رییس جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی: خرده‌مالکی مشکل مهم آمارگیری در این حوزه است

مشهد-ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه خرده مالکی و مشاغل خرد ۲ مساله جدی این حوزه هستند، گفت: خرده مالکی در بخش کشاورزی، آمارگیری در این بخش را دشوار می‌کند.

به گزارش ایرنا، غلامرضا قنبری روز یکشنبه در نشست مرحله آموزشی سرشماری عمومی کشاورزی در خراسان رضوی افزود: با توجه به اینکه قوانین جدی در بحث ارث وجود ندارد، همین مساله روز به روز خرده مالکی را در بخش کشاورزی بیشتر کرده است.

وی با بیان اینکه سرشماری عمومی کشاورزی در کشور هر ۱۰ سال انجام می‌شود، بیان کرد: در کشوری مانند ایران که هر روز تغییرات زیادی در حوزه اقتصادی رخ می دهد، بهره برداران بخش کشاورزی تاثیرپذیری زیادی از برنامه‌های کلان دارند، لذا اگر سرشماری و آمارگیری بخش کشاورزی دقیق انجام گیرد، به برنامه‌ریزی بهتر برای کشاورزان، خودکفایی و توسعه پایدار کشور کمک شایانی می‌کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: امروزه بخش کشاورزی در کشور با مشکلات متعددی مواجه است، بیش از یک دهه است که کشاورزان استان با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند و در همین راستا ورودی و خروجی بهره‌برداران بخش کشاورزی مدام در حال نوسان است و این موضوع برنامه‌ریزی ها را سخت و تاثیرگذار می‌کند.

وی افزود: سطح تحصیلات کشاورزان، سن و جنس آنان برای ورود به مشاغل مختلف، وابستگی جدی کشاورزان به نهاده‌های دامی که از کشورهای دیگر تامین می‌شود، وابستگی کشاورزان به تامین نقدینگی از سوی دولت از عواملی هستند که بر فرآیند کشاورزی و وضعیت کشاورزان تاثیر بسزایی دارد.

قنبری خاطر نشان کرد: شرایط امروز در سرشماری عمومی کشاورزی با ۱۰ سال قبل متفاوت است، زیرا تعداد بهره برداران، سطح زیر کشت، توسعه مشاغل و ویژگی‌های جامعه هدف به کلی تغییر کرده است، در این راستا آمارگیران باید ارتباط درستی با تشکل های مرتبط و سازمان های دست اندرکار در بخش کشاورزی برقرار کنند، به طور قطع دامپزشکی، تعاون روستایی، تعاون عشایری، نظام مهندسی کشاورزی محل دقیقی برای پایش آمار هستند و می‌توان از این مجموعه برای رسیدن به آمار دقیق‌تر بهره گرفت.

وی ادامه داد: یکی از مسائلی که به طور قطع آمارگیری بخش کشاورزی را دشوار می‌کند، مکان جغرافیایی هر رسته شغلی است، چرا که هر رسته شرایط ویژه ای دارد لذا پیگیری آمار در این بخش باید با کمک تشکل ها و اتحادیه‌های مربوطه انجام گیرد چرا که نمی‌توان فقط به حضور میدانی در روستا اکتفا کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: یک سری از فعالیت ها در بخش کشاورزی دارای مجوز و حجم و سقف آن مشخص است، اما در اینکه ظرفیت این مجوزها چقدر با واقعیت‌ها همخوان است، انحراف زیادی وجود دارد، برخی از مشاغل در حوزه کشاورزی فاقد مجوز است، در حوزه زراعی و باغی نیز هنوز نتوانستیم به سمت شناسنامه دار کردن و هویت دار کردن کامل این حوزه پیش برویم، در این راستا تشکل ها و اتحادیه‌ها می‌توانند به آمارگیری کمک زیادی کنند.

وی مساله "مالکیت" را مشکل دیگر آمارگیری در بخش کشاورزی دانست و ادامه داد: بهره برداران زیادی در حوزه زراعی و باغی، دامپروری، آبزیان، طیور و ... مستاجر هستند، لذا در حوزه آمارگیری، نبود خودمالکیتی مشکلاتی را ایجاد می‌کند، بعضا آمار در برخی بخش ها مضاعف می‌شود، لذا لازم است که دقت نظر بیشتری در سرشماری ها صورت گیرد.

قنبری به سندهای توسعه شهرستانی اشاره و بیان کرد: از سال گذشته صدور سندهای توسعه شهرستانی مبتنی بر اقلیم توسط سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی آغاز شده است، چرا که اقلیم هر منطقه از استان با منطقه دیگر متفاوت است، در این راستا مسائل کشاورزی هر شهرستان احصا می‌شود که تاکنون ۸۰ درصد از کار انجام شده است.

رییس جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی: خرده‌مالکی مشکل مهم آمارگیری است

۱۴ هزار نفر در سرشماری عمومی کشاورزان خراسان رضوی شرکت کردند

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: پس از بررسی‌های لازم، روشی که ترکیبی از مرحله ثبتی و مرحله پیمایشی باشد، برای آمارگیری عمومی کشاورزی انتخاب شد که پشتوانه علمی محکمی دارد، پایه اطلاعات در حوزه ثبت آمار نیز سازمان های جهاد کشاورزی، دامپزشکی، سازمان امور عشایری و تعاون روستایی خواهند بود.

هادی حسینی اظهار کرد: مرحله نخست آموزش طرح سرشماری عمومی کشاورزی به صورت متمرکز برای مدرسان در تهران برگزار شد، مرحله دوم آن که از امروز در مشهد آغاز می‌شود و به مدت ۲ روز ادامه دارد، مربوط به مدرسان، معاونان فنی و ناظران فنی است.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی هشت درصد از کل دست اندرکاران این طرح (۱۴ هزار نفر در قالب آمارگیران، ناظران و کارشناسان مسئول ) در سرشماری عمومی کشاورزی را دارد، گفت: نظارت بر حوزه های فنی در مراحل جذب نیرو و آموزش و عملیات اجرایی میدانی مهمترین وظیفه معاون فنی و آموزشی هر شهرستان در این طرح است که باید زیر نظر فرماندار انجام وظیفه کند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: سرشماری عمومی کشاورزی از ۱۲ آبان ماه همزمان با سراسر کشور در این استان آغاز می‌شود و ۴۵ روز به طول می انجامد، این سرشماری شامل گردآوری اطلاعات در زمینه فعالیت های کشاورزی در بخش های پرورش محصولات سالانه و دائمی، پرورش دام، کشت محصولات گل خانه‌ای، پورش آبزیان خوراکی، پرورش طیور، پرورش کرم ابریشم، پرورش زنبور عسل است.

سید جمال الدین حسینی افزود: سرشماری عمومی کشاورزی سال ۱۴۰۳ در ایران مانند برخی از کشورهای پیشرو به صورت ترکیبی به معنای مراجعه حضوری، تکمیل فرم مربوطه، تکمیل اینترنتی و تلفنی فرم ها اجرا می شود، در این سرشماری فرماندهی انتظامی، صدا و سیما، وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت ارتباطات، دانش بنیان، کمیته امداد امام خمینی، اتاق بازرگانی، سازمان نقشه برداری و ستاد نیروهای مسلح و وزارت کشاورزی مشارکت دارند.

وی بیان کرد: خراسان رضوی استان پهناور و پرتنوع به لحاظ کشاورزی است و آمارگیری در آن دشوار است، اما باید در نظر داشت که انجام این کار بزرگ در کنار ارزش والای آن، به مدت ۱۰ سال مبنای بسیاری از برنامه‌ریزی های دولت برای خدمت رسانی به کشاورزان خواهد بود، لذا دقت در جمع آوری اطلاعات بسیار حایز اهمیت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha