انتخابات میان دوره‌ای خبرگان رهبری در خراسان جنوبی و آذربایجان شرقی برگزار می‌شود

بیرجند - ایرنا - مدیرکل امور انتخابات شورای نگهبان گفت: انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری سال آینده در خراسان جنوبی و آذربایجان شرقی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امین الله زمانی روز سه‌شنبه در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند اظهار کرد: در حوزه نظارت بر انتخابات در یک سال گذشته اقدامات خوبی رقم خورد و در کشور پنج انتخابات مهم و تاثیرگذار در یک برهه زمانی کوتاه در صحت و سلامت کامل برگزار شد.

وی عنوان کرد: از مهمترین دستاوردها در فرآیند انتخابات‌ گذشته ۵۰ نوآوری در قانون، اجرا و نظارت است که برکات مهمی داشته و نمونه آن بررسی صلاحیت داوطلبان بود که در این دوره بررسی صلاحیت به صورت ترافعی انجام شد.

مدیرکل امور انتخابات شورای نگهبان اظهار کرد: در این راستا قبل از اینکه رای نهایی نسبت به صلاحیت افراد در شورای نگهبان و هیات مرکزی نظارت صادر شود با داوطلبانی که گزارشی در زمینه عدم صلاحیت یا نداشتن احراز صلاحیت در پرونده آنان وجود داشت با عزت و کرامت در دفاتر استانی تمامی دلایل با شفافیت کامل به داوطلب ارایه می‌شد.

وی افزود: این شیوه بررسی موجب رضایت ۸۵ درصدی داوطلبان از عملکرد شورای نگهبان شد که مشارکت مطلوب را به همراه داشت از طرفی این موضوع منتهی به یک مشارکت خوب در کشور شد که در نهایت بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب مجاهدت خوبی در حوزه برگزاری انتخابات و نظارت بر آن انجام شده است.

زمانی با بیان اینکه شعار ما در شورای نگهبان حفاظت از آرای مردم به عنوان حق‌الناس و حق حاکمیت است یادآور شد: تلاش لازم در انجام وظایف براساس امانت‌داری و اخلاق مداری و بررسی شکایات به کار گرفته شد و از یک رأی سرنوشت ساز هم نگذشتیم.

وی گفت: در انتخابات مجلس شورای اسلامی حدود ۳۷ حوزه انتخابیه با شکایت مواجه شد که همکاران ما در این حوزه‌ها صرفنظر از هر نوع جانب‌داری شعب را بازشماری کردند به دلیل اینکه همه تلاش ما صیانت از آرای مردم بود.

مدیرکل امور انتخابات شورای نگهبان ادامه داد: اگر به ندرت ناظری از مجموعه ما طرفداری و جانب‌داری کرده بود، عذر خواستیم و اجازه ندادیم که به شبکه بزرگ نظارتی ما خدشه‌ای وارد شود و جایگاه شورای نگهبان تزلزل یابد.

مسئول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان جنوبی هم در این دیدار گفت: سالی که گذشت سال استثنایی در نظام انتخاباتی کشور بود و در فاصله محدود حدود پنج ماه، پنج انتخابات مهم و سرنوشت ساز برگزار شد.

حجت‌الاسلام مهدی یعقوبی افزود: در انتخابات گذشته علاوه بر مشارکت حداکثری مردم خراسان جنوبی در انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری این استان موفق به کسب رتبه نخست مشارکت سیاسی در کشور شد و از نظر سلامت انتخابات هم مشکلی وجود نداشت.

وی بیان کرد: در انتخابات ریاست جمهوری هیچ شکایتی از مردم در سامانه نظارتی شورای نگهبان ثبت نشد و شبکه نظارتی استان یک شبکه حدود چهار هزار نفری است.

رئیس هیات نظارت استان خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در سال آینده گفت: در انتخابات‌ گذشته در هر دوره‌ای حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در رده‌های مختلف امر نظارت بر انتخابات را در استان با کمال دقت و رعایت حق الناس انجام دادند.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس‌ جمهور ایران و نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری بود که با همراهانش بعد از ظهر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» به مقصد تبریز در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد.

در این سانحه هوایی علاوه بر رئیس جمهور، حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل هاشم، نماینده ولی‌ فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌ جمهور، تعدادی از محافظین و کادر پروازی بالگرد نیز به شهادت رسیدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha