انتقاد استاندار لرستان از نحوه اجرای طرح سرشماری کشاورزی

خرم آباد - ایرنا - استاندار لرستان گفت: مرکز آمار، متخصص داده های متنوع کشاورزی و بهره برداری از آن نیست؛ بنابراین باید در سرشماری این بخش و تحلیل داده های آن از متخصصان جهاد کشاورزی استفاده نماید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ابوطالب شفقت روز شنبه در هشتمین جلسه شورای توسعه و برنامه ریزی لرستان در سالن جلسات استانداری با انتقاد جدی از نحوه اجرای سرشمای ها توسط مرکز آمار ایران تصریح کرد: مهمترین انتقاد بر مرکز آمار این است که وزیر جهاد کشاورزی که نقش مهمی در این سرشماری دارد در طرح درگیر نیست.

به گفته وی در حالی که استانداران می دانند در هر استان چه ظرفیت هایی وجود دارد اما تنها جلسه گردان و مسوول تدارکات و برگزاری جلسات شده اند و این نقدی جدی بر نحوه آمارگیری کشور است.

استاندار لرستان افزود: باید ظرفیت های واقعی استان، کلیدواژه ها، مفاهیم و ظرفیت های مغفول مانده در اطلاعات کشاورزی احصا شود و برای تحلیل ها مورد استفاده قرار گیرد.

شفقت یادآور شد: آمار و سرشماری، کار بسیار اساسی برای آینده استان است و باید تمام واقعیت ها بر مبنای وضعیت، ظرفیت های مغفول مانده و دارای قابلیت ارتقا، احصا شود تا بتوان بیشترین بهره برداری را از اجرای این طرح برد.

وی افزود: نقش آمار و اطلاعات در تصمیم گیری بسیار اهمیت داشته و یکی از اشکالات جدی این استان نبود اطلاعات صحیح است.

استاندار لرستان نقش خبرگان و متخصصان جهاد کشاورزی را در اجرای این طرح بسیار مهم و اساسی دانست و عنوان کرد: باید در اجرای سرشماری به وضعیت کنونی استان و ظرفیت های واقعی این سرزمین برای بهره وری بیشتر توجه داشت.

شفقت با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت های این سرزمین نهایت بهره را برد بیان کرد: همچنین نظام بودجه ریزی به نحوی است که اعتبار در اختیار سازمان های وزارتی کشور است و مدیران کل استانی باید نهایت تلاش خود را برای جذب اعتبارات سال ۱۴۰۴ از وزارتخانه های مربوطه بکار گیرند.

وی ادامه داد: اقتصاد لرستان بر پایه کشاورزی است و اگر کشاورزی آن احیا شود هیچ بیکاری در استان وجود نخواهد داشت چرا که آب فراوان و خاک حاصلخیزی دارد که باید نهایت بهره از آن برد.

حضور ۱۳۳ مامور در طرح سرشماری کشاورزی لرستان

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی لرستان نیز اظهار کرد: ۱۲ آبان سرشماری حوزه کشاورزی در کشور و در استان با ۱۲۳ مامور حضوری و ۱۰ مامور تلفنی آغاز می شود که هر ۱۰ سال یکبار انجام می گیرد.

سید حسین نورالدینی افزود: در این طرح شاخص های اقتصادی همچون سطح زیر کشت، تعداد بهره برداران، محصولات قابل کشت، مساحت اراضی، مساحت باغات و قلمستان ها سرشماری می شود و تمام دستگاه هایی که براساس چارت ابلاغی در این سرشماری دخیل هستند باید همکاری لازم را داشته باشند.

به گفته وی سهم شاغلان بخش کشاورزی کشور ۱۵ درصد می باشد اما ۲۳ درصد شاغلان استان در بخش کشاورزی بوده و ضرورت سرشماری در آن بیشتر از سایر استان ها است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی لرستان با بیان اینکه طرح، سرشماری تمامی نقاط روستایی و شهری را تحت پوشش قرار می دهد عنوان کرد: چهار میلیون بهره بردار کشاورزی در کشور وجود دارد که ۹۰ درصد آنها ساکن روستاها هستند و ۱۴۵ هزار بهره بردار از این مجموع در لرستان وجود دارد که ۸۵ درصد در روستاها ساکن می باشند.

نورالدینی با اشاره به اجرای طرح طی ۴۵ روز تصریح کرد: مساحت لرستان ۱.۷ درصد کشور می باشد و با سه درصد جمعیت روستایی کشور، دارای سه هزار و ۱۸۰ روستا است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha