چشم‌انداز روشن سفر رییس جمهور به ترکمنستان برای تجارت خارجی گلستان

گرگان- ایرنا- سفر روز گذشته رییس جمهور به ترکمنستان حاوی پیام مهم و امیدبخشی برای مردم استان گلستان بود تا با تلاش‌ دولت چهاردهم در راستای نیروبخشی پیوند با همسایگان، نتایج خوشی برای تجار و صادرکنندگان و مرزنشینان گلستان به بار بنشیند و در نهایت کیک تجارت خارجی این استان بزرگ‌تر شود.

به گزارش ایرنا، مراسم گرامیداشت سیصدمین سالگرد مختومقلی فراغی، شاعر بزرگ ایرانی مشهور به فردوسی ترکمن‌ها، بهانه سفر دکتر پزشکیان به کشور ترکمنستان شد که این سفر دستاوردهای مهمی برای کشور به همراه داشت.

در این سفر علاوه‌بر بزرگداشت این شخصیت فرهنگی ترکمن‌ها و رایزنی برای نیرومندشدن ارتباطات و همکاری‌ فرهنگی دو کشور، اهداف سیاسی و اقتصادی ایران در دیدار با روسای جمهور روسیه، ازبکستان و ترکمنستان مورد پیگیری قرار گرفت.

رایزنی رییس‌جمهور برای اهتمام جدی‌تر کشورهای منطقه به جنایات صهیونیست‌ها، توافق با ترکمنستان در زمینه گاز، راه و برق رهاورد مهم سفر رییس جمهور به ترکمنستان به شمار می‌رود.

بنا به گفته سخنگوی نهاد ریاست جمهوری رییس جمهور پس از بازگشت از ترکمنستان در مذاکره با رهبر ملی ترکمنستان، درباره گاز، راه، برق و بازارچه‌های مرزی توافقاتی حاصل کرده و قرار است در کارگروه مشترک اقتصادی که طی یک ماه آینده در تهران برگزار می‌شود، این تفاهمات نهایی و امضا شود.

به نظر می‌رسد این سفر خارجی برای گلستانی‌ها که هم قرابت فرهنگی و قومی و هم نزدیکی مرزی و جغرافیایی با ترکمنستان دارند بسیار حائز اهمیت باشد.

چشم‌انداز روشن سفر رییس جمهور به ترکمنستان برای تجارت خارجی گلستان

موضوع سوآپ گاز، ایجاد بازارچه مرزی مشترک، ترانزیت کالا، ایجاد منطقه آزاد مشترک با کشور ترکمنستان، تقویت ترانزیت کالا به‌کشورهای CIS و افزایش مراودات اجتماعی و اقتصادی از جمله مسائلی است که برای گلستانی‌ها با کشور همسایه و دوست ترکمنستان حائز اهمیت است.

افزایش همکاری با کشورهای همسایه برای بی‌اثرکردن و کاهش مخاطرات تحریم‌ از سیاست‌های خارجی مهم دولت چهاردهم است که در این سفر مورد توجه قرار گرفته است.

کارشناسان هم‌مرز بودن گلستان با کشور ترکمنستان به عنوان یکی از دروازه‌های ورود به کشورهای مشترک‌المنافع را ظرفیت بسیار مهم و کلیدی برای استان گلستان می‌دانند و معتقدند هم‌مرز بودن با ترکمنستان مانند چشمه جوشانی است که در دسترس گلستانی‌ها قرار گرفته و باید بهترین بهره را از آن بُرد.

از سوی دیگر سکونت ترکمن‌ها در استان گلستان، فرصت خوبی برای ارتقای تعاملات بین ۲ کشور ایران و ترکمنستان فراهم کرده که رویکرد دولت چهاردهم و سفر اخیر رییس جمهور به این کشور امیدها را برای مردم استان به ویژه مرزنشینان دوچندان کرده است.

لزوم ظرفیت‌سازی گسترده برای تقویت ارتباط دوجانبه گلستان با ترکمنستان

مسوول نمایندگی دفتر وزارت امور خارجه در گلستان با بیان اینکه ترکمنستان مناسبات فراوانی با ایران به ویژه گلستان دارد، اظهار کرد: استان گلستان ۳۹۰ کیلومتر مرز مشترک آبی و خاکی با کشور ترکمنستان دارد و زبان، فرهنگ، مذهب، تاریخ، جغرافیا و آداب و رسوم و سنت و سایر مولفه‌های اجتماعی و قومی بین مردم ایران و ترکمنستان مشترک است که باید این جایگاه در مسیر حقیقی و واقعی خود و توسعه مناسبات دو کشور قرار بگیرد.

ذورالفقار امیرشاهی تصریح کرد: گذرگاه بسیار مهم و استراتژیک اینچه‌برون به عنوان دروازه‌ ورود ایران به آسیای میانه مطرح است و بیشترین حمل و نقل و ترانزیت کالا از طریق همین گذرگاه مهم صورت می‌گیرد لذا یکی از مهم‌ترین محورها در خصوص ارتباط با گلستان از جمله فعال شدن تردد مسافر و کالا و فعال شدن بازارچه‌های مرزی بین استان گلستان و ترکمنستان، سوآپ گاز، توسعه مناسبات گردشگری و توسعه توریست‌درمانی است که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

چشم‌انداز روشن سفر رییس جمهور به ترکمنستان برای تجارت خارجی گلستان
امیرشاهی مسوول نمایندگی دفتر وزارت امور خارجه در گلستان

وی تاکید کرد: استان گلستان دارای گنجایش و قابلیت‌ فراوانی در زمینه پزشکی و گردشگری است همچنین دسترسی مردم ترکمنستان به ظرفیت‌های این استان ارزان، سریع و آسان است لذا برای اینکه این مولفه‌ها و ظرفیت‌ها جایگاه واقعی خود را در توسعه مناسبات دوجانبه و حتی چندجانبه با کشورهای آسیای میانه از جمله ترکمنستان پیدا کنند باید ظرفیت‌سازی گسترده‌ای انجام شود.

ترکمنستان پل ارتباطی گلستان با آسیای میانه

مسوول نمایندگی دفتر وزارت امور خارجه در گلستان با بیان اینکه ترکمنستان پل ارتباطی گلستان با آسیای میانه است و باید مبنای توسعه منطقه‌ای ما قرار بگیرد، یادآور شد: عزم و اراده قوی جمهوری اسلامی ایران به ویژه دولت چهاردهم مبنی بر تصمیم و تاکید بر ارتباط با همه کشورهای جهان به ویژه همسایگان به جز کشورهای متخاصم قابل تقدیر است و این تصمیم یک فرصت طلایی برای جمهوری اسلامی ایران و همسایگان آن به شمار می‌رود.

به گفته امیرشاهی؛ ایران و ترکمنستان ظرفیت‌های بسیار زیادی دارند که تبادل و صدور کالا و خدمات فنی و مهندسی در زمینه‌های کشاورزی، دامپروری و صنعت و غیره از جمله بخش‌هایی است که می‌تواند بیش از پیش تقویت شود.

وی خاطرنشان کرد: تجار ترکمنستان می‌توانند به‌راحتی و با هزینه بسیار پایین و با سود بسیار بالا و در کوتاه‌ترین وقت و مسافت، خود را به ایران برسانند و با همتایان خود اعم از تجار و صاحبان صنایع ارتباط برقرار کنند.

مسوول نمایندگی دفتر وزارت امور خارجه در گلستان بیان کرد: همه زمینه‌های گسترش مناسبات اقتصادی و بازرگانی در استان گلستان برای جمهوری ترکمنستان فراهم است لذا دکتر پزشکیان نیز با این کشور همسایه، رایزنی‌های خوبی به عمل آوردند که امیدوارم در آینده نه چندان دور خروجی این سفر در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، خدمات فنی و مهندسی، گاز و فعال شدن گذرگاه مهم اینچه‌برون و غیره عملیاتی و محقق شود.

از سرگیری تردد مسافری با ترکمنستان مطالبه جدی گلستانی‌ها

مدیرکل گمرکات گلستان نیز در این باره اظهار کرد: استان گلستان در حال حاضر چالش چشمگیری با کشور ترکمنستان ندارد و بین این کشور و گلستان روابط عادی برقرار است اما یکی از مطالبات مردم استان، بازگشایی تردد مسافری است.

شهریار شهریاری ادامه داد: در خصوص تردد مسافری براساس هماهنگی انجام‌شده از قبل، کشور ترکمنستان در خصوص تردد مسافری مردم گلستان موافقت خود را اعلام کرده که امیدوارم این مهم به‌زودی عملیاتی شود و گلستانی‌ها از اثرات مثبت آن بهره ببرند.

چشم‌انداز روشن سفر رییس جمهور به ترکمنستان برای تجارت خارجی گلستان

وی یادآور شد: با تردد مسافری از گلستان به ترکمنستان، مرزنشینان قابلیت مبادله کالا و تامین نیازهای روزمره را به دست می‌آورند افزون‌بر آن تبادلات فرهنگی بین کشور ترکمنستان و ایران رنگ و بوی تازه‌ای می‌گیرد.

مدیرکل گمرکات گلستان بیشترشدن حجم‌ مبادلات بین دو کشور ایران و ترکمنستان را از دیگر نتایج سفر رییس جمهور به ترکمنستان برشمرد و تصریح کرد: در سال‌های گذشته حجم مبادلات بین کشورمان با ترکمنستان به چند میلیارد دلار می‌رسید اما این روند مدتی کم شده بود و در سال‌های اخیر مجدد بیشتر شده است.

شهریاری با بیان اینکه سفر رییس جمهور به ترکمنستان می‌تواند در روابط بین دو کشور به ویژه افزایش حجم مبادله کالا و ترانزیت و صادرات و واردات داشته باشد،یادآور شد: در حال حاضر روزانه تردد ۱۱۰ کامیون و ماهانه هزار تردد واگنی به ترکمنستان اتفاق می‌افتد و به طور قطع با انعقاد توافقات دوجانبه و افزایش حجم ترانزیت کالا تاثیر مثبتی بر بیشترشدن درآمد مردم ایران به ویژه گلستانی‌ها می‌گذارد.

وی با تاکید بر اینکه با راه‌اندازی منطقه آزاد اینچه‌برون نقش ترکمنستان در ترانزیت کالا از کشور چین، ازبکستان و قزاقستان بیشتر خواهد شد، گفت: تاثیر مثبت سفر رئیس جمهور به ترکمنستان غیرقابل انکار است.

مدیرکل گمرکات گلستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر چالش قابل‌توجهی در رابطه با کشور ترکمنستان وجود ندارد و روابط با این کشور در سال‌های اخیر مثبت‌تر بوده و حتی ترکمنستان خواهان روابط بهتر و بیشتر با ایران است که ما نیز از این مساله استقبال کردیم.

شهریاری گفت: یکی دیگر از معضلات ما در ارتباط با ترکمنستان ترانشیپمنت کالا (انتقال کالا از یک وسیله نقلیه به وسیله نقلیه دیگر) است که ترانشیب این حجم از کالا به ضرر ناوگان کشورمان تمام می‌شود که انتظار می‌رود مسوولان ملی برای این مساله تدبیری بیاندیشند، در واقع با ترانشیب کالا، منابع دریافتی به سمت ترکمنستان و راننده‌ها و شرکت‌های این کشور سرریز می‌شود که به سود ایران نخواهد بود.

وی بیان کرد: در ۶ ماهه نخست امسال ۳۱۸ هزار تن کالا به ارزش ۲۰۳ میلیون دلار صادرات از استان گلستان صادر شد که از این میزان ۱۹۳ هزار تن معادل ۷۰ میلیون دلار مربوط به کشور ترکمنستان است. از لحاظ ارزش کالا ۳۵ درصد و از لحاظ وزنی نیز ۶۰ درصد کالاهای صادره از گلستان مربوط به کشور ترکمنستان بوده است.

مدیرکل گمرکات گلستان، کشور ترکمنستان را اولین مقصد صادراتی گلستان برشمرد و افزود: پسته، ید و پنیر سه قلم اساسی برای صادرات از گلستان به ترکمنستان است.

لزوم تقویت تبادل مسافری و تجارت چمدانی از مرز اینچه‌برون با ترکمنستان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان نیزبه ایرنا گفت: سفر دکتر پزشکیان به کشور ترکمنستان را منشا خیر و برکت بیشتر می‌دانیم و روند رفت و آمدها، مبادلات کالا و تردد کامیون‌ها از گلستان به این کشور همسایه بیش از پیش تسهیل خواهد شد.

عادل مصدقی افزود: با توجه به نقاط مشترک بین ایران و ترکمنستان، منویات رهبر معظم انقلاب و سیاست دولت چهاردهم مبنی بر تقویت سفر اخیر رئیس جمهور به این کشور همسایه، گلستانی‌ها را به افزایش بیشتر تعاملات با این کشور همسایه امیدوار کرده است.

چشم‌انداز روشن سفر رییس جمهور به ترکمنستان برای تجارت خارجی گلستان

وی گفت: گلستان با استان بالکان ترکمنستان هم‌مرز است و استاندار و دیگر مسوولان نیز در گذشته سفرهایی به بالکان‌آباد داشتند و موضوعات مختلف از جمله تجارت چمدانی و تبادل مسافری بین گلستان و استان بالکان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان؛ پروژه بازسازی و بهسازی سالن مسافری گلستان در مراحل آخر قرار دارد و به زودی پذیرای مسافران ترکمنستان و تجارت چمدانی خواهیم بود.

مصدقی یادآور شد: با توجه به اینکه در گذشته تبادلات تجارت چمدانی و ورود و خروج روزانه ۷۰۰ تا ۹۰۰ مسافر از مرز اینچه‌برون گلستان به ترکمنستان انجام می‌شد و بازارچه‌های مرزی رونق قابل توجهی داشت به دلیل شیوع کرونا و بسته شدن مرزها و سیاست‌های کشور ترکمنستان، تردد مسافری و تجارت چمدانی در این‌ مرز از رونق افتاده است، البته با وجود ازسرگیری تردد کامیونی از آبان ۱۴۰۱، تردد مسافری در مرز اینچه‌برون نیاز به تقویت دارد.

چشم‌انداز روشن سفر رییس جمهور به ترکمنستان برای تجارت خارجی گلستان

مصدقی یادآور شد: از ابتدای سال جاری تا ۱۹ مهر ماه جاری، بیش از ۲۴ هزار تردد در مرز اینچه‌برون به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، افزایش ۵۲ درصدی را از حیث تردد نشان می‌دهد و سهم ترانزیت بیش از ۱۲ درصد از کل ترددها در سال جاری است.

وی پایانه مرزی اینچه‌برون را تنها گذرگاه بین‌المللی زمینی به خاک ترکمنستان در استان گلستان برشمرد و تصریح کرد: همجواری گلستان با ترکمنستان مزیت‌های فراوانی برای مردم به ویژه مرزنشینان دارد که تقویت زیرساخت‌ها به رونق اقتصادی و افزایش تبادلات کمک شایانی خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، استان مرزی گلستان در شمال ایران با کشور ترکمنستان و استان‌های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.

این استان شمالی با حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارای مرز مشترک خشکی و آبی(دریای خزر) با کشور ترکمستان است و اکنون از طریق گمرک اینچه‌برون گنبدکاووس مبادلات تجاری صورت می‌گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha