رشد ۴۰ درصدی دوقلوزایی و تولید بره در مناطق عشایری مغان

اردبیل - ایرنا - رئیس بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل اعلام کرد: با انتقال یافته‌های علمی به گله داران دوقلوزایی در گله‌های گوسفند نژاد مغانی عشایر دشت مغان افزایش یافت.

محمود صحرایی روز شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، این دستاورد را نتیجه فعالیت مستمر اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در مناطق عشایری استان و ارائه آموزش‌ها و خدمات علمی و فنی به دامداران پرورش دهنده گوسفند ذکر کرد.

وی افزود: طی چهار سال اخیر بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در راستای عمل به شعار سال با مشارکت ۲۰ نفر از گله‌داران استان به ظرفیت ۴ هزار رأس دام مولد داشتی در قالب سامانه‌های افزایش بهره‌وری پرورش و تولید گوسفند مغانی اقدام به انتقال گام‌به‌گام یافته‌ها و دستاوردهای شاخص بخش تحقیقات علوم دامی در موضوعات مختلف از قبیل مدیریت پرورش، تغذیه، تولید مثل، بهداشت و بیماری‌ها در مناطق عشایری مغان کرده است.

رشد ۴۰ درصدی دوقلوزایی و تولید بره در مناطق عشایری مغان

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل اضافه کرد: تولید بره عامل اصلی نوسازی و جوان‌سازی گله‌های مولد داشتی و حفظ و پایداری تولید در سامانه عشایری پرورش گوسفند مغانی محسوب می شود و چندقلو زایی نقش موثری در این دارد.

وی تولید بره را منبع اصلی درآمد گله‌داران عشایری عنوان کرد و گفت: بره زایی و زاد و ولد گله‌های گوسفند به خصوص به شکل چندقلوزایی، نقش مؤثری در تولید گوشت قرمز و ایجاد امنیت غذایی دارد.

وی هدف از انتقال یافته‌ها و دستاوردهای شاخص بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل به گله‌داران را بهبود وضعیت پرورش گوسفند نژاد مغانی در مناطق عشایری با هدف افزایش تولید گوشت قرمز و اقتصادی کردن پرورش گوسفند و بره عنوان کرد.

صحرایی همچنین اظهار کرد: اقدامات مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل اثربخشی مطلوبی در زمینه افزایش میزان دوقلوزایی و ارتقای بازده تولید بره داشته که نتیجه آن افزایش بازدهی تولید بره از ۷۰ درصد به ۱۱۰ درصد در گله زیرپوشش در مناطق تحت مطالعه عشایرنشین مغان است.

رشد ۴۰ درصدی دوقلوزایی و تولید بره در مناطق عشایری مغان

به گزارش ایرنا، گوسفند نژاد مغانی از جمله نژادهای پربازده گوسفند در کشور به شمار می رود که به علت بالا بودن ظرفیت تولید گوشت، تولید شیر بیشتر، بره زایی زیاد و کیفیت گوشت بالا، تولید و تکثیر آن مورد حمایت وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

استان اردبیل قطب کشاورزی، دامداری و دامپروری کشور محسوب می‌شود به طوری که بخش اعظمی از اشتغال استان در این بخش بوده و تولید محصولات دامی و کشاورزی نقش عمده‌ای در اقتصاد استان دارد.

این استان با وجود بیش از سه میلیون و ۹۰۰ هزار واحد دامی رتبه ۱۰ کشوری در صنعت دامداری، رتبه هفتم در پرورش گوسفند و گاو بومی، رتبه سوم در پرورش گاومیش و رتبه ۱۵ کشوری در پرورش گاو اصیل دورگ دارد.

هم‌اکنون در این استان ۶۰۰ واحد دامداری صنعتی فعال است که دارای ۱۳۵ هزار راس دام شیری صنعتی هستند.

علاوه بر این، ۳۷۵ واحد پرواربندی گوساله با ۵۵ هزار و ۶۸۴ راس دام، ۱۱۹ واحد پروار بندی بره با ۴۵ هزار و ۶۵۵ راس دام و نیز ۱۱ واحد گوسفند داشتی با ۶۷۰۰ راس دام در این استان فعال است.

رشد ۴۰ درصدی دوقلوزایی و تولید بره در مناطق عشایری مغان

همچنین یک هزار و ۲۰۰ واحد دامداری کوچک روستایی نیز در استان اردبیل با ۶۷ هزار راس دام فعال است.

آمارهای رسمی نشان می دهد که استان اردبیل ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار راس دام سبک و ۲۶۹ هزار راس دام سنگین دارد که بخشی کوچکی از آنها دارای پلاک است و به علت خروج مستمر دامهای زنده از چرخه تولید و ذبح، آمار دقیقی از تعداد دام‌های دارای پلاک وجود ندارد.

دو هفته دیگر طرح سراسری سرشماری کشاورزی همزمان با سراسر کشور در استان اردبیل نیز آغاز می‌شود و پس از گردآوری اطلاعات در مدت ۱.۵ ماهه اجرای این طرح، می‌توان اطلاعات دقیقی از آخرین وضعیت دامداری در استان به دست آورد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha