طبیعت مازندران زخم خورده بی توجهی‌ها در اجرای طرح‌های پیشگیری

ساری- ایرنا- استاندار مازندران ا اظهار این که در کنار نظارت همه جانبه از عرصه های کشاورزی و طبیعی، اجرای عملیات آبخوان داری، آبخیزداری، حفظ حریم و لایروبی رودخانه ها و کشاورزی پیشرفته از مهمترین ماموریت های مسوولان استان است، گفت: طبیعت استان زخم خورده بی توجهی ها در اجرای طرح های پیشگیری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یوسف نوری روز یکشنبه در جلسه مدیریت بحران مازندران با اظهار این که پیشگیری حوادث طبیعی از مهمترین ماموریت های دستگاه های اجرایی استان است، افزود: شرایط اقلیمی مازندران با توجه به طبیعت آن نیازمند مراقبت های ویژه با اجرای طرح های پیشگیری از حوادث غیرمترقبه است.

وی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد که داغ بی توجهی ها در اجرای طرح های پیشگیری، همچنان علاوه بر ایجاد زخم های جدید، آسیب های اقتصادی و اجتماعی زیادی به استان می زند.

وی با اظهار این که در کنار نظارت همه جانبه از عرصه های کشاورزی و طبیعی، اجرای عملیات آبخوان داری، آبخیزداری، حفظ حریم و لایروبی رودخانه ها و کشاورزی پیشرفته مدرن مورد تاکید است، ادامه داد: انرژی های تجدید پذیر در مازندران نیز به دلیل وجود گره ذهنی مسوولان مورد حمایت قرار نمی گیرد.

نماینده عالی دولت در مازندران با بیان این که این استان در مصرف بهینه انرژی همچنان عقب افتادگی زیادی دارد، ‌ادامه داد:‌ اصلاح الگوی مصرف و مدیریت مصرف انرژی در مازندران کم رنگ است.

نوری تصریح کرد: عدم استفاده از ابزار ها و روش های نوین در مرصف انرژی در مازندران از دیگر مشکلات است، ساخت و سازهای غیر مجاز نیز مزید بر علت در تشدید خسارت های ناشی از حوادث طبیعی در استان می شود.

استاندار مازندران با قرائت چند ماده از برنامه های هفتم توسعه در راستای اجرای طرح های پیشگیری از حوادث غیر مترقبه گفت: فرسایش خاک به عنوان یک مشکل اساسی در استان طبق برنامه هفتم توسعه باید تا ۲۰ درصد کاهش بیابد.

وی با اشاره به این که تجهیزو نوسازی اراضی و اجرای آبخیزداری، کاهش بحران های ناشی از باد شدید که در سوادکوه مازندران تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت ثبت شد و طرح جامع پیشگیری با اولویت سیلاب از دیگر تکالیف مهم دستگاه های اجرایی تاکید شده در برنامه هفتم است، گفت: ایجاد انرژی های تجدیدپذیر برای جبران ناترازی در مازندران مورد تاکید است.

طبیعت مازندران زخم خورده بی توجهی‌ها در اجرای طرح‌های پیشگیری

استاندار مازندران دلیل اصلی مشکلات امروز استان را نبود برنامه ریزی دانست و توضیح داد:‌ قوانین و مقررات در همه بخش ها در برنامه‌های هفتم توسعه وجود دارد بنابراین استفاده از هوش مصنوعی در پیشگیری از حوادث طبیعی و غیرمترقبه ضروری است.

نوری اظهار کرد: دستگاه های اجرایی استان مازندران با همکاری استادان دانشگاه نسبت به بکارگیری هوش مصنوعی اقدام عملی کنند. امروز باید کارهای اساسی انجام بدهیم یعنی با جمع آوری اطلاعات تحلیل های مختلف از طریق هوش مصنوعی ارایه می شود.

وی به پیشینه مازندران در مدیریت منابع آب که در تاریخ زبانزد است، اشاره کرد و گفت: تحلیل تصاویر ماهواره‌ای آب و هوایی مازندران را باید به درستی واقعی کنیم تا هشدارهای لازم را به تولید کنندگان بخش های مختلف به ویژه کشاورزی انجام بدهیم.

مقام عالی دولت در مازندران با بیان این که علم و تجربه در پیشگیری از حوادث غیرمترقبه مازندران به اندازه کافی وجود دارد، گفت: باید از کارهای راهبردی غافل نشویم، امروز اگر با چالش های مختلف به ویژه در پسماند و یا مسایل ناشی از حوادث غیرمترقبه مازندران مواجه هستیم به دلیل بی‌توجهی به انجام برنامه ریزی در قالب طرح های راهبردی است.

استان مازندران حدود ۲ میلیون و چهار هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن عرصه های طبیعی شامل جنگل و مرتع است.

برای حفاظت و مدیریت عرصه های طبیعی مازندران ۲ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر فعالیت دارند که منطقه ساری حدود ۷۱ درصد و نوشهر حدود ۲۹ درصد این عرصه ها را مدیریت می کند. در مجموع حدود ۵۴ درصد از عرصه های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و همچنین نیمی از جنگل های هیرکانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران واقع است.

مازندران حدود ۴۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد که در آنها سالانه بیش از هفت میلیون تن محصول تولید می شود. این استان در تولید ۱۵ نوع از محصولات کشاورزی و باغی هم رتبه اول تا سوم کشور را دارد، ظرفیت این شرایط در حالی است که تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی و باغی در مازندران همچنان از چالش‌های مهم این استان محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha