۲۱ مهر ۱۴۰۳، ۱۴:۵۳
کد خبرنگار: 3049
کد خبر: 85625452
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح حفاظت از گذر تاریخی «کمرزرین» اصفهان تصویب شد

اصفهان- ایرنا- مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی اصفهان گفت: طرح اضطراری حفاظت از گذر تاریخی «کمرزرین» شهر اصفهان در شورای فنی میراث‌ فرهنگی استان تصویب شد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط‌ عمومی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اصفهان، امیر کرم‌زاده روز شنبه افزود: با توجه به ارائه طرح ساماندهی گذر کمرزرین توسط سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان، این طرح پس از بررسی و انجام اصلاحات در شورای فنی میراث‌ فرهنگی این اداره کل به تصویب رسید.

وی گفت: بر اساس تصمیمات شورای فنی میراث‌ فرهنگی، مقرر شد در ۲۰ روز آینده، شهرداری اقدام به مرمت اضطراری و استقرار سقف‌ موقت بر روی بخش‌هایی که کاوش در روی آنها انجام‌ شده است، کند.

وی افزود: شهرداری بر اساس تصمیمات شورای فنی، اقدامات لازم را در باره احیای مسیر دسترسی به‌منظور عبور و مرور ساکنان محدوده گذر کمر زرین ظرف مدت ۷۵ روز طبق طرح پیشنهادی خواهد کرد.

کرم‌زاده تصریح کرد: پس از اجرای طرح ایجاد سقف موقت بر روی محوطه کاوش در این گذر تاریخی، سقف موقت خرداد سال آینده جمع‌آوری و سقف دائم با نظارت شورای فنی اداره‌ کل میراث فرهنگی تا پایان شهریور ۱۴۰۴ نصب می شود.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی اصفهان تأکید کرد: تمام مراحل اجرایی این طرح با حضور ناظر مستقیم باستان‌شناسی که از سوی اداره‌کل معرفی می‌شود، انجام خواهد شد.

وی افزود: همچنین حفاظت از دستاوردهای تاریخی در کنار تسهیل در حیات اجتماعی مردمِ پیرامون این گذر تاریخی، دغدغه ما و تمام مسوولان استان است، لذا بر اساس این تصمیم جدید، تلاش می‌کنیم تا حفاظت از میراث‌ فرهنگی و تسهیل در زندگی روزمره مردم در کنار یکدیگر و همگام باهم انجام شود.

به گزارش ایرنا، گذرِ تاریخی کمر زرین در یکی از کهن‌ترین نقاط اصفهان و در نزدیک مسجد «جامع عتیق» این شهر قرار دارد؛ یافته‌های باستان‌شناسی در این گذر از پیش از اسلام تا دوره قاجار قابل ردیابی است و بررسی در باره قدمت آثار کشف شده در آن همچنان ادامه دارد.

سال گذشته عملیات گودبرداری با لودر برای احداث گذر کمر زرین به تخریب لایه‌های باستانی و مشهود شدن شواهدی از ۲ سازه معماری منجر و به این ترتیب این کار، متوقف و عملیات باستان‌شناسی شهری با توافق بین پژوهشگاه میراث فرهنگی، سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان و دانشگاه هنر آغاز شد.

تاکنون در این عملیات، آثاری مانند یک سازه آبی منقوش متعلق به دورانِ پیش از حمله مغول به اصفهان، یک کوره سُفال، یک سازه معماری متعلق به دوران متاخر اسلامی و دیواره‌های سنگی و کف‌های آجر فرش احتمالا سلجوقی کشف شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha