۱۷ اجرا در روز اول جشنواره هفدهم تئاتر خیابانی/ از بهبهان تا آلمان +فیلم

سنندج- ایرنا- مریوانی‌ها در نخستین روز از هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی، شاهد اجرای ۱۷ نمایش بودند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مسوولان اجرایی جشنواره پیشنهاد دادند تا اجراهای روز اول را از پارک شانو دنبال کنیم و خبرنگاران هم پیشنهادشان را پذیرفتند.

 به گزارش خبرنگار ایرنا، مسوولان اجرایی جشنواره پیشنهاد دادند تا اجراهای روز اول را از پارک شانو دنبال کنیم و خبرنگاران هم پیشنهادشان را پذیرفتند.

ساعت ۱۵ زمان اولین اجرا بود و گروه بهبهانی، "کل ووجور" را اجرا کردند، نمایشی با حس و حال بازیهای بومی و محلی و گمشده‌ای که هر انسانی به دنبال آن است.

بعد از پایان اجرا از کارگردان نمایش می پرسم "کل ووجور" دنبال چه بود؟ جواب می دهد: شما به عنوان مخاطب چه فکر می‌کنید؟ "شاید سبک زندگی" و ادامه می دهد: این نمایش حول باوری به اسم "کل ووجور" است که در منطقه ما به آن باور دارند.

جهانشاد زراعت اضافه کرد: باور به آیین و آیین به اسطوره تبدیل می‌شود و ما با این نمایش بازگشتیم به دوران بازیهای کودکانه و از آنجا به "عشق" رسیدیم که گمشده همه انسانهاست.

وی که تحت تاثیر بخشی از نمایش، بغض کرد و چشمانش پر از اشک شد، ادامه داد: آنجایی که ساز چپ زد، دقیقا نمایش به سنت غم رفت که شاید کل بازی همانجا بود.

وی از قدمت تاریخ بهبهان گفت و از اینکه وامدار فرهنگ و تمدن غنی زادگاهش است مانتد تاریخی که در همه جای ایران داریم.

این هنرمند خوزستانی ابراز امیدواری کرد انسانها از پوچی دربیایند و به عشق برسند.

زراعت گفت که این اولین حضور بهبهانی‌های هنرمند در مریوان است و در طول ۲ روزی که آمده‌ایم از مهمان نوازی گرم مردم مریوان لذت برده‌ایم.

۱۷ اجرا در روز اول جشنواره ۱۷ تئاتر خیابانی/ از بهبهان تا آلمان+فیلم

مشتی‌های مریوانی

مصطفی خندانی که نقش" کل ووجور" در نمایشی به همین عنوان را بر عهده داشت، دانای کل نمایششان بود که مردم گمشده خود را از او طلب می کردند.

هرکس یک گمشده دارد که اگر کل ووجور را به عنوان یک باور از ته دل صدا بزند به آن می‌رسد، این را گفت و ادامه داد: این در حالی است که خود کل ووجور از پیدا کردن گمشده خود ناتوان است و ما در این نمایش، پیوندی ایجاد کردیم تا گمشده‌ها پیدا شوند.

"ووجور یعنی جستن و کل از کربلایی می آید"... او هم به مهمان نوازی بی نظیر مریوانی‌ها اشاره داشت و گفت از لحظه ورود با خونگرمی، مهربانی، نشاط و مشتی‌وارانه استقبال گرم و بی نظیری داشته‌اند.

شروع شیرین و پایان تلخ یک تفریح

نمایش دوم روایتی از " آخرین صید یک مرد ماهی‌خوار" بود که از دستهای پنهان و پیدای آلودگی محیط زیست گفت.

بهنام کاوه نویسنده و کارگردان این نمایش خیابانی گفت: من نمایش تئاتر خیابانی کار نمی کنم، من اجرا در خیابان کار می کنم یعنی بین مردم می آیم و نمایشم را با هر چیزی اجرا می کنم.

او راجع به این سوال که چرا محیط زیست کار می کند، اظهار کرد: چند وقت است دنبال می کنم که یک سری آدم در کشور، جنگل ها را آتش می زنند و محیط زیست را از بین می برند، مخصوصا در مریوان.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: من فکر کردم نماد مریوان که بلوط است و داستان بلوط را با نمایشم تلفیق کنم و بگویم این بلوط را نگهدارید، حیف است.

کاوه یادآور شد: درخت ها جوانه می زنند، کوه ها و دریاها را سبز می کنند ولی متاسفانه مردم آنها را از بین می برند، پس نباید اینگونه باشد، چراکه از جان باختن یک جنگلبان به دلیل آتش سوزی جنگل ها در استان خبر دارم.

وی در بخش مسابقه ایران شرکت کرده است.

کار مشترکی از آلمان و کانادا در مریوان

مرد تنهای کانادایی گفت که اثر مشترکی از آلمان و کانادا به جشنواره آورده است، او خود را مرد موزی( banana man) معرفی کرد با اثری به نام banana o rama به نویسندگی پیریک پیر و کارگردانی فابریس دومینسی که تنها بازیگر مردش، از تماشاچی‌ها برای نمایش خود بهره گرفت.

از کودکان و بزرگسالان و مدام در حین اجرا می خواست که همه شاد باشند و تشویق کنند تا اینکه در انتهای بازی، بند بازی خود را شروع کرد، بندی که یک سرش به میله گره خورده بود و سر دیگرش در دست یکی از تماشاچی‌ها...

پیر پیرک، ابتدای نمایشش از قدرت هر انسانی در زندگی‌اش گفت و در آخر گفت که برای پیدا کردن قدرتش، زندگی خود را به دست یک غریبه سپرده بود( مرد تماشاچی که سر بند به دستش بود).

او هم گفت: از کانادا آمده و ۲۶ سال سابقه اجرا دارد و تنها به عشق مردم آمده است.

پیریک پیر افرود: اولین تجربه حضور در مریوان را دارم و به مردمی که گرم و صمیمی از اول تا آخر اجرا با من بودند می‌گویم قدردان آنان هستم.

نمایش «کل ووجور» به کارگردانی جهانشاد زراعت از شهر بهبهان، نمایش «نگهبان آب» به کارگردانی مهدی روزبهانی از ملایر، نمایش «بالاخرە این زندگی مال کیە؟» به کارگردانی آرش رضایی از ماهشهر، «ASH»به کارگردانی عبدالحسین نوری از عراق، «چاکرای ریشه» به کارگردانی علی سنا میری از شهر بوشهر، «هچل» به کارگردانی مجتبی خلیلی از اصفهان، «جهان با من بمیر» به کارگردانی سمیه مهری از تهران، نمایش «مرده حرمت داره» اثری از پوریا کریمی از آستانه اشرفیه، نمایش« بلاخره این زندگی مال کیه» آرش رضایی از ماهشهر، نمایش «اخرین صید مرد ماهیخوار» اثر بهنام کاوه از آبادان، نمایش«عکاس‌باشی» اثر خلیل ایزدیار از سروآباد، نمایش«ریگای به ریبوار »مختار محمدی از مریوان، نمایش banana o rama به نویسندگی پیریک پیر و کارگردانی فابریس دومینسی مشترک از آلمان و کانادا، نمایش «سفر» اثر مالک آبسالان از دهلران، نمایش «TOGETHER» به نویسندگی و کارگردانی مهدی صالحیار از تبریز، نمایش «ASH»به کارگردانی عبدالحسن نوری از عراق، نمایش «حسنک» به کارگردانی ابراهیم سرشوق از اصفهان و نمایش« چاکرای ریشه» اثری از علی سنامیری از بوشهر آثاری بود که در نخستین روز از هفدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در حاشیه دریاچه زریبار، پارک شانو، پارک ملت، میدان امام حسین(ع) یا "باوه‌رشی" به اجرا درآمد.

۱۷ اجرا در روز اول جشنواره ۱۷ تئاتر خیابانی/ از بهبهان تا آلمان+فیلم

۱۷ اجرا در روز اول

دبیر جشنواره در پایان اجراهای روز اول اظهار کرد: امروز اولین روز از هفدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با شادی پیمایی و کارناوال و با استقبال بسیار خوب مردم، مسئولان و اصحاب رسانه آغاز شد.

فاتح بادپروا افزود: نخستین روز هفدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان ۱۷ اجرا در پارک ملت، پارک شانو و دریاچه زریوار، میدان باوه‌ره‌شی داشت.

وی اضافه کرد: اجراهای هفدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان هر روز از ساعت ۱۵ عصر تا ۲۱ شب در میادین، پارک ها و دریاچه زریوار انجام می شود.

بادپروا از برگزاری کارگاه های آموزشی به عنوان دیگر بخش این جشنواره خبر داد و گفت: کارگاه های آموزشی هر صبح با حضور اساتید و صاحب نظران برگزار می شود.

وی از مردم به عنوان پایه گذار اصلی جشنواره تئاتر خیابانی مریوان نام برد و افزود: امیدواریم مردم به عنوان صاحبان اصلی این جشنواره تا روز پایان با حضور گرم خود شور و حال خوبی به این جشنواره بدهند.

هفدهمین جشنواره تئاتر خیابانی بین المللی مریوان از شنبه ۲۱ مهر آغاز شد و تا چهارشنبه ۲۵ مهر ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha