهرهای ایوان، بخش زرنه و ۳۲ روستای مسیر و شهرک صنعتی تا افق ۱۴۲۵ است.

این پروژه شامل بهسازی چشمه‌ها، ساخت سه ایستگاه پمپاژ، سه مخزن هزار مترمکعبی، ۳۲ کیلومتر خط انتقال با لوله فولادی ۳۵۰ و۴۵۰ میلیمتری، تصفیه‌خانه و سازه‌های جانبی، ساختمان‌های بهره‌برداری، اجرای خط برق اختصاصی و امکان تامین برق اضطراری از طریق چهار دستگاه دیزل ژنراتور ۷۰۰ کیلو وات است.

اعتبار هزینه شده برای این پروژه آبرسانی یک هزار و ۷۴۰ میلیارد ریال بوده است.

علت تعطیلی پروژه تازه افتتاح تصفیه خانه آب شرب ایوان

تصفیه‌خانه آب شرب ایوان؛ از افتتاح تا خارج شدن از مدار

کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام به دلیل آنکه این طرح شاخص‌های یک آب با کیفیت را ندارد آن را تا اطلاع ثانوی و برطرف شدن این مشکلات، غیر فعال کردند، این در حالی است که این تصفیه‌خانه قرار بود آب شرب شهرستان ایوان و ۳۲ روستای در مسیر شبکه آبرسانی را تأمین کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان ایلام در خصوص نیز تعطیلی این پروژه به خبرنگار ایرنا گفت: به لحاظ قانونی این پروژه بعد از افتتاح باید تحویل شرکت آب و فاضلاب استان می‌شد که این اقدام با رایزنی‌های انجام شده در کمترین زمان ممکن اجرایی خواهد شد.

"صادق علیمرادی" افزود: پروژه تصفیه‌خانه آب شرب ایوان توسط پیمانکار مربوطه در بازه زمانی یک سال به صورت آزمایشی وارد مدار شد و هیچ گونه مشکلی نداشت.

وی بیان کرد: اکنون بعد از افتتاح این پروژه، دستگاه بهره‌برداری آن شرکت آب و فاضلاب استان است که با رایزنی‌های انجام شده این اقدام به زودی عملی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان ایلام اضافه کرد: این پروژه هم اکنون نیازمند کُلرزنی برای تامین آب با کیفیت است که پیمانکار مربوطه نیز با توجه به تحویل پروژه و هزینه‌بَر بودن عملیات کُلرزنی امکان این اقدام را ندارد.

علیمرادی خاطرنشان کرد: عملیات کُلرزنی آب تصفیه خانه آب شرب شهر ایوان توسط شرکت آب و فاضلاب استان بعد از تحویل کامل پروژه انجام و مشکل آن برطرف خواهد شد.

مراحل اداری و قانونی واگذاری پروژه تصفیه خانه آب ایوان در حال انجام است

مدیرعامل آب و فاضلاب استان ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: هم اکنون مراحل و روال قانونی و اداری واگذاری تصفیه خانه آب شهر ایوان از آب منطقه‌ای به شرکت آب و فاضلاب استان ایلام در جریان است و رایزنی‌های لازم نیز در این خصوص از طریق آبفای استان، مسئولان ارشد و اجرایی استان و همچنین نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با آب و فاضلاب کشور انجام شده است.

"محمد محمدی" با اشاره به اینکه پیمانکار این طرح در حال حاضر بدهکار است و یکی از مشکلات پیش روی این طرح، موضوعات مربوط به بحث‌های اعتباری است، تصریح کرد: یکی از مسائلی که موجب خارج شدن این تصفیه خانه از مدار شده است، بحث امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی این مجموعه است، البته باید گفت که ساختمان مربوط به آزمایشگاه تکمیل شده و به زودی نیز با تخصیص اعتبار لازم، تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاهی نیز خریداری و در مجموعه نصب خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون آب شرب شهر ایوان از طریق چشمه‌های سیاهکل تامین می‌شود، یادآور شد: آب این چشمه‌ها برای شرب هیچ گونه مشکلی ندارد و هم اکنون با انجام عملیات کُلرزنی و انجام آزمایش‌های لازم بدون مشکل در مدار قرار داشته و مورد استفاده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان ایلام خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات تامین آب شرب شهر ایوان، کدر شدن آب در هنگام بارندگی‌ها بوده است که مجموعه تصفیه‌خانه این مشکل را برطرف خواهد کرد و امید است که به زودی با توجه و حمایت مسئولان استانی و کشوری با برطرف شدن مشکل آزمایشگاه و طی روند مراحل واگذاری، این مجموعه به زودی در مدار خدمات‌رسانی قرار گیرد.

تصفیه‌خانه آب شرب ایوان؛ از افتتاح تا خارج شدن از مدار

انچه در تشریح طرح توجیهی پروژه تصفیه خانه آب ایوان آمده است، تامین پایدار آب شرب این شهر، صنعت ایوان، آب بخش زرنه و ۳۲ روستای مسیر و شهرک صنعتی از جمله اهداف اجرای این طرح بوده است.

بر اساس اطلاعات به دست آمده توسط خبرنگار ایرنا، تجهیزات مورد نیاز برای نصب و استفاده در آزمایشگاه تصفیه خانه آب شرب شهر ایوان، نیازمند بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار است که با توجه به اتمام کار پیمانکار و تحویل پروژه، این میزان اعتبار خارج از حوزه کاری پیمانکار مربوطه است.

با توجه به اهمیت پروژه تصفیه خانه آب شرب شهرستان ایوان و تامین بخش اعظمی از آب شرب شهرستان و شهرهای تابعه و بخش صنعت این شهرستان، می‌طلبد مسئولان مربوطه در اسرع وقت نواقص موجود در راه‌اندازی این پروژه را تکمیل و این طرح بزرگ وارد مدار بهره‌برداری قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، شهرستان ایوان با ۵۵ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری مرکز استان ایلام واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha