۲۸ مهر ۱۴۰۳، ۱۲:۵۰
کد خبرنگار: 757

برچسب‌ها

۲۸ مهر ۱۴۰۳، ۱۲:۵۰
کشف مکانی در مریخ که می‌تواند میزبان حیات باشد

تهران- ایرنا- محققان اداره کل ملی هوانوردی و فضای آمریکا (ناسا) به این نتیجه رسیدند که برخی مناطق خاص در نیمکره جنوبی کره مریخ می‌تواند دارای شرایطی در زیر لایه‌های یخی برای میزبانی از حیات میکروبی با فرایند فتوسنتز باشد.

به گزارش گروه علمی ایرنا از «اینورس»، ناسا همیشه در جست و جوی حیات روی مریخ است و اخیرا اعلام کرد حیات در یک مکان در مریخ ممکن است. این اطلاعات جدید که در نشریه «ارتباطات طبیعت» منتشر شده نشان می‌دهد یخ‌های خاکی ممکن است آب منجمد را نازک و امکان نفوذ نور تا حد ۹ فوت (حدود ۴ و نیم متر) در زیر سطح را فراهم کنند.

برف متراکم روی زمین اغلب از سمت داخل به بیرون ذوب می‌شود. وقتی ذرات گرد و خاک داخل آب منجمد قرار دارند می‌توانند منافذی ایجاد کنند، سپس نور خورشید مانند گلخانه عمل می‌کند و امکان تحقق فتوسنتز را ایجاد می‌کند. دانشمندان معتقدند همین فرایند ممکن است در مریخ هم روی دهد.

کشف مکانی در مریخ که می‌تواند میزبان حیات باشد

این منافذ که از سطح نامساعد و خشن مریخ محافظت می‌کنند، با آب مایع محاط شده و با تاثیر گلخانه‌ای ناشی از نور خورشید گرم می‌شوند و ممکن است بهشتی برای حیات میکروبی انجام دهنده فتوسنتز باشند.

زمانی که نور خورشید به این گرد و غبار مملو از یخ برخورد می‌کند، غبار گرمای کافی برای ذوب کردن یخ تولید می‌کند. در حالی که آب ذوب شده وارد می‌شود، ذرات خاک را نیز با خود حمل می‌کند و این محل‌ها می‌توانند زیست‌بوم شکوفا کننده برای اشکال ساده زندگی ایجاد کنند.

محققان فکر باور دارند «ترا سیرنوم» (Terra Sirenum) منطقه‌ای در نیمکره جنوبی مریخ می‌تواند میزبان چنین شرایطی باشد و حواشی سفید در امداد این منطقه ممکن است در بر دارنده یخ‌های خاکی باشد.

کشف مکانی در مریخ که می‌تواند میزبان حیات باشد
تصویر ارتقا یافته رنگی از منطقه «ترا سیرنوم» روی مریخ - بنا بر اعلام ناسا، لبه‌های سفید ممکن است یخ‌های خاکی باشند

«ادیتیا کوهلر» محقق آزمایشگاه «جت پروپالژن» ناسا گفت: اگر امروز دنبال حیات در کیهان هستیم، یخ‌های کره مریخ احتمالا یکی از بهترین جاهایی است که باید کاوش کنیم.

این درحالی است که مریخ فاقد برخی شرایط حیات زمین و مثلا فاقد میدان مغناطیسی محافظتی برای حفاظت در برابر اشعه‌های کیهانی است. اگر خاک موجب ذوب شدن یخ در زیر سطح بشود آب ممکن است مایع باقی بماند و حیات میکروبی اگر در مریخ موجود باشد با یخ بالاسری خود محافظت خواهد شد. الگوسازی‌های رایانه‌ای نشان داده مقدار کافی از نور خورشید می‌تواند به این منافذ زیرسطحی برسد و موجب فتوسنتز بشود. گام بعدی شبیه‌سازی یا بازسازی یخ خاکی مریخ در لابراتوار خواهد بود.