۱۹ کشتارگاه سنتی خوزستان نیازمند بهسازی و تکمیل زیرساخت‌ها هستند

دزفول- ایرنا - مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: ۱۹ کشتارگاه سنتی دام و طیور استان نیازمند بهسازی و تکمیل زیرساخت‌ها با کمک شهرداری هستند.

به گزارش ایرنا، ناصر عسکری فرد روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از کشتارگاه هدایت دزفول در گفت وگو با خبرنگار ایرنا هفته دامپزشکی را گرامیداشت و بیان کرد: ۲۳ کشتارگاه دام در سطح استان خوزستان فعال است که چهار واحد صنعتی و ۱۹ واحد سنتی است و مالکیت آنها بر عهده شهرداری است.

وی بر ضرورت تکمیل زیرساخت‌های کشتارگاه‌های دام و طیور استان جهت سلامت دام تاکید کرد و گفت: در این خصوص با مدیران ارشد استانداری و معاون عمرانی استانداری تعاملاتی صورت گرفته و نشست‌های مختلفی با شهرداری‌های استان برگزار شده است که امیدواریم نتایج خوبی به دنبال داشته باشد.

مدیر کل دامپزشکی استان خوزستان اظهار کرد: نام دیگر کشتارگاه پالایشگاه گوشت است, زیرا موجود زنده ای به نام دام وارد می‌شود و ضمن خارج کردن بخش‌های ناسالم از چرخه مصرف انسانی، بخش‌های سالم آن در اختیار انسان قرار می‌گیرد که در صورت کامل نبودن زیرساخت‌های پالایشگاه، سلامت گوشت مختل می‌شود.

وی تصریح کرد: پنج میلیون راس دام سبک و سنگین ثابت و حدود ۲ میلیون راس دام عشایر ورودی به استان است که این دام‌ها از خدمات رایگان دامپزشکی در طول سال بهره‌مند هستند.

عسکری‌فرد ضمن گرامیداشت هفته دامپزشکی گفت: ملاقات با مسوولان ارشد استان و تبیین خدمات دامپزشکی، بازدید از کشتارگاه‌ها، داروخانه و مجتمع درمانی از جمله برنامه‌های دامپزشکی در خوزستان بود.

بهسازی کشتارگاه دام دزفول با صرف ۲۵۰ میلیارد ریال در حال انجام است

شهردار دزفول با اشاره به واگذاری کشتارگاه دام این شهرستان به بخش خصوصی گفت: بهسازی این کشتارگاه با صرف ۲۵۰ میلیارد ریال در حال انجام است.

به گزارش ایرنا، محمد عتاب‌اهوازی در حاشیه این بازدید اظهارکرد: ساخت کشتارگاه سنتی دام دزفول از سال ۶۲ آغاز و در سال ۶۷ با ظرفیت کشتار ۲۰۰ راس دام سبک و  ۲۰  راس دام سنگین بهره برداری شد که طی سالهای گذشته وضعیت نامطلوبی داشت و شکایت‌های زیادی در این خصوص مطرح شد.

وی اظهار کرد: برای صنعتی کردن این کشتارگاه هزینه زیادی نیاز بود، مشکلات موجود این کشتارگاه را به مرز تعطیلی نیز برد که در نهایت با قرارداد بازسازی، بهره‌برداری، اجاره و تحویل به بخش خصوصی واگذار شد.  

شهردار دزفول گفت: تعهدات بخش خصوصی در این کشتارگاه شامل ۲ مرحله است که در مرحله اول احداث سردخانه با دمای صفر تا چهار درجه به مساحت ۲۵۰ متر مربع با تجهیز ریل هوایی جهت جابجایی لاشه‌ها، تجهیز سالن کشتار به سیستم سرمایشی و گرمایشی استاندارد، بهسازی سیستم روشنایی، فضاسازی و افزایش سرانه فضای سبز، تجهیز سالن کشتارگاه به دوربین مدار بسته و بهسازی و افزایش خودروهای حمل گوشت یخچالدار است.

عتاب اهوازی تصریح کرد: در مرحله دوم نیز قرار است سیستم تصفیه فاضلاب به روش بیولوژیکال با صرف ۱۳۰ میلیارد ریال اجرا شود و محل کشتار دام مکانیزه شود.

وی افزود: تاکنون دوربین‌های مدار بسته نصب شده و سیستم روشنایی نیز در حال انجام است ضمن اینکه نقشه‌های سردخانه نیز طراحی و تحویل دامپزشکی شده است.

بر اساس این گزارش، با انجام این اقدامات ظرفیت کشتار دام این کشتارگاه از ۲۰۰ راس دام سبک به ۸۰۰ تا یکهزار راس و از ۲۰ راس دام سنگین به ۵۰ راس افزارش می یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha