۲۸ مهر ۱۴۰۳، ۱۴:۰۳
کد خبرنگار: 750
کد خبر: 85632326
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

دست سودجویان از هفت هکتار بستر رودخانه میامی کوتاه شد

شاهرود - ایرنا - رییس کل دادگستری سمنان گفت: هفت هکتار از بستر رودخانه قوشه دگرمان در حوزه قضایی میامی در راستای نیل به اهداف و سیاست‌های کلان قوه قضاییه مبنی بر جلوگیری از تصرف غیرمجاز زمین‌ و بستر رودخانه‌ها، رفع تصرف شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام محمدصادق اکبری روز شنبه به رسانه‌ها اظهارکرد: گزارش‌های متعددی از اهالی منطقه مبنی بر تصرف غیرمجاز در بستر رودخانه قوشه دگرمان واقع در حوزه قضایی میامی دریافت شد. در این راستا به مسوولان قضایی آن شهرستان دستور داده شد تا با بازدید میدانی و بررسی اوضاع منطقه، مطالبات مردمی را در این خصوص پیگیری کنند.

وی با اشاره به بازدیدهای میدانی و بررسی‌های به عمل آمده، افزود: عملیات آزادسازی و رفع تعرض و تجاوز از بستر رودخانه، بازگشایی کامل گلوگاه واقع در ضلع غربی و جلوگیری از کشت دوباره به مساحت هفت هکتار از بستر رودخانه قوشه دگرمان انجام شد.

رییس کل دادگستری سمنان تاکید کرد: مسوولان قضایی سراسر استان مکلف هستند با هدف احیا و حفظ حقوق عامه از بروز زمینه‌های تزلزل حقوق عمومی جامعه در همه عرصه‌ها، به‌ویژه تضییع منابع طبیعی و محیط زیست جلوگیری کرده و با نظارت بر اجرای صحیح قوانین و حُسن اجرای امور با متخلفان نیز برخورد لازم را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، با وجود تصویب قانون مبارزه با زمین خواری از ۷۰ سال پیش تاکنون، اما این قوانین شاید در برهه‌ای توانسته سرعت هجوم زمین‌خواران را کاهش دهد اما موجب توقف آنها و به صفر رسیدن این پدیده شوم نشده است.

روزهای پایانی سال ۱۳۹۳ رهبر فرزانه انقلاب اسلامی با انتقاد از شیوع پدیده‌ شوم زمین خواری فرمودند: «حالا بحث زمین خواری، یواش یواش شده کوه خواری. بنده گاهی که می‌روم ارتفاعات شمال تهران را نگاه می‌کنم، انسان واقعا خیلی متاسف می‌شود، بارها من در دیدار با مسئولان شهری و مسئولان دولتی و مانند این‌ها مسائل را در میان گذاشته ام، خب تلاش هم کرده اند، لیکن قاطع باید برخورد کنند، مسئولان باید در مقابل این سوءاستفاده کننده ها، قاطعیت به خرج دهند، عُرضه به خرج دهند».

متصرفان اراضی ملی، کار خود را ابتدا با شخم زدن این زمین ها به بهانه احیای آن آغاز کرده و هر چند مدت درصدی به سمت اراضی ملی پیشروی کرده و کم کم آن را به عنوان اراضی شخصی ثبت و ضبط می کنند و مدعی مالکیت آن می شوند.

همچنین در بیشتر مواقع متصرفان با دیوارکشی و ایجاد حصار در مسیر حرکت گونه های جانوری سد و مانع ایجاد کرده و باعث کوچک شدن زیستگاه حیوانات می شوند و با گذر زمان به جای درختان سر به فلک کشیده و گیاهان رنگارنگ و خوش عطر، بناهای سنگی و ویلاهای خوش رنگ و لعاب در دل جنگل، ارتفاعات و دامنه های کوه سبز می شوند.

از ۹ و هفت دهم میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابان و خشک، ۳۸ و نیم درصد درصد مراتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و سه و ۶ دهم درصد جنگل است.

شهرستان میامی با بیش از ۴۰ هزار نفر جمعیت در شرق استان سمنان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha