توسعه شبکه ایستگاه‌های هواشناسی در جنگل‌های زاگرس در دستور کار است

شهرکرد - ایرنا - معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواشناسی با اشاره به اهمیت موضوع جنگل‌های زاگرس گفت: توسعه شبکه ایستگاه‌های هواشناسی در جنگل‌های زاگرس در دستور کار است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سحر تاج‌بخش مسلمان روز چهارشنبه در نشست با استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: یکی از اولویت‌های سازمان هواشناسی توسعه دیده‌بانی‌های بهینه برای جنگل‌های بلوط در حاشیه زاگرس است.

وی با اشاره به تغییر اقلیم اظهار داشت: افزایش دما در منطقه چهارمحال و بختیاری بسیار تاثیرگذار بوده است.

رییس سازمان هواشناسی همچنین برضرورت ایجاد ایستگاه جاده‌ای در یکی از گردنه‌های مهم استان تاکید کرد.

وی در خصوص ایجاد ایستگاه برف‌سنجی در چهارمحال وبختیاری گفت: تلاش می‌شود امسال ۲ ایستگاه و سال آینده نیز ۲ ایستگاه برف‌سنجی دیگر در این استان نصب شود.

تاج‌بخش مسلمان افزود: اگر فرسودگی در بخش تجهیزات هواشناسی استان باشد از سوی این سازمان برطرف می‌شود اما اگر فرسودگی مربوط به ساختمان باشد که این مشکل باید از محل اعتباراتی استانی برطرف شود.

وی تاکید کرد: در بحث تامین تجهیزات مورد نیاز هواشناسی استان نگرانی نداشته باشد چون براساس برنامه این سازمان و استانداردهای بین‌المللی نیازمندی‌های هر حوزه تامین می‌شود.

ضرورت تقویت ایستگاه‌های هواشناسی در چهارمحال و بختیاری

استاندارچهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه جنگل‌های بلوط به عنوان ریه کشور و همچنین مانعی برای فرسایش خاک به شمار می‌رود گفت: تلاش استان برای احیای جنگل بلوط است که نامه‌ای در این خصوص نوشته شده است.

غلامعلی حیدری با بیان اینکه ۱۵۰ میلیارد مترمکعب آب از ارتفاعات زاگرس تامین می‌شود افزود: ۱۱ مترمکعب از این آب تامین شده از ارتفاعات زاگرس مربوط به چهارمحال وبختیاری است.

وی با اشاره به ضعف تجهیزات هواشناسی در چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: هرچند استان صنایع بزرگی که بتواند از محل مسئولیت اجتماعی آن‌ها کمک بگیرد ندارد اما تلاش شده تا حد امکان تجهیزات این اداره کل در استان تقویت شود.

حیدری با اشاره به کمبود نیرو در اداره کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به عبور یکی از جاده‌های مهم ترانزیتی فلات مرکزی به جنوب از این استان و تردد روزانه ۳۵ هزار خودرو و همچنین حضور گردشگران در این استان تجهیز رادارهای ایستگاه‌های هواشناسی از جمله مهمترین ضرورت‌ها است.

وی با تاکید بر ضرورت به روز شدن تجهیزات هواشناسی در چهارمحال و بختیاری افزود: گردنه گوشنگلی در جاده ترانزیتی بین بروجن و لردگان بسیار مرتفع است اما فاقد ایستگاه است که با توجه به ترددها ایجاد ایستگاه هواشناسی در این گردنه الزامی است.

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به سرریز جمعیت استان به سمت شهرک منظریه گفت: این شهرک در زمان حاضر فاقد ایستگاه هواشناسی است.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر تنها یک ایستگاه برف سنجی در کوهرنگ وجود دارد که انتظار است این ایستگاه‌ها و همچنین سامانه هشدار سیل به خصوص در مناطق مرتفع و کوهستانی ایجاد شود.

حیدری با تاکید برضرورت بازسازی ایستگاه هواشناسی فرودگاه شهرکرد گفت: نگاه ما در حوزه هواشناسی مبنی بر پیشگیری است به همین دلیل تجهیز ایستگاه‌های هواشناسی از جمله الزاماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری سرچشمه ۲ رودخانه مهم و پرآب کشور، کارون و زاینده‌رود است و بخشی از رودخانه دز نیز از این استان سرچشمه می‌گیرد و هرگونه تغییرات اقلیمی در این استان، استان‌های دیگر از جمله خوزستان و اصفهان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha