۲۸ مهر ۱۴۰۳، ۱۱:۳۲
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85632013
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

یحیی سنوار مبارز راه حق، با صلابت و حماسه‌وار به شهادت رسید

رشت - ایرنا - کارشناس و پژوهشگر منطقه غرب آسیا با اشاره به شهادت سرافرازانه فرمانده یحیی سنوار گفت: این مرد بزرگ حین مبارزه با صلابت و حماسه وار به شهادت رسید مردی که تا جان در بدن داشت برای آزادی ملت، خاک و سرزمینش ایستاد و مبارزه کرد و امروز مقاومت در سایه خون این شهیدان زنده‌تر و پویاتر ادامه می دهد.

دکتر حسین بهمنش روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: یحیی سنوار فرمانده ای توانمند در عین حال رزمنده ای شجاع و صبور بود و نمادی از مردم آزاده فلسطین که جان خود را با شجاعت تمام در مسیر هدفی مقدس و سرزمین فدا کرد.

وی بیان کرد: این شهید در فلسطین بزرگترین زندان روباز جهان متولد شد از کودکی شرایط ظلم و تعدی را مشاهده کرد، در دوران جوانی به گروه‌های مقاومت پیوست و در همان دوران توسط رژیم صهیونیستی دستگیر شد و ۲۳ سال در زندان های این رژیم غاصب به سر برد و همان زندان را هم به فرصتی برای مقاومت و ایستادگی بدل کرد.

این دکتری مطالعات خاورمیانه و شمال آفریقا با بیان اینکه او فقط مبارز و جهادگری نستوه نبود بلکه عالم، پژوهشگری و نویسنده ای توانا بود، اضافه کرد: این مرد مجاهد در زندان های اسرائیل جنایتکار در زمینه چگونگی تخصصی کردن مبارزه و شناحت رژیم صهیونیستی به مطالعه و تحقیق پرداخت.

وی اظهار کرد: شهید سنوار در زندان رژیم کودک کش اسرائیل زبان عبری و اسرائیلی را آموخت و به مطالعه در منابع عبری و ساختار رژیم صهیونیستی به خصوص ساختار اطلاعاتی و امنیتی آنان پرداخت تا در مبارزه با دشمن صهیونیستی عالمانه و آگاهانه گام بردارد و این تلاش او کار بزرگ و بسیار ارزشمندی در آن زمان و آن شرایط بود.

کارشناس و پژوهشگر منطقه غرب آسیا ادامه داد: یحیی سنوار در همان دوران زندان نگارش و ترجمه کتاب ها را آغاز کرد و این دوره را تبدیل به زمانی برای ارتقاء علمی و دانشی خود کرد.

وی با بیان اینکه شهید سنوار در دوران زندان تجربه مبارزه خود را تخصصی کرد و به سمت اهداف خاص و وارد آوردن ضربه‌های کاری به رژیم صهیونیستی در آینده برد، ادامه داد: بعد از آزادی از زندان، در غزه و رده‌های بالای حماس قرار گرفت و اینجا بر نقش‌آفرینی موثر خود افزود به خصوص در سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ اقدامات شایان و ارزشمندی انجام داد.

این کارشناس مطالعات خاورمیانه و شمال آفریقا بیان کرد: این مرد مجاهد و مبارز در راه آزادی قدس از تاثیرگذاران حماس شد و بعد از شهادت اسماعیل هنیه در مسیر مبارزه اش رئیس دفتر سیاسی حماس شد.

وی با اشاره به سخنرانی‌های برنده، قرا و حماسی سنوار اضافه کرد: این مرد مبارز را به عنوان فرمانده ای حین رزمنده بودن می‌شناختیم او که همواره در برابر صهیونیست‌ها هم‌آوردخواهی می کرد، این موضوع بسیار الهام بخش بود.

بهمنش ادامه داد: در یک سال اخیر شهید سنوار در غزه در کنار مبارزان گردان‌های الاقصی حضور داشت، هر چند طی ماه‌های اخیر بسیار علیه او شایعات کردند و گفتند و نوشتند اما این شهادت و ایستادگی با صلابت و نحوه مواجهه وی با دشمن بر همه این شایعات خط بطلان کشید.

وی بیان کرد: به عنوان یک پژوهشگر و گیلانی شهید سنوار را می‌توانم در جرگه نام‌های بزرگ قرن معاصر از جمله شهید روحانی میرزاکوچک خان جنگلی، شهید چمران و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که در عین بزرگ مردی در صحنه میدان به شهادت رسیدند، بدانم.

به گزارش ایرنا، یحیی سنوار، (متولد ۱۹۶۲، در اردوگاه خان یونس) مجاهد، مبارز، نویسنده، رمان‌نویس و مترجم فلسطینی طی ۲۲ سال اسارت در زندان‌های رژیم صهیونیستی، رمان «خار و میخک» را به زبان عبری (منتشر شده به سال ۲۰۰۴) و رمان «شکوه» (منتشر شده در سال ۲۰۱۰) را نوشت و پنج کتاب را از عبری و انگلیسی به عربی ترجمه کرد.

او که فارغ التحصیل دانشگاه اسلامی غزه در رشته مطالعات عربی بود، از سال ۱۹۸۲ (۱۳۶۱ خورشیدی) چند بار توسط رژیم صهیونیستی دستگیر شد، از فرصتی که در زندان داشت برای یاد گرفتن زبان عبری، همچنین ترجمه به این زبان و از این زبان و شناخت بیشتر جامعه اسرائیل استفاده کرد.

روز گذشته، رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه‌ای رسمی مدعی شد که یحیی سنوار رئیس دفتر سیاسی حماس را در جریان بمباران منطقه‌ای در غزه به شهادت رسانده است.

«خلیل الحیه» معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس نیز روز جمعه خبر شهادت یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس توسط رژیم صهیونیستی در نوار غزه را تایید کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha