۲۵ مهر ۱۴۰۳، ۱۵:۱۹
کد خبرنگار: 1179
کد خبر: 85630051
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۹۰ درصد اشتغال ایجاد شده در خوزستان مربوط به حوزه خوداشتغالی است

اهواز - ایرنا - مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با اشاره به اینکه ۹۰ درصد اشتغال ایجاد شده در خوزستان در حوزه خوداشتغالی بوده و تنها ۱۰ درصد به صورت کارفرمایی است گفت: اشتغال کارفرمایی به صورت پایدار است بنابراین صنایع و دستگاه‌ها باید به این موضوع توجه داشته باشند.

به گزارش ایرنا مجتبی ظفری‌پور روز چهارشنبه در نشست با دستگاه‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خوزستان اظهار کرد: با توجه به گستردگی کار در این وزارتخانه و ارتباط مستقیم آن با مردم، یکی از اهداف این جلسه هماهنگی بین دستگاه های تابعه است.

وی افزود: با توجه به جمعیت، منابع و موقعیت خاص و استراتژیکی خوزستان در سطح کشور، به تبع شرایط حوزه کار و کارگری در این استان خاص است بنابراین باید به این موضوع به عنوان یک دغدغه جدی نگاه کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با بیان اینکه اهمیت حوزه کار به قدری است که اثرات و تبعات آن ملی است گفت: استان خوزستان در بخش پتروشیمی، نفت، گاز، کشاورزی و سیمان قطب کشور بوده و همین موضوع باعث ایجاد مشکلاتی در کار و کارگری می شود.

وی اصلی ترین چالش کشور را مسئله اشتغال دانست و افزود: یکی از اهداف این اداره کل کاهش چالش‌های حوزه کار و کارگری است و معتقدیم برای تحقق این موضوع نیاز به هماهنگی بین دستگاه‌ها است.

اهواز به اندازه پنج استان کشور پرونده شکایت کارگری دارد

ظفری پور با اشاره به اینکه حدود یک میلیون نفر کارگر بیمه شده در استان وجود دارد گفت: این موضوع سبب شده که شهر اهواز به اندازه پنج استان کشور پرونده شکایت کارگری داشته باشد.

وی نرخ بیکاری استان در سال قبل را حدود ۱۱ درصد عنوان کرد و افزود: برای امسال کاهش ۲ درصدی نرخ بیکاری استان نیز هدف‌گذاری شده است و همچنین میزان تعهد اشتغال استان در سال قبل، ایجاد ۶۳ هزار فصت شغلی جدید بود که ۱۱۵ درصد محقق شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان گفت: سهمیه امسال اشتغال استان، ۶۹ هزار فرصت شغلی است که تاکنون ۲۹ هزار شغل جدید معادل ۴۲,۴ درصد محقق شده است. ۱۵ درصد از سهمیه اشتغال استان معادل ۹ هزار و ۴۵۴ نفر باید به فارغ التحصیلان دانشگاهی اختصاص یابد و در حوزه مشاغل خانگی، اولویت واگذاری طرح‌ها به فارغ التحصیلان است.

وی با بیان اینکه سال قبل حدود ۹۲ درصد اشتغالزایی استان مورد تایید قرار گرفت افزود: استان خوزستان در بحث صحت‌سنجی میزان تحقق اشتغال جزو ۱۶ استان برتر کشور بود به گونه‌ای که در سال ۱۴۰۲ بیش از ۷۰ هزار بیمه شده اولی داشتیم.

ظفری پور با اشاره به عقب ماندگی استان در میزان اشتغالزایی گفت: تا پایان شهریورماه سال جاری باید ۵۰ درصد تعهد اشتغال استان، محقق می‌شد که این آمار اکنون پایین‌تر است اگرچه وضعیت اشتغال استان نسبت به سال گذشته در همین بازه زمانی بهتر است. با توجه به شرایط آب و هوایی و کمبود برق در فصل تابستان و همچنین تعطیلی برخی از کارخانجات تولیدی، نتوانستیم آنگونه که باید اشتغال ایجاد کنیم.

وی ضمن ناراحتی از عملکرد برخی شهرها نسبت به مسئله اشتغال بیان کرد: متاسفانه برخی از شهرستان‌ها به برگزاری شورای اشتغال توجه نمی‌کنند همچنین دغدغه اصلی برخی از فرمانداران، مسئله اشتغال نیست که این موضوع نگران کننده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان میزان تسهیلات تبصره ماده ۱۸ در سال قبل را ۲۴ هزار میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال عنوان کرد و افزود: با وجود اینکه ۱۱ هزار طرح اشتغالزایی از سوی دستگاه‌ها معرفی شد اما به دلیل سخت گیری سیستم‌های بانکی تنها ۱۱ هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال آن جذب شد.

وی بیان کرد: سهمیه تسهیلات مشاغل خانگی استان در سال جاری، ۲ هزار و ۳۳۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده که تاکنون ۱۰ درصد از این میزان پرداخت شده است. انتظار داریم که بانک‌های عامل استان نسبت به ارائه تسهیلات مشاغل خانگی نهایت همکاری را با متقاضیان داشته باشند.

وی تاخیر در ابلاغ اعتبارات اشتغالزایی، عدم‌همکاری بانک های خصوصی، وجود سرپرستی برخی شعب بانک خصوصی در سایر استان‌ها، عدم استقبال نهادهای حمایتی متولی تسهیلات قرض الحسنه از طرح های کارفرمایی و تعاونی، سخت گیری بانک ها در خصوص تضامین، عدم وحدت رویه بانک ها در خصوص پرداخت تسهیلات به متقاصیان و تعدد سامانه های تسهیلاتی دستگاه های اجرایی را از دیگر چالش‌های تسهیلات اشتغالزایی استان عنوان کرد.

بر اساس این گزارش در سال جاری باید ۱۰ هزار شغل در بخش کشاورزی، ۲۳ هزار شغل در بخش صنعت و ۳۶ هزار شغل در بخش خدمات در خوزستان ایجاد شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha