۳۰ مهر ۱۴۰۳، ۱۱:۵۳
کد خبرنگار: 889
کد خبر: 85633343
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حماسه ۳۰ مهر مردم همدان، نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی + فیلم

همدان- ایرنا- آخرین روز ماه مهر سال ۱۳۵۷ زمانی که انقلاب اسلامی ایران هنوز به پیروزی نرسیده بود دانش آموزان و جمعی از مردم باغیرت و مومن دیار الوند با یک رشادت و حماسه آفرینی مثال زدنی نقطه عطفی در جریان مبارزات علیه رژیم ستم شاهی را رقم زدند که در تاریخ جاودانه شد.

به گزارش ایرنا، هتک حرمت به یک دانش آموز دختر همدانی از سوی ماموران وقیح ساواک در اولین ماه فصل پاییز سال ۱۳۵۷ خبر ناگواری بود که دهان به دهان در کوی و برزن پیچید.

دانش آموزان همدانی که دل هایی پر از کینه و نفرت از رژیم ظالم پهلوی داشتند چنین ننگی را تاب نیاوردند و با هماهنگی و یکدلی همصدا شدند تا جوابی دندان شکن به این حرکت وقیحانه بدهند.

۳۰ مهر روز موعود فرا رسید روزی که دانش آموزان با ایثار و فهم بالای خود دسته دسته از مدارس نقاط مختلف شهر به هم رسیدند و مسیر راهپیمایی را به سمت خیابان شورین سابق ( شهدای امروز) پیش بردند و شعار دادند و در ادامه مسیر نیز اقشار مختلف مردم از جمله روحانیان و طلاب تا کسبه و بازاریان و مردم مومن رفته رفته نیز به صفوف دانش آموزان پیوستند.

با حضور ماموران شاه و تیراندازی آنها به سمت دانش آموزان و مردم، درگیری بالا گرفت و چند تن در این روز به مقام رفیع شهادت نائل شدند.

حماسه ۳۰ مهر مردم همدان، نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی + فیلم

حماسه ۳۰ مهر سال ۵۷ تجلی اراده مردم همدان بود که با غیرت همراه شد و حماسه بزرگی را رقم زد و بعدها حماسه تاریخی ۱۳ آبان را خلق کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش همدان در این باره در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حماسه قیام بزرگداشت ۳۰ مهر برگرفته از حرکت بزرگ دانش آموزان در ۳۰ مهر سال ۵۷ و در ادامه نهضت مبارک حضرت امام خمینی (ره) صورت گرفت.

مجتبی قمری اظهار کرد: این حماسه نشات گرفته از عفت دانش آموزان دختر و غیرت دانش آموزان پسر انقلابی این استان صورت گرفت که در آن جمعی از دانش آموزان از مدارس مختلف با شعارهای مرگ بر شاه متحد شدند و به سوی مرکز شهر حرکت کردند.

قیام پنج آبان مردم کبودرآهنگ ادامه دهنده 30 مهر همدان 

وی ادامه داد: در این مسیر که با هدایت روحانیان و اقشار مختلف مردم همراه شد به سمت خیابان شهدا حرکت کردند که در این حماسه انقلابی پنج نفر از هموطنان به شهادت رسیدند.

قمری خاطرنشان کرد: می توان گفت قیام ۳۰ مهر دانش آموزان همدان به عنوان نقطه عطف فعالیت های انقلابی استان همدان بود که بعد از آن قیام پنج آبان کبودرآهنگ محقق شد و در نهایت قیام ۱۳ آبان ۵۷ تهران که در آنجا نیز تعدادی از هموطنان به شهادت رسیدند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش همدان گفت: بعد از تشکیل ستاد بزرگداشت حماسه ۳۰ مهر فعالیت هایی برای برگزاری این برنامه هر ساله از سوی آموزش و پرورش صورت می گیرد که یک موج آفرینی تربیتی و فرهنگی بین دانش آموزان به وسیله دبیرخانه این طرح در اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزی ایجاد می شود.

قمری اظهار کرد: با توجه به نزدیکی به کنگره بزرگداشت خواهر دباغ این برنامه با یاد و خاطره ایشان تلفیق شده تا دانش آموزان با مبارزات نهضت انقلاب اسلامی عینی تر و مصداقی تر آشنا شوند.

وی یاد آور شد: این برنامه ها و فعالیت های مختلف از جمله یادواره شهدا و یادواره مرتبط با سرکار خانم دباغ از سوی بسیج دانش آموزی تا روز ۱۳ آبان روز دانش آموز و استکبار ستیزی ادامه دارد و در مدارس انجام می شود.

حماسه ۳۰ مهر مردم همدان، نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی + فیلم

حادثه ۳۰ مهر همدان، آغازگر روز تاریخی ۱۳ آبان بود

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان همدان نیز در این باره گفت: حادثه ۳۰ مهر همدان در سال ۱۳۵۷، آغازگر روز تاریخی ۱۳ آبان بود که در آن سال دانش‌آموزان همدانی تظاهرات گسترده ای انجام دادند و تعدادی شهید و زخمی شدند.

حجت الاسلام سیدحسن فاضلیان افزود: این حادثه به اندازه ای مهم بود که حضرت امام خمینی (ره) از پاریس برای این حادثه پیام دادند و همین موضوع آغازگر واقعه ۱۳ آبان در دانشگاه تهران و روز دانش‌آموز شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha