۲۷ مهر ۱۴۰۳، ۱۰:۵۶
کد خبر: 85631333
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

قشم دروازه فرهنگی و تمدنی جنوب کشور است

۲۷ مهر ۱۴۰۳، ۱۰:۵۶
کد خبر: 85631333
قشم دروازه فرهنگی و تمدنی جنوب کشور است

قشم - ایرنا - مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس به عنوان دروازه فرهنگی و تمدنی جنوب کشور، می‌تواند سفیر صلح و دوستی با کشورهای پیرامونی و حتی دور دست دنیا تا اسکاندیناوی باشد.

به گزارش روز جمعه خبرنگار ایرنا، این مطلب را عادل پیغامی در همایش ملی صنعت گردشگری «هَمسِنگار» که در سالن هتل سورینت قشم در حال برگزاری است، عنوان کرد.

وی گفت: با توجه به اینکه زمینه پیشرفت آینده قشم را برمبنای انسان‌های اصیل این جزیره پایه‌ریزی کرده‌ایم امیدواریم شاهد تقویت روابط این جزیره با کشورهای پیرامونی و حتی اسکاندیناوی باشیم.

قشم دروازه فرهنگی و تمدنی جنوب کشور است

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم با تاکید بر اینکه آینده ما را تاریخ گذشته‌مان می‌سازد، افزود: در ۲ سال گذشته با برنامه‌هایی همانند "یامال، تینال، تیتوک، نوکاوان و هَمسِنگار" تلاش کرده ایم گذشته قشم را مورد بررسی قرار دهیم و خواهیم دید که همین اقدامات باعث رویش و موفقیت قشم خواهد شد.

پیغامی اضافه کرد: این جزیره جغرافیای سیاسی و نظامی، طبیعی، تجاری و اقتصادی خاصی دارد اما جغرافیای انسانی قشم، سرمایه اصلی و پایگاه اصلی توسعه این منطقه محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: ما در مسیر برنامه ملی و فرا ملی قشم در چند ضلع به مساله جزیره توجه کرده‌ایم و قشم برای ما دروازه تمدن دریایی ایران است و رهبر معظم انقلاب بر فرهنگ دریا پایه توصیه جدی دارند و خوشبختانه قشم به عنوان پایگاه فرهنگ دریا پایه و هاب اقتصاد و کسب و کارهای حوزه دریاپایه دارای ۲۴ کسب و کار زنده در این زمینه است که با هیچ کجای ایران قابلی مقایسه نیست.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: این جزیره کانون ارتباطات میان فرهنگی بوده و تاریخ می‌تواند مبدایی باشد برای ساختن آینده این جزیره که کانون فرهنگی و هنری خلیج فارس است.

وی ادامه داد: پایگاه بسیاری از موضوعاتی که امروز به نام کشورهای دیگر ثبت می‌شود همانند غذا، پوشش، مراسم، هنر ساخت ساز، بادگیرها و موارد دیگر مربوط به جنوب ایران است که یکی از محورهای آن قشم است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ایران فرهنگی بزرگ صرفا به تاجیکستان، افغانستان، پاکستان و هند تمام نمی‌شود و قشم پایگاه فرهنگی جنوب کشورمان است که تا مرز یمن پیش می‌رود و دروازه تمدنی ایران اسلامی را با نمونه‌ای مانند مسجد برخ که آغاز ورود مسلمانان به فلات قاره ایران است را در این جزیره مشاهده می‌کنیم.

به گفته وی، قشم داشته‌های عظیمی دارد و ما در ۲ سال گذشته به موضوعات مهمی همانند راه، جاده، آب و مسایل مختلف اقتصادی که با آمارهای جهش گونه بین ۲۰۰ تا ۷۰۰ درصد همراه بوده توجه ویژه داشته ایم و معتقدیم سه مقوله سرمایه اجتماعی، فرهنگی و انسانی است که مسیر آینده این جزیره را برای ما تعیین می‌کند.

پیغامی توضیح داد: مردم قشم از چند هزار سال پیش لنج چوبی می‌ساختند که در اقیانوس‌ها و تا مرز آفریقا و هند سفر کردند اما اکنون اداره بنادر و دریایی با به رسمیت نشناختن این شناورها مجوز انتقال گردشگر به دارندگان لنج چوبی حتی تا بندر لنگه یا بندرعباس را هم نمی‌دهد.

به گفته وی، مناطق آزاد ایجاد شدند تا برمبنای قوانین و مقررات خاص خود به بخش خصوصی مجوز رشد بدهند و با این کار می‌توانیم شاهد رشد و شکوفایی مناطق ازاد کشور باشیم.

همایش ملی صنعت گردشگری «هَمسِنگار» عصر پنجشنبه با حضور مهمانان داخلی و خارجی در هتل سورینت بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس گشایش یافت و امروز هم مباحث دیگر این همایش دنبال خواهد شد.

تجربه کاری مدیریت منابع انسانی کارآمد در اقتصاد گردشگری، گردشگری و منابع انسانی کاربردهای هوش مصنوعی در بهبود کیفیت خدمات صنعت گردشگری، گردشگری و فناوری استانداردسازی تاسیسات گردشگری و پیامدهای آن، گردشگری و آموزش نقش زیر ساخت در توسعه صنعت گردشگری قشم و گردشگری بازار از پنل ها و کارگاه های آموزشی این همایش ملی است.

این رویداد شامل سخنرانی چهره‌ها و مدیران ارشد، نشست‌های تخصصی، کارگاه‌های آموزشی صنعت گردشگری، معرفی ژئوپارک جهانی قشم، پروژه بوم سندباد، طرح قشم بوم و به همراه برنامه‌های جانبی دیگر است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع استان هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha