وزیر خارجه هند: تروریسم، افراط گرایی و جدایی‌طلبی موانع توسعه در آسیاست

تهران- ایرنا- «سوبرامانیام جایشنکار» وزیر امور خارجه هند در اجلاس سازمان همکاری شانگهای تاکید کرد: تروریسم، افراط‌گرایی و جدایی‌طلبی مانع تجارت و اتصال مسیرها در آسیا می‌شود.

به گزارش ایرنا از تارنمای خبری روزنامه هندوستان تایمز، سوبرامانیام جایشنکار وزیر امور خارجه هند، امروز (چهارشنبه) گفت: فعالیت کشورها خارج از مرزهای خود که با «سه محور شرارت» یعنی تروریسم، افراط گرایی و جدایی‌طلبی نمایان می‌شود، تجارت، اتصال مسیرها و انتقال انرژی در منطقه را با مشکل مواجه می‌کند.

وی در سخنرانی خود در کنفرانس سازمان همکاری شانگهای (SCO) به ریاست شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان، اظهار داشت: تلاش‌های ما تنها زمانی به نتیجه می‌رسد که تعهد ما به قاطعیت در منشور شانگهای عمل‌گرایانه باشد. این قاطعیت در سازش ناپذیری در مقابله با این «سه شر» باید نمایان شود.

وزیر امور خارجه هند تاکید کرد: ابتکارات تجارت و اتصال مسیرها باید تمامیت ارضی و حاکمیت کشورها را به رسمیت بشناسد و ضروری است که گفت‌وگویی صادقانه در مورد نبود اعتماد میان شرکای تجاری داشته باشیم.

وی به ویژه بر پایبندی به منشور سازمان همکاری شانگهای تاکید کرد و جوهره اساسی آن در تقویت اعتماد متقابل، دوستی و حسن همجواری را لازم دانست.

جایشنکار با اشاره غیرمستقیم به رفتار چین در مورد چندین موضوع حیاتی مانند تجارت و مسیرهای آسیایی، گفت: این پروژه‌ها باید بر اساس مشارکت‌های واقعی ساخته شود، نه برنامه های یکجانبه؛ هر همکاری در آسیا باید تمامیت ارضی و حاکمیت کشورها را به رسمیت بشناسد.

اظهارات جایشنکار در پاسخ به سخنان شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان بود که پیشنهاد گسترش کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) و ادغام آن در چارچوب اتصالات سازمان همکاری شانگهای را مطرح کرده بود. هند به دلیل عبور این مسیر از منطقه مورد مناقشه کشمیر، مدت‌هاست که با این کریدور مخالفت کرده است.

جایشنکار روز گذشته در حالی برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری شانگهای وارد اسلام‌آباد شد که در طول یک دهه گذشته هیچ وزیر امور خارجه‌ای از هند از پاکستان بازدید نکرده بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha