۲۳ مهر ۱۴۰۳، ۱۶:۴۲
کد خبرنگار: 1934
کد خبر: 85627445
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۳.۹ درصد از جمعیت همدان سالمند هستند

۲۳ مهر ۱۴۰۳، ۱۶:۴۲
کد خبر: 85627445
۱۳.۹ درصد از جمعیت همدان سالمند هستند

همدان- ایرنا- رئیس گروه سلامت میانسالان و سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: ۱۳.۹ درصد از جمعیت همدان را سالمندان تشکیل می دهند که از این میزان ۵۲.۶ درصد زن و مابقی مرد هستند.

دکتر مهتا سنگستانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تویسرکان با ۱۷.۲ درصد بیشترین میزان سالمندان استان را به خود اختصاص داده و شهرستان کبودراهنگ با ۱۲.۴ درصد کمترین جمعیت سالمند را دارد.

وی بیان کرد: سالمندی و کهولت سن فرایندی طبیعی و غیر قابل اجتناب به شمار می رود که همه افراد را درگیر می کند، این دوران به نوعی مرحله غایت پختگی زندگی افراد است.

رئیس گروه سلامت میانسالان و سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: فرایند پیری به دلیل ماهیت فیزیولوژیک و پیشرونده خود با کاهش عملکرد جسمانی، شناختی و اجتماعی همراه است.

سنگستانی تاکید کرد: می توان با چاره اندیشی و اقدام به موقع آغاز پیری و کهولت را به تعویق انداخت و روند پیشرفت آن را کُند و دوران سالمندی سالم و موفقی را طی کرد.

وی اظهار کرد: بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی افراد بالای ۶۵ سال سالمند تلقی می شوند و در کشور ما تا سال های اخیر به گروه سنی ۶۰ سال و بالاتر سالمند اطلاق می شد.

رئیس گروه سلامت میانسالان و سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان یادآوری کرد: از سال گذشته تعریف گروه های سنی تغییر کرده و در کشور ایران هم گروه سنی ۶۵ سال و بالاتر سالمند تلقی شد هر چند خدمات سلامت سالمندی همچنان به گروه سنی ۶۰ سال و بالاتر ارائه می شود.

سنگستانی ادامه داد: خدمات سلامت مربوط به سالمندان شامل مراقبت های ادغام یافته سالمندان، آموزش شیوه زندگی سالم در خانه های بهداشت است که در پایگاه های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت ارائه می شود.

وی با بیان اینکه ارزیابی و طبقه بندی سالمندان از نظر خطرپذیری در همه مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت صورت می گیرد، گفت: سالمندان با مراجعه به واحدهای ارائه خدمت معاون بهداشتی می توانند از خدمات پیش بینی شده بهره مند شوند.

رئیس گروه سلامت میانسالان و سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: همچنین مجموعه معاونت بهداشتی، مراقبت های ادغام یافته سالمندان شامل بررسی الگوی تغذیه، تن سنجی، ارزیابی سلامت روان، ارزیابی بیماری های قلبی عروقی و فشارخون، ارزیابی از نظر احتمال سقوط و نداشتن تعادل، ارزیابی خواب ، غربالگری سرطان روده بزرگ و پستان را برای این گروه سنی انجام می دهند.

سنگستانی ادامه داد: در راستای آموزش شیوه زندگی سالم به سالمندان، تغذیه سال، فعالیت بدنی، سلامت روان، پیشگیری و ترک مصرف دخانیات، توانبخشی صو.رت می گیرد.

وی درباره چرایی رتبه دار بودن همدان در سالمندی توضیح داد: همدان از استان های نسبتا برخوردار کشور است و یکی از دلایل بالا بودن آمار سالمندی می تواند بالا بودن امید به زندگی در همدان باشد یعنی افراد بیشتری به سنین سالمندی می رسند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha