تمرکز اصلی جشنواره تئاتر خیابانی مریوان بر تخصصی شدن این هنر است

سنندج- ایرنا- دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان گفت: امسال تمرکز اصلی جشنواره، روی ارائه تئاتر خیابانی تخصصی، نوآوری‌های اجرایی و کیفیت بالای آثار است و به‌عنوان دبیر جشنواره از هیات انتخاب آثار، درخواست کردم تأکیدشان بر کیفیت باشد نه کمیت.

فاتح بادپروا روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: جشنواره تئاتر خیابانی مریوان متعلق به همه مردم است و من این شهر را پایتخت تئاتر خیابانی ایران می‌دانم.

وی با تاکید بر اینکه همه هنرمندان تئاتر خیابانی کشور جشنواره مریوان را از خودشان می‌دانند، گفت: «از ابتدای صدور حکم دبیری جشنواره با همفکری آقای حمید نیلی به‌عنوان متصدی اصلی تئاتر ایران، تمامی تلاشمان معطوف به برگزاری یک جشنواره باکیفیت و درخور شان هنرمندان بود.

دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان یادآور شد: اهتمام بسیاری داشتیم که بخش بین‌الملل بسیار گسترده و با حضور آثار شاخص از سراسر دنیا برگزار شود.

توجه به تمام جزییات، موصوع دیگری بود که بادپروا به آن اشاره و اظهار کرد: تمام هدفمان این است که جشنواره‌ای منظم و حرفه‌ای رقم بخورد تا شان مریوان به‌عنوان پایتخت تئاتر خیابانی ایران حفظ شود و نماینده‌ای شایسته برای این هنر باشد.

وی یکی از اقدامات مهم جشنواره هفدهم را کاهش تعداد مکان‌های اجرایی به چهار نقطه و تجمیع فعالیت‌ها بیان کرد و افزود: امسال بخش‌های آیینی- سنتی و کودک و نوجوان را حذف کردیم تا جشنواره‌های تخصصی با این ۲ موضوع برگزار شود.

وی یادآور شد: ۱۳۷ نمایش از ایران به دبیرخانه آمده بود که در نهایت ۱۵ نمایش در بخش اصلی و دگرگونه‌ها به بخش نمایش جشنواره راه پیدا کرد.

دبیر هفدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان همچنین از استقبال هنرمندان بخش بین‌المللی خبر داد و گفت: حدود ۷۷ اثر در این بخش به دبیرخانه ارسال شد و آثار بسیار ارزشمندی از کشورهای مختلف انتخاب شدند ولی با وجود برنامه‌ریزی‌های دقیق و همراهی بی‌دریغ اداره کل هنرهای نمایشی و هماهنگی‌ با وزارت خارجه و انجام تمامی اقدامات لازم برای استقبال و میزبانی، بعضی از گروه‌ها و دبیران جشنواره‌های خارجی به دلیل شرایط خاصی که پیش آمد نتوانستند در جشنواره شرکت کنند.

بادپروا اظهار کرد: با این‌حال، بخش بین‌الملل بسیار پررونق برگزار خواهد شد و علاوه بر حضور هنرمندانی از بصره، ارمنستان، الجزایر، یک اثر مشترک از کانادا و آلمان در جشنواره حضور دارد.

او ادامه داد: در داوری این بخش نیز در کنار مرضیه برومند هنرمند شایسته کشورمان، داورانی از ترکیه و اقلیم کردستان عراق نیز در داوری بخش بین‌الملل حضور دارند.

بادپروا یکی دیگر از ویژگی‌های جشنواره امسال را افزودن بخش «نیشتمان» برای نخستین بار اعلم کرد و گفت: در این بخش، گروه‌ها به‌صورت مستقل اجرا می‌کنند و تأمین امکاناتی مثل هتل و غذا به عهده خودشان است. ضمن اینکه، این بخش بدون داوری برگزار می‌شود و هدف آن تنها ارائه آثار است.

وی اظهار کرد: استقبال از این بخش فراتر از انتظار بود و نشان‌دهنده تمایل هنرمندان به مشارکت در این جشنواره است.

دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان ادامه داد: ۱۱ نمایش برای این بخش اعلام آمادگی کرده بودند که در نهایت چهار اثر برای حضور در جشنواره انتخاب شد.

بادپروا افزود: هدف از این بخش، ایجاد فرصتی برای ارائه آثار هنرمندان است تا بازار هنری و بازار تئاتر ایجاد و به رونق اقتصادی این هنر کمک شود.

وی یادآور شد: بعد از ۱۶ دوره برگزاری جشنواره باید بتوانیم آورده اقتصادی هم داشته باشیم و این گام نخست و شروع خوبی خواهد بود.

بادپروا ادامه داد: دبیران تمام جشنواره‌های داخلی و همچنین جشنواره‌های مطرح خارجی می‌توانند آثار را ببینند و انتخاب کنند و به‌طور کلی همکاری‌های خوبی با جشنواره‌های دیگر ایران صورت گرفته است و نمایندگان آن‌ها برای بررسی و تبادل‌نظر در مریوان حضور خواهند داشت.

وی اظهار کرد: از امسال لک‌لک را به‌عنوان نماد جشنواره انتخاب کردیم چرا که دریاچه زریوار هرساله میزبان تعداد زیادی لک‌لک از سراسر دنیاست و تلاش ما این است که جشنواره مریوان همچنان به‌عنوان یک رویداد معتبر در تئاتر خیابانی ایران و جهان شناخته شود.

تقویت گردشگری هنری در منطقه موضوع دیگری بود که بادپروا با اشاره به آن، اضافه کرد: در سال‌های آینده حتما تور گردشگری تئاتر را هم در ایام جشنواره برگزار خواهیم کرد.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان از ۲۱ مهر آغاز شده و تا ۲۵ این ماه ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha